Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evaluering af jobfirst

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evaluering af jobfirst"— Præsentationens transcript:

1 Evaluering af jobfirst
Rambøll og metrica

2 Formål med evaluering og evalueringsspørgsmål
Formål: Kvantitativ og kvalitativ evaluering med henblik på at skaffe systematisk viden om hvorvidt og hvordan JobFirst virker. Fire overordnede evalueringsspørgsmål: I hvor høj grad er grundprincipperne/elementerne i JobFirst gennemført som planlagt? Hvordan er indsatsen blevet organiseret og gennemført, og hvilke erfaringer har parterne fået ift. tilrettelæggelsen? Hvordan vurderer borgerne indsatsen og udbyttet heraf? Hvordan ser et best practice JobFirst forløb ud fsva. organisering og gennemførelse af indsatsen? Evaluatorer: Rambøll og Metrica (Svarer og Rosholm)

3 Evalueringsspørgsmål 1 I hvor høj grad er grundprincipperne/elementerne i JobFirst gennemført som planlagt Definition Spørgsmålet drejer sig om fideliteten i projektet: gennemfører kommunerne de programsatte aktiviteter, som planlagt. Metode Surveys til virksomhedskonsulenter, kontaktpersoner på virksomheder og borgere Sagsgennemgange Caseinterviews Interviews med projektlederne Hvad skal I levere? Besvarelse af surveys Mailadresser på borgere og virksomhedskontaktpersoner Anonymiserede sager til gennemgang Deltage i interviews ifm. casebesøg (tre kommuner i 2016 og syv kommuner i 2017), samt skabe kontakt til udvalgte borgere og virksomheder til interviews Deltage i telefoninterviews Content slide, two columns with image

4 Evalueringsspørgsmål 2 indsatsens organisering og gennemførelse (implementering)
Definition Drivere og barrierer implementeringen af JobFirst modellens ni grundelementer. Med hvilken organisation, hvor er projektet ledelsesmæssigt forankret, hvad er ledelsens involvering og opmærksomhed, hvilke kompetencer har medarbejderne, hvem varetager hvilke opgaver, hvilke medarbejdere medvirker i hvilke aktiviteter. Metode Caseinterviews, telefoninterviews med ikke-case kommuner, gennemgang af projektbeskrivelser Hvad skal I levere? Deltage i interviews ifm. casebesøg (tre kommuner i 2016 og syv kommuner i 2017), samt skabe kontakt til udvalgte borgere og virksomheder til interviews Deltage i telefoninterviews (ikke-case kommuner) Content slide, two columns with image

5 Evalueringsspørgsmål 3 Hvordan vurderer borgerne indsatsen og udbyttet
Definition Spørgsmålet drejer sig om borgernes egne vurderinger af forløbet og af deres eget udbytte og progression. Metode Caseinterviews med borgere Surveys til virksomhedskonsulenter, kontaktpersoner på virksomheder og borgere Hvad skal I levere? Skabe kontakten til udvalgte borgere til interviews Besvarelse af surveys Mailadresser på borgere og virksomhedskontaktpersoner Content slide, two columns with image

6 Evalueringsspørgsmål 4 Hvordan ser et best practice JobFirst forløb ud?
Definition Spørgsmålet skal afdække: hvilke grundelementer/indsatser, der ser ud til at være særligt virkningsfulde, og hvordan en best practice model vil se ud. Metode Data fra de foregående spørgsmål kobles med de kvantitative data Content slide, two columns with image Content slide, two columns with image. Image size: 8,46 cm x 10,76 cm or 320 x 407 pixels

7 Kvantitativ evaluering
Den kvantitative evaluering skal belyse, om der er en effekt af JobFirst indsatsen. Til dette formål inddrages: Fidelitetsdata Progressionsdata Beskæftigelsesdata fra DREAM Løndata fra eIndkomst Den kvantitative data bruges sammen med den kvalitative del til at afdække hvilke JobFirst elementer, der har en effekt og hvordan. Content slide, two columns with image

8 Tidsplan for evaluering
Midtvejsevaluering 4. kvartal 2016 Kvantitativ og kvalitativ dataindsamling til midtvejsevaluering 1. kvartal 2017 Rapportering på kvalitativ midtvejsevaluering (januar)   Rapportering på kvantitativ midtvejsevaluering (marts/april) Evalueringsspørgsmål 1-3 besvares i midtvejsevaluering Slutevaluering 4. kvartal 2017 Kvantitativ og kvalitativ dataindsamling til slutevaluering 1. kvartal 2018: Samlet rapportering af slutevalueringen i marts Evalueringsspørgsmål 4 er centralt i slutevalueringen Content slide, two columns with image Content slide, two columns with image. Image size: 8,46 cm x 10,76 cm or 320 x 407 pixels

9 oversigt over jeres kvalitative leverancer I 2016
Metode Dataleverance Survey til virksomhedskonsulenter Alle udfylder ét survey Telefoninterview med projektledere Alle deltager i ét telefoninterview Caseinterviews (teamleder, indsatsgruppe, alle funktioner) Tre kommuner udvælges til casebesøg, der indebærer 1 dag med interviews Caseinterviews (borgere og virksomheder) Casekommuner skaber kontakt til udvalgte borgere og virksomheder ifm. casebesøg Sagsgennemgang Anonymiserede sager til gennemgang (10 sager pr. casekommune) Survey til borgere Alle kommuner leverer mailadresser på borgerne Survey til kontaktpersoner på virksomhederne Alle kommuner leverer mailadresser på kontaktpersonerne på virksomhederne

10 Tak for ordet. spørgsmål?
End slide Endslide


Download ppt "Evaluering af jobfirst"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google