Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Ændring i danskernes medieforbrug
25. oktober 2017
2
Traditionelt tv: Så mange minutter ser vi dagligt (min.)
Kilde: Kantar Gallup TV-Meter Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 3 år og derover
3
Radio: Så mange minutter lytter vi dagligt (min.)
Kilde: Kantar Gallup Radio-Meter Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover
4
Læsertallet for trykte dagblade falder: Gennemsnitligt dagligt læsertal i 1.000
Kilde: Index Danmark/Gallup Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover
5
Fremgang i brugertallet for størstedelen af målte nyhedssites: Gennemsnitligt antal brugere pr. måned i – alle platforme. Kilde: Dansk Online Index. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere i alderen 7 år og derover.
6
Befolkningens brug af medieplatforme: Andel af danskerne i pct
Befolkningens brug af medieplatforme: Andel af danskerne i pct., der dagligt bruger forskellige medieplatforme Kilde: Danmarks Statistik; Kantar Gallup Radio-Meter; Kantar Gallup TV-Meter, Index Danmark/Gallup Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen år
7
Platforms- og generationskløften
Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Delete det gamle foto OVERSKRIFT 40 pkt SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underrubrik 23 pkt Platforms- og generationskløften
8
De unge ser mindre traditionelt tv: Gennemsnitlig daglig seertid (min
Kilde: Kantar Gallup TV-Meter Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 3 år og derover
9
Dagbladene når færre unge: Daglig dækning i pct. for dagbladene samlet
Kilde: Index Danmark/Gallup Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover
10
De helt unge lytter mere radio: Gennemsnitligt daglig lyttertid (min.)
Kilde: Kantar Gallup Radio-Meter Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover
11
Flere bruger sociale netværkstjenester: Andel af internetbrugere i pct
Flere bruger sociale netværkstjenester: Andel af internetbrugere i pct., der bruger sociale netværkstjenester Kilde: Danmarks Statistik – It anvendelse i befolkningen 2016, særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere år
12
Næsten halvdelen streamer tv: Andel i pct
Næsten halvdelen streamer tv: Andel i pct. af danske internetbrugere, der har streamet tv fra tv-stationer 2016 Kilde: Danmarks Statistik – It anvendelse i befolkningen 2016, særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere år.
13
Unge streamer oftest: Andel af dem, der har streamet tv, der streamer dagligt eller ugentligt i 2016 (pct.) Kilde: Danmarks Statistik – It anvendelse i befolkningen 2016, særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Pct. af dem, der har streamet tv fra tv-stationer år.
14
Har set video on demand fra streamingtjenester: Andel i pct
Har set video on demand fra streamingtjenester: Andel i pct. af danske internetbrugere Kilde: Danmarks Statistik – It anvendelse i befolkningen 2016, særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere år
15
Internetbrugen bliver mobil
Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Delete det gamle foto OVERSKRIFT 40 pkt SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underrubrik 23 pkt Internetbrugen bliver mobil
16
Flere går på internettet via smartphonen: Andel af den danske befolkning i pct., der har brugt smartphone til at få adgang til internettet uden for hjem/arbejdsplads. Kilde: Danmarks Statistik – It-anvendelse i befolkningen 2016. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning år
17
De mobile enheder dominerer: Platformenes andel af besøg i pct
De mobile enheder dominerer: Platformenes andel af besøg i pct. på målte sites Kilde: Dansk Online Index Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere i alderen 12 år og derover
18
Annonceomsætning Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm
Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Delete det gamle foto OVERSKRIFT 40 pkt SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underrubrik 23 pkt Annonceomsætning
19
Annonceomsætningen på internettet stiger: Andel i pct.
50,2% (6.718 mio.kr.) Kilde: Dansk Reklameforbrugsundersøgelse. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen
20
Udlandets andel af annonceomsætningen stiger: Andel i pct.
(2016: mio. kr.) Kilde: Dansk Reklameforbrugsundersøgelse. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen
21
”Globaliseringen af den danske mediebranche”
Konkluderer at danske medievirksomheder i markant grad ikke længere selv har kapacitet til at definere teknologiske, distributionsmæssige eller forretningsmæssige standarder når de leverer danske indhold til de danske mediebrugere
22
”Globaliseringen af den danske mediebranche” Udarbejdet for Slots- og Kulturstyrelsen, september 2017 På annoncemarkedet gør følgende sig gældende Stort set al vækst på online-markedet vil tilfalde Google og Facebook; estimeres fra pct. globalt Øget afhængighed af især Googles og Facebooks infrastruktur Programmatiske annoncer afløser i stigende grad traditionel kundekontakt Tilsvarende ”disruption” undervejs for tv-reklamer
23
(Frem)tidens datamateriale
Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Delete det gamle foto OVERSKRIFT 40 pkt SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underrubrik 23 pkt (Frem)tidens datamateriale
24
(Frem)tidens datamateriale – 3 udfordringer
1. Internalisering af data 2. Konvergens 3. Globalisering af data
25
Facebook – stor vækst men begrænset viden om danske forhold
26
slks.dk/medieudviklingen
Kontakt:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.