Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Leder-seminar d. 3.-4. november 2014 Hornstrup Kursuscenter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Leder-seminar d. 3.-4. november 2014 Hornstrup Kursuscenter."— Præsentationens transcript:

1 Leder-seminar d. 3.-4. november 2014 Hornstrup Kursuscenter

2 Formålet med forskningscirklen At organisere mødet imellem forsknings- og erfaringsbaseret viden Et rum for refleksion Ny viden hos alle deltagerne Deltagerne bliver forandringsagenter i organisationen

3 Innovation kræver dumhed, mod og passion ”Det dumme spørgsmål er en uundværlig ingrediens i enhver innovationsproces” (Darsø, 2011)

4 ”Når vi tænker nyt, og dermed stiller spørgsmål ved noget af den viden og nogle af de praksisser, som vi hidtil har benyttet, så stiller vi os uden for fællesskabet og den fælles forståelse af virkeligheden. Dette kræver mod” (Tanggaard, 2010)

5 Øvelse – vores forskellige virkelighed

6 ”Hvis vi oplever en opgave som meget meningsfuld både som opgave i sin kontekst og som personlig ambition, så er vi meget passionerede, og hvis vi oplever den som mindre meningsfuld, så er vi mindre passionerede” (Mikkelsen, 2014)

7 Refleksions øvelse Tænk på 3 spørgsmål der for dig føles meningsfuldt at arbejde med, i forbindelse med Innovationsprofilen. Skriv disse ned på forskellige post-its. (5-10 min)

8

9 Kreativitets-modellen Lene Tanggaard, 2010

10 Det individuelle interview Formål med individuelle interviews er oftest at få indblik i personers individuelle erfaringer (livsverden) Følgelig er IP eksperten og det er vigtigst, at få IPs oplevelse af verden frem

11 Teknikker Vær klar; IP skal være i centrum, jeres undersøgelse skal beskrives så kort som muligt Semi-strukturerede interviews (læs ikke spørgsmål op, men det er ok at se ned i papirerne)

12 Aktiv lytning Brug spørgsmål for at få nødvendig information afdække behov og motiver vise interesse kontrollere forståelsen få personen til at tænke sig om

13 Åbne spørgsmål Hv-ord er gode og effektive spørgeord Hvad, hvornår, hvem, hvor meget, hvor mange Hvorfor er ikke et godt spørgeord da det ofte rummer en kritik og den adspurgte vil gå i forsvarsposition. Brug i stedet ”Hvad er årsagen til…” Neutrale, uden grund-antagelser Får den anden til at udforske og forklare

14 Passiv lytning Stilhed- lad folk få den tid de har brug for, til at svare. Accepterende adfærd – vis det med dit kropssprog (nikke, variere dit ansigtsudtryk, hmm, ahaaa, jah.. Osv) Dør åbnere

15 Øvelse I får 15 min til at forberede jer på et ’lyn-interview’ Tag udgangspunkt i jeres fælles forskningsspørgsmål I går to-og-to, og skal interviewe én hver Hvert interview skal vare omkring 5-10 min. Mens den ene interviewer er den anden ’antropolog’ Antropologen bestemmer selv, hvad der skal fokuseres på (fx. Taleture, pauser, handlings- og reaktionsmønstre, forskellige reaktioner på forskellige spørgsmål typer) Husk at tage notater og evt. optage jeres interviews/observationer – Det skal genfortælles


Download ppt "Leder-seminar d. 3.-4. november 2014 Hornstrup Kursuscenter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google