Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPernille Kirkegaard Redigeret for ca. et år siden
1
Leder-seminar d. 3.-4. november 2014 Hornstrup Kursuscenter
2
Formålet med forskningscirklen At organisere mødet imellem forsknings- og erfaringsbaseret viden Et rum for refleksion Ny viden hos alle deltagerne Deltagerne bliver forandringsagenter i organisationen
3
Innovation kræver dumhed, mod og passion ”Det dumme spørgsmål er en uundværlig ingrediens i enhver innovationsproces” (Darsø, 2011)
4
”Når vi tænker nyt, og dermed stiller spørgsmål ved noget af den viden og nogle af de praksisser, som vi hidtil har benyttet, så stiller vi os uden for fællesskabet og den fælles forståelse af virkeligheden. Dette kræver mod” (Tanggaard, 2010)
5
Øvelse – vores forskellige virkelighed
6
”Hvis vi oplever en opgave som meget meningsfuld både som opgave i sin kontekst og som personlig ambition, så er vi meget passionerede, og hvis vi oplever den som mindre meningsfuld, så er vi mindre passionerede” (Mikkelsen, 2014)
7
Refleksions øvelse Tænk på 3 spørgsmål der for dig føles meningsfuldt at arbejde med, i forbindelse med Innovationsprofilen. Skriv disse ned på forskellige post-its. (5-10 min)
9
Kreativitets-modellen Lene Tanggaard, 2010
10
Det individuelle interview Formål med individuelle interviews er oftest at få indblik i personers individuelle erfaringer (livsverden) Følgelig er IP eksperten og det er vigtigst, at få IPs oplevelse af verden frem
11
Teknikker Vær klar; IP skal være i centrum, jeres undersøgelse skal beskrives så kort som muligt Semi-strukturerede interviews (læs ikke spørgsmål op, men det er ok at se ned i papirerne)
12
Aktiv lytning Brug spørgsmål for at få nødvendig information afdække behov og motiver vise interesse kontrollere forståelsen få personen til at tænke sig om
13
Åbne spørgsmål Hv-ord er gode og effektive spørgeord Hvad, hvornår, hvem, hvor meget, hvor mange Hvorfor er ikke et godt spørgeord da det ofte rummer en kritik og den adspurgte vil gå i forsvarsposition. Brug i stedet ”Hvad er årsagen til…” Neutrale, uden grund-antagelser Får den anden til at udforske og forklare
14
Passiv lytning Stilhed- lad folk få den tid de har brug for, til at svare. Accepterende adfærd – vis det med dit kropssprog (nikke, variere dit ansigtsudtryk, hmm, ahaaa, jah.. Osv) Dør åbnere
15
Øvelse I får 15 min til at forberede jer på et ’lyn-interview’ Tag udgangspunkt i jeres fælles forskningsspørgsmål I går to-og-to, og skal interviewe én hver Hvert interview skal vare omkring 5-10 min. Mens den ene interviewer er den anden ’antropolog’ Antropologen bestemmer selv, hvad der skal fokuseres på (fx. Taleture, pauser, handlings- og reaktionsmønstre, forskellige reaktioner på forskellige spørgsmål typer) Husk at tage notater og evt. optage jeres interviews/observationer – Det skal genfortælles
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.