Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC."— Præsentationens transcript:

1 Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC

2 Arbejdet med adfærdsvanskeligheder i MultifunC Ung i adfærdsvanske- ligheder: Ringe motivation Svage sociale færdigheder Antisociale holdninger Negativ adfærd forstærkes Etablere positive konsekvenser af ønsket adfærd i forstærknings- systemer Personaleadfærd Motivation ud fra principperne fra Motiverende Interview og forstærkningssystemer Færdighedstræning og holdningspåvirkning gennem ART og miljøet Evidenskonference 2012

3 For hver antisocial handling findes der (mindst) en prosocial modhandling, der kan forstærkes positivt. - Pjække -True -Slås - Pjække -True -Slås - Gå i skole -Acceptere et afslag - gå væk fra en konflikt - Gå i skole -Acceptere et afslag - gå væk fra en konflikt Evidenskonference 2012

4 Straf og forstærkning Præsentation af noget ubehageligt Fjerne noget behageligt Adfærdspsykologisk definition af straf Præsentation af noget behageligt Noget ubehageligt fjernes Adfærdspsykologisk definition af forstærkning Reducerer sandsynlig- hed for at adfærden gentages Øger sandsynlighed for at adfærden gentages Evidenskonference 2012

5 Straf og forstærkning Institutioner, hvis tiltag hovedsageligt er baseret på straffende elementer viser generelt dårlige resultater. Straf eliminerer uønsket adfærd – hvilket i nogle tilfælde kan være ønsket (fx ved grove trusler og vold) Positiv forstærkning udslukker uønsket antisocial adfærd og lærer ny prosocial adfærd Evidenskonference 2012

6 Tilpas- ning til institu- tionen Klippekortet specificerer hvad der er ønsket adfærd Umiddelbar og konsekvent forstærkning Reduk- tion af risiko- faktorer Fokus på forstærkning for deltagelse i ART Fokus på forstærkning for skole Fokus på forstærkning for prosocial aktiviteter og venner Motiva- tion Lav motivation ved MultifunC start Forstærkningssystemet fungerer som ydre motivation Funk- tionelle analy- ser Hvordan arbejdes der adfærds- terapeutisk på MultifunC FA som baggrund for behandlingsintervent- ioner FA som pædagogisk værktøj Generalisering – den unge FA med sig Evidenskonference 2012

7 Funktionel analyse (ABC) UdløsereTanker og følelserAdfærdKonsekvenser Positive Negative Beskrivelse af situationen Personer Situationer Steder Hvad tænkte jeg Hvad følte jeg – fysisk/psykisk Hvad gjorde jeg Detaljeret Kronologisk Kortsigtede og langsigtede positive konsekven- ser Kortsigtede og langsigtede negative konsekven- ser

8 MultifunC Grundmodul 2012 Funktionel analyse – eksempel ryge hash UdløsereTanker og følelserAdfærdKonsekvenser Positive Negative Møder venner på vej hjem fra skole – dem jeg plejer at ryge hash sammen med. ”Det kunne være fedt at blive skæv nu”, ”vi skal bare ha’ det lidt sjovt” Forventningsfuld Lyst til at blive skæv Sug i maven Går med vennerne Betaler for hash Ryger hash Har det sjovt med vennerne Afslappet God følelse af at høre til Får ingen point Må ikke spille computer (aftalt forstærker) Dårlig stemning

9 Øvelse Grupper af 3 – 4 personer. 1 fra gruppen beskriver en uhensigtsmæssig adfærd, som han/hun gerne vil analysere (rygning, komme for sent på arbejde, blive hidsig i trafikken etc.). De andre hjælper med at få skemaet udfyldt (interview, forslag m.m.). Overvej hvorfor adfærden fortsætter – hvilke konsekvenser er det især der virker forstærkende, så adfærden udføres igen, og måske med højere frekvens/intensitet? 15 min. Evidenskonference 2012

10 Udfordringer ved at anvende adfærdspsykologiske tiltag Personalets forståelse og accept af at arbejde adfærdspsykologisk Kommunikation At finde forstærkere, der forstærker Individualisering af forstærkere i forhold til den enkelte unge og i forhold til progression i programmet Mangel på enighed i personalet – risiko for forstærkning af uønsket adfærdrisiko for forstærkning af uønsket adfærd

11 Uønsket forstærkning Uønsket forstærkning af negativ adfærd Manglende formidling af regler for den enkelte ung Manglende formidling personalet imellem Uenighed blandt personale Hjemme- besøg Uvilje overfor at arbejde adfærds- psykologisk Venner Manglende forståelse af programmet Manglende viden om den unge (hvad virker forstær- kende)


Download ppt "Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google