Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor rune.eriksson@hum.ku.dk Camilla Moring, lektor.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor rune.eriksson@hum.ku.dk Camilla Moring, lektor."— Præsentationens transcript:

1 06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor Det Humanistiske fakultet/ Det Informationsvidenskabelige Akademi

2 Kompetencemål (i uddrag):
06/12/2018 BA i Informationsvidenskab og kulturformidling Videnskabsteori og vidensformer, 1. semester, 15 ECTS Kompetencemål (i uddrag): identificere og diskutere videnskabsteoretiske problemstillinger i informationsvidenskab og i kulturformidling analysere og diskutere centrale vidensformer i praksis viden om videnskabelig og akademisk praksis skrive akademisk

3 06/12/2018 ”Knowing that” (vide at) ”Knowing how” (vide hvordan) (Ryle, G, (1949). The Concept of Mind)

4 Vidensformer på museer: et e-bogsprojekt
06/12/2018 Vidensformer på museer: et e-bogsprojekt To hold, hver med seks studiegrupper à 5-7 studerende Rundvisning på to museer: Medicinsk Museion og M/S Museet for Søfart Hver gruppe arbejder med en bestemt vidensform

5 Vidensformer Videnskabelig viden – og herunder videnskabsteori
06/12/2018 Vidensformer Videnskabelig viden – og herunder videnskabsteori Praktisk-produktiv viden Praktisk-etisk/politisk viden Æstetisk viden

6 06/12/2018 Opgave og produkt Identificér den tildelte vidensform (evt. i samspil med andre vidensformer) i den pågældende udstilling Tag et antal fotografier, der illustrerer vidensformen Udarbejd en slide med ét foto samt medfølgende tekst (max 150 ord) der præcist forklarer, hvordan den valgte vidensform kommer til udtryk på billedet (og i udstillingen) Den færdige slide sendes til underviserne Underviserne samler alle slides i en e-bog (fælles for begge hold), i alt 12 slides eller 24 ”sider”

7 Hold 4, Studiegruppe 2. Techne
Sekstanten – Sømandens vejviser Sekstanten er et instrument der, ved hjælp af målinger af himmellegemer, kan bestemme skibets position i længde- og breddegrader. For at bruge sekstanten bliver man nødt til at have de nødvendige kompetencer. Hvis man ikke kan betjene den korrekt, vil man aldrig komme frem til et brugbart resultat. Evnen til at bruge en sekstant er en af mange vigtige tekniske kundskaber en sømand må have for at kunne klare sig til søs. Sekstanten repræsenterer en form for techne, der er nødvendig for livet på havet. Sekstanten kan dog også repræsentere episteme, da den er konstrueret på baggrund af videnskabelige teorier og opdagelser. Uden disse videnskabelige opdagelser ville man slet ikke kunne udvikle et sådant instrument. Sekstanten illustrerer derfor også, hvordan episteme og teoretisk viden kan føres over i det daglige liv og være til gavn i praksis.

8 Hold 3, studiegruppe 4 Æstetisk viden
06/12/2018 Hold 3, studiegruppe 4 Æstetisk viden Det indsamlede menneske – Martha og Marie ”Æstetik er en sanselig symbolsk form, der rummer en fortolkning af os selv og verden, og som kan kommunikere fra, til og om følelser.” - Austring og Sørensen Austring og Sørensens beskrivelse af æstetik gør sig gældende i udstillingen gennem deres brug af virkemidler. Det kommer eksempelvis til udtryk ved udstillingsrummets bagvæg, hvor lyssætningen virkede varm. Det dunkle og varme lys sammen med den røde baggrund vækker vores empati for de sørgelige skæbner. I en mindre montre ses de 12 dage gamle tvillingebørn Martha og Marie. Man kan forestille sig, at de er placeret i en montre for sig, da deres fortælling adskiller sig fra de andre fostres, hvorom vi ikke ved meget. Martha og Marie blev delt op i skelet, organer og hud af de selv samme læger, der havde passet dem indtil deres død. Man kan forestille sig, at det har været en voldsom opgave for disse læger, der kort forinden har fået de to piger døbt, og påført sig ansvaret for at opfostre dem. Måske er det denne dedikation, der har fået dem til at vælge pigerne som middel til fremtidig forskning.

9 Fællesarrangement (2 timer)
06/12/2018 Fællesarrangement (2 timer) På tværs af hold sættes studiegrupperne sammen to og to efter hvilken vidensform de har arbejdet med Grupperne præsenterer deres produktion for hinanden Efterfølgende giver grupperne hinanden peer feedback på deres produkter. Underviserne har udarbejdet støttespørgsmål hertil Grupperne planlægger en fælles præsentation af deres billeder/tekster for de øvrige studerende Fælles præsentation af alle gruppers produktioner

10 Læringsniveauer: en opsummering
06/12/2018 Læringsniveauer: en opsummering Teoretisk viden om vidensformer og videnskabsteori Observation og identifikation af vidensformer i praksis Skriftlig og visuel formidling af eget emne Mundtlig uddybning og argumentation for samme Give peer feedback (refleksion over andres produkt) Modtage peer feedback (refleksion over eget produkt) Fælles mundtlig og visuel præsentation af bidrag til e- bog E-bog som kan præsenteres for andre


Download ppt "06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor rune.eriksson@hum.ku.dk Camilla Moring, lektor."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google