Kulturværftet som tredje sted Støjgener på 3. etage, Fakta- afdelingen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Set i forældreperspektiv
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Læringsstile og lektier
Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Informationsforvaltning
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Faglig læsning 2.
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvor der er fokus på klimaet.
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Dansk 1. klasse.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen 10. marts 2011 De danske metropolers biblioteksstrategi.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Gennemslagskraft i Tænketanken Nick Allentoft stifter af denoffentligesektor.dk. kommer med et bud på bibliotekerne som centralnerven i et moderne og velfungerende.
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Hermansen Læringens univers.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Det nye bibliotek & Lydens unikke egenskaber
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Den lærende organisation
Offentlige ledere i paradigmeskifter
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Inklusion og Specialviden
SKABELON.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Hans Reitzels Forlag.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kulturværftet som tredje sted Støjgener på 3. etage, Fakta- afdelingen

Det tredje sted som teori • Det tredje sted er en sociologisk teori af Ray Oldenburg fra hans bog: The great good place. Cafés, coffee shops, bookstores, bars, hair salons and other hangouts at the heart of a community (1989) • Informationsordbogens definition: Et offentligt rum (fx et bibliotek), hvor man kan komme, tilbringe tiden og møde andre. Også kaldet det tredje sted (uden for hjemmet og arbejdspladsen), som er et åbent mødested i et demokratisk samfund • Med andre ord, det tredje sted er et ”værested” og et ”møderum” udenfor hjemmet og arbejdspladsen

Det tredje sted er en normativ teori • Det tredje sted betragtes som værende noget ”positivt”, dvs. der er tale om et ”godt” og ”behageligt” mødested • Teorien er derfor ikke neutral men rettet imod gode og behagelige følelser vedrørende mødestedet i det offentlige rum

Kulturværftet i Helsingør • ”Men i dag kan man se den stik modsatte tendens, nemlig en renæssance for de fysiske biblioteker, der bliver bygget. Store, flotte og spektakulære biblioteker bliver bygget overalt i verden for øjeblikket. I Danmark har vi f.eks. det nye kulturværft i Helsingør eller det nye multimediehus i Århus. Så det fysiske bibliotek har stadigvæk en stor betydning, men det har ændret rolle i forhold til tidligere, hvor det først og fremmest var en samling af materialer. I dag er det i højere grad også et mødested, hvor man skaber relationer og får oplevelser, og et kulturhus i bredere forstand. Det er en fantastisk interessant udvikling.” – Henrik Jochumsen ( jochumsen/) jochumsen/

Laksesandvich fra caféen ”Spisehuset” på Kulturværftet Adgang til mad og drikke er vigtigt for et tredje sted. Det er ikke absolut nødvendigt, men det er ønskværdigt, fordi ellers bliver bibliotekets brugere nødt til enten selv at medbringe mad og drikke eller de bliver nødt til at forlade stedet, når de bliver sultne og tørstige. Det tredje sted er kendetegnet ved at være et godt mødested.

Problemstillinger: • Støjproblemet: • Studiecellerne er ikke lydisolerede • Der er ikke fuldstændig ro i Horisonten • Kulturhus og bibliotek: • Er der et velfungerende samspil imellem kulturhuset og biblioteket på Kulturværftet?

Det manglende loft i nærkontoret Der er et prismeloft over cellerne, som ikke er isoleret i forhold til de andre celler. Derfor kan man høre uden for cellerne, hvad der bliver sagt inde i cellerne.

Analyse af interviewundersøgelsen • Jeg har talt med seks af Kulturværftets brugere og 2 bibliotekarer på Fakta-afdelingen. • Alle jeg har talt med mener den manglende lydisolering i studiecellerne er et problem • Alle jeg har talt med er glad for samspillet imellem bibliotek og kulturhus. Jette, der er bibliotekar på Fakta- afdelingen, mener f.eks. at der kan være et endnu tættere samarbejde imellem bibliotek og kulturhus • Interviewpersonerne har ikke følt sig generet af støj i Horisonten. De mener, Horisonten er et godt læseområde

Horisonten som læseområde. Her er en meget god udsigt, og det er det mest populære læseområde på Fakta-afdelingen.

Støjgener i Horisonten • Der er ikke nogen af interviewpersonerne, der har følt sig generet af støj i Horisonten. Der er derfor et godt miljø til at læse aviser, tidsskrifter og bøger i Horisonten. • Interviewpersonerne er meget tilfredse med samspillet imellem kulturhus og bibliotek, og ser ikke nogen grund til at ændre noget, for at få mere stilhed på biblioteket

Løsningsforslag • At lydisolere studiecellerne på 3. etage, Fakta- afdelingen • Det er vigtigt, at opføre sig på en måde så brugerne i Horisonten føler sig godt tilpas. Dette kan gøres ved at følge principperne om det tredje sted • Skiltning med forbud om samtale er ikke ønskværdigt. Det er derimod vigtigt, for et godt tredje sted, at der er en god stemning, og alle føler sig godt tilpas

Konklusion • Mine observationer og undersøgelser viser at der er brugere som føler sig generet af den manglende lydisolering i studiecellerne • Det er op til brugerne i Horisonten at vise hensyn til hinanden ud fra værdierne omkring et godt tredje sted, hvor alle føler sig godt tilpas • Det vil være ønskværdigt at Fakta-afdelingen er et godt tredje sted, så længe det ikke går ud over seriøsiteten af den viden, som bliver formidlet

Litteratur • • ( jochumsen/) jochumsen/ • Kvale, Steinar. Interview – En introduktion til det kvalitative forskningsinterview. Hans Reitzels Forlag, København, • Oldenburg, Ray. The Great Good Place - Cafés, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons and other Hangouts at the Heart of a Community. Marlowe & Company, New York, • Oldenburg, Ray. Celebrating the Third Place – Inspiring Stories about the Great Good Places at the Heart of Our Communities. Marlowe & Company, New York, • Rasmussen, Casper Hvenegaard, Henrik Jochumsen, Dorte Skot- Hansen (2011). Biblioteket i byudviklingen - oplevelse, kreativitet og innovation. København: Danmarks Biblioteksforening og Det Informationsvidenskabelige Akademi.