Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læring i et vejledningsperspektiv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læring i et vejledningsperspektiv"— Præsentationens transcript:

1 Læring i et vejledningsperspektiv
Udviklingssygeplejersker Helen Schultz Christine Bagger Silkeborg 29. november 2010 C

2 Vejlederens roller Superviserende Sådan bør/skal du gøre Rådgivende
Hvad kan du gøre? Resultatorienteret Vejlederens billede af verden Procesorienteret Elevens billede af verden Terapi Fokus på et problem eller diagnose Tidligere livserfaringer spiller en stor rolle C Vejledende Coachende Hvordan vil du gribe det an? Hvad vil du? Hvad vil du gøre, hvis … Hvordan gjorde du? Inspireret af Handal & Lauvås: Bagger Schultz. 2009

3 Hvad vil du gøre for at støtte eleven?
Jeg har været vejleder for mange elever. Jeg gør meget for, at eleven skal føle sig tryg og glad. Alligevel oplever jeg ofte, at eleven indimellem har det svært og mister modet. I perioder glider det heller ikke fremad, sådan som vi begge havde forventet, hvilket også påvirker mig. Jeg har oplevet, at en elev er stoppet i praktikken efter forholdsvis kort tid på afdelingen, selv om jeg synes, at hun havde lært meget. Hvordan støtter jeg eleven bedre? Hvad vil du gøre for at støtte eleven? H

4 Læreprocessen Tid At lære noget kompliceret Plateaufase
Fase med usikkerhed, Utryghed og alt føles svært Glæde ved at lære nyt Tid

5 Hvilke problemer møder du, når du stiller spørgsmål til din elev?
C

6 De 3 H’er Hoved Hænder Hjertet Hvilke overvejelser havde du …
Hvilken betydning havde det, at … Kender du teori, der siger noget om …? C Hænder Hjertet Hvad skete der i situationen Hvordan reagerede patienten? Hvordan udførte du proceduren? Hvordan havde du det i situationen? Hvad gjorde det ved dig, at ...? Da patienten blev vred, hvad følte du …?

7 De tre positioner 1. Første position – elevens erfaringer og oplevelser i situationen 2. Anden position – elevens ser situationen ud fra patienten/pårørende/teamets perspektiv – eleven trænes i at tænke empatisk 3. Tredje position – eleven ser situation i helikopterperspektivet C

8 Hvordan håndterer du dårlig kemi?
Jeg er vejleder for Line, hvilket gik meget godt i starten. Der var hun rimelig afdæmpet og lyttede til, hvad jeg sagde. Nu er hun meget støjende og bedrevidende. Når jeg taler med borgeren, afbryder hun os, og hun taler altid meget højt. Mange gange er det fuldstændigt irrelevant – det, hun afbryder med. Det er virkelig upassende. Hun lytter heller ikke længere til, hvad jeg siger, og hvis hun gør, er det kun for at starte en diskussion om, hvem af os der har ret. Jeg tror ikke, at vores kemi passer sammen. Er det i orden at bede en anden være vejleder for hende, eller hvordan kan jeg håndtere den dårlige kemi, der er mellem hende og mig? Hvordan håndterer du dårlig kemi? H

9 Selvets grundlæggende behov
At blive anerkendt At have en rollemodel At være del af et fællesskab H

10 Se og anerkend elevens oplevelser
Hoved (tanker) H Hjerte (følelser) Hænder (handlinger)

11 Ros er ikke det samme som anerkendelse
C

12 Anerkendelse giver: Positiv selvopfattelse Betydningsfuldhed
Indre drivkraft Ambitioner Hvordan anerkender du eleven? H

13 Empatisk spejl H

14 At have en rollemodel giver
Støtte Meningsfuldhed Målrettethed Struktur C

15 C

16 H

17 Jeg ser og anerkender dig
H

18 Hvad har du fået svar på i din funktion som vejleder?
C

19 Tre pointer Stil strukturerede spørgsmål i stedet for at give kloge svar! Giv hvad eleven har brug for i stedet for at give det, du tror, eleven har brug for! Vær åben og tålmodig gennem elevens læreproces! C


Download ppt "Læring i et vejledningsperspektiv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google