Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC"— Præsentationens transcript:

1 Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
TPACK og nye Fælles Mål Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC

2 TPACK – helt kort (UCL) TPACK står for Technological, Pedagogical And Content Knowledge.  På dansk: TPFV. Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden Den stiplede linje repræsenterer kontekst, den sammenhæng TPACK indgår i

3 TPACK – helt kort (UCL) Hvad kunne de forskellige områder rent konkret være? Teknologi – læringsteknologier bredt: f.eks. IWB, Web 2.0 tjenester, søgemaskiner, tablets, smartphones, robotter, apps, GPS m.m. Pædagogik (og didaktik) – viden om læring, dannelse, planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning. Fagfaglig – Viden om fagets indhold, centrale kundskabs- og færdighedsområder. Kontekst – skole, lærer, elevers værdisæt normer, læreren kompetencer, elevens forudsætninger, ressourcer til rådighed etc. TPACK er grundlæggende et forsøg på at skabe en professionsrettet teknologiforståelse

4 Hvad kan TPACK bruges til?
Didaktisk refleksivt for en selv som underviser som opmærksomhedspunkter før under og efter undervisningen – observation og supervision Til at skærpe lærerens arbejde med målsætninger – og blive skarp på hvordan mål fra de respektive områder kan spille sammen Til at systematisere og præcisere evaluering (alt efter hvor personaliseret og kompleks/sammensat en målsætning underviseren har)

5 TPACK set som redskab ift
TPACK set som redskab ift .et af de nye forenklede måls kompetence område: Kommunikation Nye forenklede fælles mål: Kompetencemål: Fortolkning Klassetrin 5-6 klasse Færdigheds og vidensområder: Oplevelse, undersøgelse og fortolkning Lærerens planlægning: Aktiviteter Fagfaglige Læringsmål Fagfaglige Elevmål Teknologiske mål – kompetence – færdighed og vidensmål, redskaber Pædagogiske mål - kompetence – færdighed og vidensmål, redskaber Tegn på læring Evaluering * Se Prezi….

6 TPACK og nye Fælles Mål TPACK kan hjælpe til præcision, nuancering og uddybning af kompetencemål og underliggende færdigheds- og vidensmål TPACK kan skabe inspiration til lærerens individuelle læringsmål og konkrete aktiviteter TPACK brugen skaber synlighed for lærer og elever ift. at teknologiske og pædagogiske mål rent faktisk og kan være i spil sammen med fagdidaktiske mål. Kan evt. knyttes til elevmål og tegn på læring

7 Nøgleartikler af TPACKS ophavsmænd P. Mishra og M.J. Koehler
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record 108 (6), Koehler, M.J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology (Ed.), The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (pp. 3-29). American Association of Colleges of Teacher Education and Rougledge, NY, New York

8 Yderligere ressourcer
Videoer…Prezi links Links til sites ENG Punyas eget site Koehlers eget site DA

9 Lidt mere langhårede kilder
Jason T Abbit "Measuring Technological Pedagogical Content Knowledge in Preservice Teacher Education: A Review of Current Methods and Instruments" J. Voogt, P. Fisser, N. Pareja Roblin, J. Tondeur & J. van Braak "Technological pedagogical content knowledge – a review of the literature" Journal of Computer Assisted Learning ISTE Chai, C.-S., Koh, J. H.-L., & Tsai, C.-C. (2013). A Review of Technological Pedagogical Content Knowledge. Educational Technology & Society, 16 (2), 31–51.


Download ppt "Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google