Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Jytte Hansen UCSyddanmark. Sammenhængskraft som dynamo i klasseværelset: Fokus: At udvikle værktøjer, der gør læreren i stand til at holde sammen på klassen.
Talentinternat modul 3..
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
At udforske sin egen praksis
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Fagenes samspil november 2009
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
GNU - projektet projektmetode og design
Madkamp - DM i madkundskab
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Det handler om eleverne
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Prøven i Natur/teknologi
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning Jens Jørgen Hansen Dorthe Carlsen Netværksseminar 26.9.11 Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Hvad er et værktøj? Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Hvad er en værktøjskasse? Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

”Værktøj” Værktøj og materialer Oprindelig var håndværkets redskaber enkle, men efterhånden udviklede hvert fag sine egne specialværktøjer. Snedkere og tømrere fik økser, save, høvle og stemmejern til særlige arbejdsopgaver. På tilsvarende vis var også andre håndværk som hjulmagere, bødkere, garvere og smede optaget af at udvikle og fremstille deres eget værktøj, der kunne lette de enkelte produktionsprocesser som regel inspireret af deres indtryk som svende på valsen især i Tyskland. Kilde: Den store danske encyklopædi, Gyldendal (”Håndværk”, mine fremhævelser) Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Vilde og tamme problemer Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Et PÆDAGOGISK værktøj ”Et værktøj” kan fx være præsentation af en række didaktiske principper, metodiske greb og modeller og best-practice-fortællinger, der har en form, som andre kan lade sig inspirere af. Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Værktøjskassen i projektet Anvendelsesorienteret undervisning Titel Giv jeres værktøj en titel. Titlen skal være informativ og også gerne lidt kreativ og fængende.   Jeres projekt beskrives på tre niveauer: Værktøjets formål Om værktøjet Praksisvejledning Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Beskrivelsen skal være kort (5 linjer) og give svar på: Værktøjets formål Beskrivelsen skal være kort (5 linjer) og give svar på: Hvorfor – hvad er målet med værktøjet Vejledning: Beskrivelsen er en kort og læservenlig præsentation af hvad der er værktøjets potentiale. I beskrivelsen af evalueringsværktøjet kan-kan næsten fremhæves værktøjets potentiale som refleksions- og dialogværktøj: Kort om Kan – kan næsten Værktøjet fokuserer på undervisningen og elevernes udbytte heraf, elevernes selvrefleksion og dialogen mellem lærere og elever. Ved elevens refleksion over nuværende færdigheder åbenbares styrker og svagheder, hvormed der kan planlægges en fremadrettet indsats for elevens læring. Kan–kan næsten kan anvendes som refleksionsværktøj, som dialogredskab mellem lærer og elev og som grundlag for at udarbejde en elevplan. http://www.evaluering.uvm.dk/templates/document_layout.jsf?context =DOCUMENT&function=showDocument&documentId=650 Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

2. Målgruppe: Hvem har gavn af værktøjet: lærere, kollegaer, elever? Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Om værktøjet Værktøjsbeskrivelsen er en modtagerbevidst beskrivelse, der beskriver hvad noget er og hvordan noget er. Sproget skal være nøgternt og funktionelt og henvende sig til en kollega. Værktøjsbeskrivelsen kan bestå af en skabelon, model, liste + en redegørelse. Omfang: 1-3 sider. Værktøjet beskrives inden for én (og kun én) af fire kategorier, der støtter forskellige formål for brug af værktøjet (se efterfølgende uddybning): Forløbet – hvordan gennemføre et undervisningsforløb – læringsforløb? Miljøet – hvordan etablere et læringsmiljø? Konceptet – hvordan integrere som del af et forløb? Modellen – hvordan overordnet reflektere over og styre en proces? Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Praksisvejledning Vejledningen videregiver erfaringer og gode råd om, hvordan værktøjet kan bruges i praksis. Vejledningen er max en halv side og bygger på erfaringer med brug af værktøjet. Vejledningen giver fremadrettede ideer og inspiration til i hvordan og i hvilke sammenhæng man kan bruge værktøjet. Vejledningen kan give svar på spørgsmål som:   Hvad er værktøjets vigtigste funktion Hvad er dets særlige muligheder Kræver det særlige forudsætninger – hos elever/lærere – for dets brug? Kræver det særlige rammer – teknologi, lokale, programmer – for dets brug Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017

Vejledningen afsluttes med: Information om kontaktperson: institution og mailadresse Projektets kontekst: Her redegøres helt kort for den sammenhæng hvori værktøjet er udviklet i: uddannelsestype, fag, årgang, klasse/tværfaglig involverer projektet. Evt. vedlægges en pdf-fil med yderlige beskrivelse af projektet – gerne som en udfoldet smtte-beskrivelse med evalueringsdel og litteraturliste. Se fx http://www.brock.dk/fileadmin/user_upload/brock/pdf/Ivaerksaetterhuset/Videnbank/Det_Kreative_Rum_erfaringer_og_anbefalinger.pdf Evt. inspiration – konkret eksempel med links til video, PP, facebook-side, blogsted eller andet (husk cleare rettigheder) Univeristy College Syddanmark, 3. april 2017