Dag 2 om måling af misbrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Den motiverende samtale
Arbejdspladsudvikling
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Brug af kvalitetsindikatorer Jens Søndergaard, Ph.D., speciallæge i almen medicin.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Screening, diagnose, måling af forandringslyst
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Følge- Op.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
The Art of Conversation Introduktion - Sammenhæng mellem spillertyper og samtaler i spil? - Kvantitative og kvalitative undersøgelser - Vores konklusion.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Nye metoder i misbrugsbehandling
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Relationer – børn imellem
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Workshop Motivation og fokus på målet
Psykometriske egenskaber ved DIP-Q
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Reflektion over jeres egen praksis
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Behovet for at undervise personale i risikovurdering v/ Jan-Henrik Winsløv, psykolog & daglig leder Enhed for selvmordsforebyggelse, Psykiatrien, Region.
Hvordan motiverer vi de unge?
Velkommen til Creating Impact
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Hvordan får jeg indflydelse?
Dialog mod Vold som business-case
Personalemøde – opfølgning på MTU
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Dag 2 om måling af misbrug Erfaringsopsamling, lidt forskningsoplæg, og effektmåling

Program En kort repetition og oversigt over instrumenter Tværfaglighed og psykologfaglighed. En kort drøftelse i plenum Teori om Forandringscirklen og URICA Erfaringsopsamling i grupper og med tilbagemelding i plenum URICA Andre instrumenter/screening Om effektmåling Afhængigt af, hvor meget tid der gik med tilbagemelding: en præsentation af DIP-Q som et muligt alternativ til måling af personlighedsforstyrrelser

Repetition fra sidst… Cirka 10 minutter på tavle

Kort drøftelse i plenum Særlige udredningsopgaver for psykologer Andre psykologroller: coach, planlægger, underviser, supervisor

Stages of Change: Teori og forskning Opgave: afklaring, finde ud af, om der er et problem. Opgave: finde ud af, om problemet er værd at arbejde med. Omkostninger, risici, mulige gevinster? Stages of Change: Teori og forskning Opgave: Finde handlemuligheder. Specificer copingstrategier og risikofaktorer Opgave. Anerkende problemet, uden at miste modet. Førovervejelse

Vigtige begrebslige distinktioner Fase – proces. Cyklisk/lineær opfattelse af forandringsproces Parathed til behandling – parathed til forandring Accept af behandlingsmål vs. ønske om ændring (eksempler: ønsker opiatfrihed, behandlingsstedet anbefaler stop med alle stoffer)

URICA fortolkning Ved start af behandling: Ved slut af behandlingen: Høj Overvejelse+Handling+Vedligeholdelse = højt ønske om råd, vejledning, diskussion af færdigheder Høj førovervejelse = stort behov for at føle autonomi, anerkendelse for egne ressourcer Ved slut af behandlingen: Høj Vedligeholdelse tyder på indre kamp. Patienten er ikke færdigbehandlet!

Fund fra Project MATCH med URICA – alliance og forandringsparathed

Screeningserfaring og erfaringer i det tværfaglige team Gruppearbejde – igen afhængigt af, hvor mange der har gjort sig konkrete erfaringer!

Og nu… Vil jeg gerne have, at I udveksler, hvad I måtte have af erfaringer med URICA Varigheden af øvelsen må afhænge af, hvor mange der har gjort sig erfaringer siden sidst!

Effektmåling og evaluering Hvad er behandlingseffekt? Hvordan kvalitetssikres evaluering?

Er selvrapporteret misbrug velegnet til effektevaluering? Forskning har generelt støttet, at der er en stærk sammenhæng mellem selvrapporteret misbrug og objektiv verifikation Men betyder det, at selvrapporteret misbrug er velegnet til at måle effekt?

Tre eksempler… Forskning, der har anvendt både selvrapporterede resultater af behandlingen og objektiv verifikation kan kast lys over spørgsmålet

Rhodes m. fl. Uklar forskel –få kriminelle Case management for misbrug vs. video eller ”standard referral” Fulgt op ved 3 og 6 måneder Selvrapporteret kriminalitet vs. registeroplysninger Klar forskel – flere kriminelle

Bernstein m. fl. Motiverende samtaler Krigstveteraner, screenet ved fremmøde på skadestuer m.m.

Selvrapporterede problemer 4.7.1. Baseline to 3 months Data points were available for comparison for 454 intervention group participants and 450 control group participants. While there were significant improvements over time (from baseline to 3 month follow-up) on all seven ASI subscales for the group as a whole, there were no significant differences between intervention and control groups.

Urinresultater Antale negative ved 6 måneder for både kokain og opiater. Motiverende samtaler: 70 af 403 (17.4%) Kontrolgruppe: 48 af 375 (12.8%)

Coviello 2006 Sammenlignede Case management med passiv henvisning for fastholdelse i metadonbehandling 73 i CM og 49 i kontrol (passiv henvisning)

Self-reporteret: Gennemsnitligt antal dage af sidste 30 Gruppe Eksperiment Kontrol Opiates 13.3 12.2 Cocaine 2.6 4.4 Marijuana 1.8 0.4 Sedatives 4.7 6.7

Urinprøveresultater: % positive Gruppe Eksperiment Kontrol Opiater* 56 78 Cocaine** 40 65 Marijuana 22 37 BZD 20 35 ** p<0.01. * p<0.05

Matrix model vs.”standardbehandling” 971 amfetaminklienter blev fordelt tilfældigt til enten den fulde ”Matrix model” med en lang række kognitive, adfærdsterapeutiske og sociale elementer, eller Standardtilbuddet på det givne behandlingssted

Selvrapporteret misbrug

Matrix model vs. ”sædvanlig behandling” Antal urinprøver uden amfetamin Behandling: Matrix TAU 8-ugers grupper 3.75 3.38 12-ugers grupper 4.29 3.29 16-ugers grupper 8.04 7.28* * Inklusive ”Drug court”

Konklusioner Selvrapporteret misbrug overvurderer ofte graden af ændring ved opfølgning efter behandling (om end ikke altid) Selvrapporteret misbrug undervurderer forskelle mellem forskellige typer af behandling og dermed behandlingseffekt

Hvad kan der gøres for at udbedre dette? Anvend familiemedlemmer som informanter. Dette sandsynliggør også, at klienter faktisk svarer ærligt, selv om man ikke får fat på familiemedlemmer. Anvend objektiv verifikation af en eller anden art – journaldata, oplysninger fra andre kontorer, og så videre, hvis du vil evaluere behandlingen!

Og nu – hvis vi har tid Om DIP-Q 3 Supplerende til de undervisning, I senere vil få om MCMI og personlighedsafvigelser Faktisk et batteri af små undersøgelser: dækker ICD-10 personlighed, DSM-IV personlighed, alkoholmisbrug, stofmisbrug, aktuelt funktionsniveau og femfaktorskala. Public domain!

Eksempler på middelværdier for grupper (DSM-IV)

Eksempler – ICD-10

Og femfaktormodel

Stof-, alkoholmisbrug, funktionsniveau og aktuel stress

Eksempel på output

Table 2. Correlations of the TIPI and the DIP-Q in the drug misusers sample   O C E A N Paranoid -0.22 0.04 -0.30 -0.17 0.31 Schizoid -0.47 -0.21 -0.45 -0.15 0.39 Schizotypal -0.20 -0.32 -0.27 -0.04 0.52 Antisocial 0.02 -0.11 0.20 -0.03 Borderline -0.37 -0.23 0.38 Histrionic 0.08 -0.13 0.05 Narcissistic -0.24 -0.02 0.19 Avoidant -0.41 -0.40 -0.50 0.66 Dependent -0.59 -0.33 0.09 0.40 Obsessive-Compulsive -0.25 0.51

Table 3. Correlations of the TIPI and the DIP-Q in the non-clinical sample   O C E A N Paranoid -0.24 -0.09 -0.16 -0.39 0.11 Schizoid 0.04 0.01 -0.19 -0.20 Schizotypal 0.17 -0.08 -0.11 -0.15 0.29 Antisocial -0.33 -0.43 0.22 Borderline -0.21 -0.13 -0.28 0.58 Histrionic -0.03 0.12 -0.07 0.27 Narcissistic -0.04 -0.05 -0.29 -0.40 0.31 Avoidant -0.58 -0.06 0.50 Dependent -0.00 -0.35 0.55 Obsessive-Compulsive -0.42 0.02 0.16

Kriminalitet og antisocial personlighedsforstyrrelse

Ikke-antisociale og antisociale (817/228)   % with record Violent crimes[1] 43% 57% Hereof after 1st treatment 32% 47% Property crimes 76% 90% 60% 80% Drug related 61% 83% 50% 68% [1] Prevalences for specific types of crime during the entire observation period.

Tak for i dag – og evaluering