Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFlemming Bjerre Redigeret for ca. et år siden
1
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Oplæg ved Bitten Schjødt Kjær/ formand for FDFs lederuddannelsesudvalg tumlingeleder i FDF Aalborg 9. Vejgaard afdelingsleder på Tofthøjskolen, Sejlflod mor til 2 – en tumling og en væbner
2
Tidsplan for aftenen 19.30 - Sang og velkomst
Indledning med lille opgave Oplæg om idéudvikling i FDF - Oplæg om lederuddannelse - Aktiviteter og relationer Gruppearbejde Kaffepause Opsamling på gruppearbejde Hvad kan vi gøre hjemme i kredsen? Afslutning og aftenandagt
3
Indledning Aktiviteter og relationer At være god til at få ideer
At være god til at plænlægge At være sig selv At være noget for andre
4
Den lille opgave I skal nu lave en invitation i kredsen til:
1 ) Ballonfest med konkurrencer 2) Møde i FDF med super ledere Skriv de 5 vigtigste ord til hver indbydelse
5
FDFs idé - idéudvikling
Drømmeren og planlæggeren Thornøe og Valentiner Idræt, ture, foredrag, religiøsitet At tage drengene alvorligt At tage på sommerlejr Inddragelse af andre aktiviteter
6
Idérigdom Ideer afføder aktiviteter Samtaler afføder relationer
disciplinen afløses af pædagogikken Samtaler afføder relationer - relationer skaber behov for lederuddannelse
7
Lederuddannelse Sammenhæng og fordybelse Forkyndelse og pædagogik
Ideer og samvær i fællesskab At møde andre og sig selv Viden og forståelse
8
Lederne – engagerede og kompetente, tak!
Lederen Lederne – engagerede og kompetente, tak! Fire ud ti unge mener, at det er vigtigt, at man kan tale med lederne – og her menes der som oftest også om lidt dybere ting end blot dagligdagstrivialiteter. Flere gav udtryk for, at de i praksis bruger ledere som ”sparringspartnere” i forhold til at håndtere nogle af teenagelivets mange udfordringer.
9
Lederen ”Gode ledere betyder rigtig meget. Vi brugte rigtig meget klubpædagogerne sådan psykolog-agtigt. De skal være gode til at lytte og skal kunne huske tilbage på, hvordan det var for dem selv, så de kan sætte sig ind i situationen. Det er nok bedst, hvis de også selv tager initiativet til samtaler og sådan.” (Pige, 7. kl.)
10
Lederen Forventninger til lederne: De behøver ikke være unge…..
De skal være engagerede og dygtige Det er ikke noget minus, at lederen/træneren kan ”skære igennem” og stille krav til deltagerne – eller som det blev udtrykt: ”En god træner skal kunne slå igennem. Han skal være tough og skal sætte sig igennem. Han skal kunne sætte sig i respekt.” (Dreng, 9. kl) De skal være interesserede på den ”rigtige” måde - hvilket vil sige, at man hverken er omklamrende eller ignorerende….
11
Den store opgave Omvendt brainstorm: 1) Hvordan kan I dårligst Iave
en klassefest med venner et løb et Sille og Sigurd møde en stressaften en bålaften Beskriv både aktiviteter og ledere ! 2) Vend jeres forslag om til det positive og det bedste. 3) Vælg et barn i jeres FDF-klasse. Beskriv hvorfor det barn fortsætter med at komme til FDF. 4) Beskriv din relation til det barn.
12
Hvad kan vi gøre hjemme i kredsen?
Ikke bare et hvad skal vi lave og et hvor skal vi være, men også - et hvordan gør vi det - hvem gør det - og hvorfor gør vi som vi gør Mål for mødet/arrangementet: - at lære nogen at kende både børn og voksne - at have det sjovt - at prøve noget nyt - at have lyst til at komme igen
13
TAK FOR I DAG!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.