Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

The Art of Conversation Introduktion - Sammenhæng mellem spillertyper og samtaler i spil? - Kvantitative og kvalitative undersøgelser - Vores konklusion.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "The Art of Conversation Introduktion - Sammenhæng mellem spillertyper og samtaler i spil? - Kvantitative og kvalitative undersøgelser - Vores konklusion."— Præsentationens transcript:

1 The Art of Conversation Introduktion - Sammenhæng mellem spillertyper og samtaler i spil? - Kvantitative og kvalitative undersøgelser - Vores konklusion

2 The Art of Conversation Opsummering af problemet - Problemformulering - Brugbare resultater? - Udformning af spørgeskemaet - Har det overhovedet nogen interesse?

3 The Art of Conversation Resultaternes gyldighed - Misforståelser af spørgsmål - Vurdere spillet fremfor samtalen - Myers-Briggs testens ugyldighed - Tal værdier på disse emner?

4 The Art of Conversation Kritik af metode - Kvalitativ kontra kvantitativ metode - Data behandling - Resultater herfra?

5 The Art of Conversation Kritik af spørgeskema - Spørgsmål der kan misforståes - MBTI spørgsmål der kunne forvirre - (evaluer tre sætninger på én gang) - Evaluering af spil fremfor samtaler i spil

6 The Art of Conversation Kritik af myers-briggs metoden - B&B modsiger MBTI testen, men bruger den alligevel - Viser MBTI testen overhovedet noget? - Brugbar som basis for en spillertype teori?

7 The Art of Conversation Hvorfor ikke bruge bartle? - Spillertyper baseret på multiplayer fremfor singleplayer - Bartles teori fungerer ikke udenfor multiplayer - Ny teori om spillertyper kan være nødvendige - B&B spillertyperne læner sig meget op ad Bartle - Wanderer vs Explorer - Participant vs Socializer - Manager/Conquerer vs Achiever - Bartle er modsætninger. B&B er mere diffust.

8 The Art of Conversation Fremtiden Eller hvad vi ville ændre hvis vi skulle gøre det her igen - Spørgeskemaet - Mere forståeligt - Eliminere misforståelser (så vidt muligt) - Spillertyper - tilpasse bartle til singleplayer? - Eller opfinde en teori om spillertype - Overhovedet bruge spillertyper? - Flere kvalitative interviews - Flere kvantitative inputs

9 The Art of Conversation Spil og samtale typer - Monkey Island - Type 2a^1 - Wanderers er mest glade for SoMI - Fallout - Type 2a med et hint af type 0 ^2 - Alle typer kunne lide dette spil - Conquerers syntes de har meget indflydelse i spillet - Participant er øverst i ”positive percentage” - Planescape: Torment - Type 2a ^6 - Participants og Wanderers er glade for dette spil. - og fandt det mere ”realistisk”

10 The Art of Conversation Spil og samtale typer - Baldurs Gate II - Type 2a^7 - Participants er meget negative - Morrowind - Type 2b med hint af 2a. ^2 - Conq syntes der er meget realism - Participants er meget negative - Vampire: Bloodlines - Type 2a ^6 - Participants scorer højt på realism men negativt på alt andet - Wanderers lavt på realism og specielt influence - Participants og Wanderers er slet ikke registreret på ”all-good”

11 The Art of Conversation Spil og samtale typer - Oblivion - Type 2b med et hint af 2a ^2 (?) - Participants meget negative i forhold til resten - stort set ingen respons på ”all-good” - Neverwinter Nights 2 - Type 2a ^8 - Participants og wanderers er negative generelt - Wanderers scorer højest i realism og goal achievement - Managers er positive - Gothic 3 - Type 2a ^3 - Managers scorer højest på alle

12 The Art of Conversation Afslutning Myers-briggs er noget huey Hvad har vi lært? Tallene viser os ikke en skid!

13 The Art of Conversation Mulige konklusioner Ingen generelle forskelle i spillertyper Dårligt/”forkert” spørgeskema Men de kvalitative interviews viste noget andet Er MBTI teorien overhovedet brugbar i forhold til spillertyper? Forskellen på spillertype og personligheds type Hvor mange steder passer de sammen? 17 af 116 passede sammen 29 af 116 var tæt på (forskel på 1-2 point) 56 af 116 passede ikke sammen 11 ubrugelige svar

14 The Art of Conversation Mulige konklusioner -Spillertyperne er ikke-eksisterende I denne kontekst? -At inddele folk i så firkantede kasser duer ikke -Mere nuance -Teorier om spillertyper er baseret på spiller opførsel -Vi kigger på spiller opfattelse

15 The Art of Conversation Mulige konklusioner -Har vi brugt dataen forkert? -Beregning af tallene

16 The Art of Conversation Mulige konklusioner -Hvad hvis der eksisterer flere spillertyper? -Kombinere de eksisterende -Baseret på svar der er næsten lige -Conqueror/Manager for eksempel.

17 The Art of Conversation Mulige konklusioner 1.Vi afdækkede ikke generelle spillertyper forskelle grundet dårligt/forkert spørgeskema 2.Spillertyper forskelle er ikke-eksisterende mht. samtaler i spil 3.Spillertyperne er ikke-eksisterende 4.Hvad hvis der eksisterer flere spillertyper? Manager/Conqueror-typen fx?

18 The Art of Conversation

19

20 Mulige konklusioner -Tallene er blevet vendt, drejet, knust og set på fra alle sider -Ingen større sammenhæng kan ses -Bruger vi tallene forkert? -Er der ingen sammenhæng? -En sammenhæng ses dog i de kvalititative, hvad viser det?


Download ppt "The Art of Conversation Introduktion - Sammenhæng mellem spillertyper og samtaler i spil? - Kvantitative og kvalitative undersøgelser - Vores konklusion."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google