Anders Møller Jensen Videncenter for Omsorg, Liv og Aldring (VIOLA)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Kandidaten i klinisk praksis
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
- gennem Marte Meo metoden
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Individuel uddannelsesplan
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Klasseledelse Lene Heckmann.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Regional strategi og kompetenceudvikling
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Inspiration til reformarbejdet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Kliniske retningslinjer!
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Omgangstone og kollegialitet
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Region Midtjyllands tilbud 2013
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Jette Rasmussen Demenskonsulent
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Præsentation af forårs-sfo
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Dagens program – ugens program
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Digital Didaktisk Design
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Evaluering af jobfirst
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentationens transcript:

Anders Møller Jensen Videncenter for Omsorg, Liv og Aldring (VIOLA) Musik og Demens Anders Møller Jensen Videncenter for Omsorg, Liv og Aldring (VIOLA)

Formål Projekt ”Musik og Demens” har arbejdet med at opkvalificere plejepersonalet på 6 skærmede demensenheder i brugen af musik, sang og rytmer i demensplejen/omsorgen. Projektet har sideløbende gennemført en dataindsamling med henblik på videns opsamling og evaluering af projektet

Projektsamarbejdet Herning Kommune VIA University College Tove Stenderup, Lektor Pædagoguddannelsen Midt-Vest Anders Møller Jensen Udviklingskonsulent Videncenter for Omsorg, Liv og Aldring (VIOLA) Lena Baungård og Anni Wichmann, Demenskoordinatorer Herning Kommune Birthe Feldbak, Plejehjemsassistent

Rammerne Finansieret via Puljen til Bedre ældrepleje 2009 Herning Kommune var hovedaktør VIOLA var ansvarlig for undervisning, videns opsamling og projektevaluering Opstart februar 2010 Afsluttet september 2010

6 projektsteder Engholmcentret (Sdr. Felding) Lindegården (Herning) Højbo (Arnborg) afsnit B afsnit C Lindegården (Herning) Skærmplanten, Nørregade (Herning) Toftebo (Hammerum)

Kompetenceudviklingsforløb 6 plejegrupper: én 5 lektioners temadag Musikvejledere: 4 x 6 lektioners temadage Musikvejledere: 3 x 3 timers opfølgning Erfaringsudveksling Videreudvikling Afsluttende minikonference for alle involverede i projektet og gæster fra lokalområdet

Læseplan Dato Formål Indhold/temaer Litteratur Inspirationsdag: 3/2-10: Højbo 5/2-10: Højbo 10/2-10: Engholmcentret 12/2-10: Lindegården 23/2-10: Toftebo (s.m./ Nørregade) 26/2-10: Toftebo (s.m./ Nørregade)   5 lektioner pr. demens enhed. Morgensang Beskrivelse af de mange facetter musik kan anvendes i, så som: 1) sang og rytmer, 2) grupper eller individuelt, 3) spontant eller planlagt, 4) lytte eller selv lave musik, 5) stemnings skabende eller konflikt forebyggende Hensigtsmæssig brug og anvendelse af digitale medier i arbejdet med musik sammen med demente. Genkendelighed i fællessang Oplæg: Hvad er musik? Hvad er sang? Hvad er musikalsk aktivitet? Analyse og diskussion af videoklip mhp. at fokusere på og italesætte de 3 musikalske områder. Præcisering af samværsformer. Genkendelsen Planlagt aktivitet Afslapning /smertelindring Musik i forbindelse med afslapning og smertelindring. Brug af digitale medier – kvalificeret valg og begrundelser herfor. ”I østen siger solen op.” (Weyse/Ingemann) ”Jeg fandt en sang på vejen.” (Mogens Jermiin Nissen / Halfdan Rasmussen) Elsebeth Kirk (red.) ”Musik og pædagogik” (1998) kap. 5 Sangen og livsmusikken (s. 5-68) og kap. 15 Musik og ældre (s. 204-217) ”Musikkens kraft” (Video DR (2003)) 1.07.30-1.15.15. ”Musikkens kraft” (Video DR (2003)) 1.23.00-1.28.45. 2 udgaver af: ”Underlige aftenlufte” (Aksel Schiøtz og Alberte Winding) og ”Arrividerzi Franz” (Birthe Kjær og Sweet Heart).

Læseplan 3. temadag 3/3-10 Kl: 9-15 (6 lektioner) Dato Formål Indhold/temaer Litteratur 3. temadag 3/3-10 Kl: 9-15 (6 lektioner)   At kunne arbejde systematisk med musik som et redskab i plejen Kendskab til kendte kunstnere i dansk musik historie. Kompetenceudviklings-forløb i anvendelsen af musik Teorioplæg (1 ½ lek.) Den ”omvendte” udviklingspsykologi: Sansernes udvikling/afvikling? Den musikalske udvikling Tidstavlen – opsamling fra gruppearbejde dag 2 (2 lek.) Formidling af arbejdet fra dagen før. (Der suppleres med musikhistorisk oversigt vi selv udarbejder) Egne færdigheder (2 lek.)) Sammenspil ”Udviklingspsykologi fra spædbarn til voksen” side 72-114 - Philip Hwang og Bjørn Nilsson - do - ”Musikkens gave” side 127-142 - Illona Antal-Lundstrøm Fremlæggelser ”I had a dream” (Andersson & Ulveus)

Videns opsamling og evaluering Dataindsamling Interviewsamtaler med musikvejlederne Spørgeskema til lederne Kvantitativ gennemgang og kvalitativ vurdering af afleverede projektbeskrivelser og præsentationer i kursus sammenhæng Projektet brugt i kandidat speciale ved Tove Stenderup

Hvordan lykkedes implementeringen af handleplanen i hverdagen Kompleksiteten i at overføre viden fra kurser til en handleplan At analysere beboernes situation som ønskes at påvirkes med musik Analyse og tolkning af beboernes reaktioner At få beskrevet konkrete tiltag, der skal afprøves og tegn til iagttagelser At udvikle beboernes handleplaner Har personalet evnet at kombinere viden fra kursus ud i handleplaner for en borger Musikalske kompetencer Lederrollen i samværet med beboerne Musikalske færdigheder i spil og sang Kvalificerede valg af digitale medier, som er vedkommende for beboeren Hvordan lykkedes implementeringen af handleplanen i hverdagen

Handleplaner

Handleplaner

Resultat (1) Resultaterne viste en udvidet bevidsthed hos deltagerne i forhold til musikkens anvendelsesmuligheder og evne til at inddrage viden fra kursus i handleplaner og i praksis Musikvejlederne fremhæver, at kursusdelen har givet dem en bevidst faglig refleksion over valg af musikgenre, og en målrettethed i musikkens anvendelse både i individuelle plejesituationer og gruppe sammenhænge med beboere

Resultat (2) Ledernes evaluering viser tydelig tilfredshed med projektets afvikling og musikvejledernes indsats over for de demente borgere. Set fra deres position, har musikvejlederne igangsat og tilført dagligdagen aktiviteter, som har betydet en ændret positiv adfærd hos udvalgte borgere, med afsmittende effekt på medbeboere

Formidling Projektrapport Poster

Yderligere information WWW.VIAUC.dk/VIOLA Kontaktpersoner Anders Møller Jensen, amj@viauc.dk Tove Stenderup, tst@viauc.dk Tak for jeres opmærksomhed