strategisk skole- og kvalitetsudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Produktion og Logistik
Forældremøde X årgang.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Velkommen til Repræsentantskabsmøde
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Problemformulering Indeholder:
Kodeks for offentlig topledelse
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Direktoratet for Kriminalforsorgen
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Ledelse i forskellige retninger
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Udvalget for lokaleanvendelse Midtvejsseminar Rebild 2010.
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Brancheskolernes forandringsproces
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Det handler om eleverne
[klik og indsæt kommunenavn]
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

strategisk skole- og kvalitetsudvikling ESB-netværket Fra kaffeklub til strategisk skole- og kvalitetsudvikling via benchmarking

Benchmarking som led i søgen efter best prac- tice ”Normalt skal de, der tænker forandringer, bevise, hvorfor noget skal ændres. Med et godt forbillede flyttes bevisbyrden over til dem, der vil bevare; de må i stedet bevise, hvorfor noget ikke skal ændres”. Med systematisk benchmarking ønsker vi at lære af de bedste (best practice) – vi udfordrer janteloven….. Vi har en grundlæggende tro på, at vi kan lære af hinanden - og af best practice Det er spild af ressourcer at alle skal opfinde den dybe tallerken!

ESB-netværket er: Et netværk bestående af ca.50 uddannelsesinstitutioner + 10 samarbejdspartnere Hjemmeside: www.esb-netvaerk.dk

Hvem er med i netvær- ket? Ca. 50 betalende medlemsskoler Flest tekniske skoler 7 kombinationsskoler 1handelsskole 1 CVU 2 gymnasier 7 VUC’ere Plads til alle interesserede uddannelsesinstitutioner Samarbejde med Foreningen af Skoleledere, Dansk Byggeri, Industriens Uddannelser, Dansk Industri, Håndværksrådet, Dansk Center for Undervisnings-miljø, UVM m.fl.

Netværkets organise- ring I 2006 er netværket blevet formaliseret via årsmøde og medlemskontingent Styregruppe og Forretningsudvalg Sekretariat = professionalisering

Baggrund for ESB-net- værket En række skoler har igennem flere år samarbejdet om kvalitetsarbejdet En del skoler arbejder ud fra forskellige kvalitetssystemer/modeller, som fordrer at vi bygger vores handlinger på fakta og at vi kan benchmarke på resultater Flere og flere eksterne dokumentationskrav i form af Lov 414 (Lov om Åbenhed og Gennemsigtighed) og Flerårsaftalens kvalitetsudviklingstilskud Netværket etableret i løbet af 2003 – dels som afslutning på pilotforsøg med benchmarking dels i takt med flere eksterne dokumentationskrav Benchmarking fordrer benchmarkingpartnere!

Idé og formål med ESB-netværket Samarbejde om fastlæggelse af indikatorer med henblik på resultatdokumentation og kvalitets-udvikling via benchlearning Fremme af og samarbejde om benchmarking skolerne imellem Opnå større ensartethed og fælles systematik: udvikling af koncepter – metoder og værktøjer – og retningslinier for benchmarking inden for de fastlagte indikatorområder

Idé og formål med ESB-netværket (fortsat) Planlægning og gennemførelse af benchmarkingaktiviteter med henblik på at udbrede og fremme ”best practice” og systematisk kvalitetsudvikling på de implicerede skoler Resultatdokumentation og – formidling gennem overskuelige præsentationsmodeller af resultater og strategiske indsatsområder – baseret på fastlagte koncepter og standarder Medvirke til en styrkelse af benchlearning og skolernes forbedringskulturer Føre dialog og være i samarbejde med interessenterne (”bygge bro”)

Kort sagt er ideen med netværket…. At gennemføre benchmarkingaktiviteter med henblik på at fremme ”best practice” og systematisk kvalitetsudvikling på uddannelsesinstitutioner LÆRE AF HINANDEN!!

Benchmarking Benchmarking = fikspunkt eller udgangspunkt Systematiske sammenligninger af det, organisationen præsterer baseret på målinger (fokus på facts) Lære af de bedste for selv at blive bedre

Formål med Benchmar- king At måle sin egen organisation op imod andre for dermed at kunne sammenligne præstationer, styrker og svagheder At identificere metoder, processer, produkter og services, der er bedre eller anderledes i andre organisationer At lære af disse organisationers erfaringer og fremgangsmåder

Nogle erfaringer rigere Forskellige målemetoder på skolerne gjorde det umuligt at sammenligne de opnåede resultater Fra pilotforsøg ved vi, at hensigtsmæssige benchmarkingforløb med reel benchlearning (læring) til følge, FORUDSÆTTER, at der er fælles koncepter (måleværktøjer) som datagrundlag ellers går der ”spørgeskemateknik” i processen (mit spørgsmål er bedre end dit!) Standardisering af koncepter til måling af tilfredshed er nødvendig Begrebsapparatet og ”verdensbilledet” skal være på plads

Nogle erfaringer rigere (fortsat) Fra pilotforsøg ved vi, at hensigtsmæssige benchmarkingforløb ikke kører af sig selv, blot fordi vi har givet folk en ”guide” i hånden Ideelt bør benchmarking føre til benchlearning og resultatforbedringer, men det kræver kompetencer og processtyring at benchlearne!! Benchmarking  benchlearning skal betragtes som strategisk kompetenceudvikling Vi vil ikke kun være et netværk der måler. I 2006/2007 sætter vi derfor MEGET MERE fokus på at understøtte og træne i benchlearning

I 2004 fik vi udviklet koncepter til undersøgelse af tilfredshed (elevtil- fredshed og virksomhedstilfredshed) Formål Sammenligne resultater på tværs af skoler og uddannelser Få klar viden om hvad der skaber tilfredshed (fokusgrupper og statistik) Identificere indsatsområder (på grundlag af vægtet betydning) Identificere samarbejdspartnere i.f.m. benchmarkingprojekter De 2 modeller, der er udviklet i 2004 i samarbejde med Ennova, består af 3 elementer: Standardspørgeskema Specifikation af uddata fra tilfredshedsdata, således at der er sammenlignelighed og troværdighed Strukturel analyse - hvad har betydning for tilfredsheden (= prioriteringsværktøj)

Tilfredshedsunder- søgelser: Brugertilfredshed (elever, studerende, kursister) Medarbejdertilfredshed Virksomhedstilfredshed (praktikvirksomheder)

Elev/Brugertilfreds- hed: Undersøgelsen gennemføres elektronisk en gang årligt på alle uddannelser ud fra en standardspørgeramme udviklet i ESB-netværket

Forventede sammen- hænge mellem resulta- terne

Tilfredshedsmålinger Udgør et supplement til skolens økonomiske resultater Er et ledelsesværktøj der kan understøtte dialogen om pædagogik og didaktik

Benchmarking kræver systematik og valide sammenligninger Vi skal ikke kun sammenligne – vi skal lære af hinanden (fra benchmarking til benchlearning) Vi har ud fra en række pilotforsøg lavet en ”opskriftsbog” (guide), som beskriver faserne på vej mod benchlearning Der er 6 faser i det systematiske benchmarkingforløb Dem der har ”hands on” skal være en del af benchmarkingprocessen – og ledelsen skal ”ville det”

Benchlearning Benchlearning bygger på faktagrundlaget fra benchmarking. Med udgangspunkt i benchmarking startes en proces, der via dialog skaber videnoverførsel mellem uddannelsesinstitutioner Benchlearning handler om 4 ting: Commitment – ønske om forbedring Læring - kompetenceløft De gode eksempler – bag tallene Inspiration - frem for imitation

Projekter igangsat i net- værket i 2006/07 Projekt benchmarking/benchlearning (læringsmiljøer og best practice) 12 skoler involveret. Støttet af UVM og Statens Center for Kvalitet og Kompetenceudvikling Proceskonsulentuddannelse Projektet gennemføres med DEL som ekstern konsulent Pt. ca. 20 benchmarkingforløb i gang Kvalitetssystemer og Auditering Standardisering af frafaldsopgørelser og registrering Benchmarking på frafald Ressourceregnskab

Indspark til Ressourceregnskabet – fra en række skolers kvalitets- ansvarlige ESB-Netværkets styregruppe etablerede foråret 2006 en projektstyregruppe ”Resultatdokumentation og Ressourceregnskab” hvis formål bl.a. var, at Give et kvalificeret indspark fra kvalitetsansvarlige til de overordnede drøftelser med UVM, FS/HFI om perspektiverne, målene og aktiviteterne inden for ”Resultatdokumentation og Ressourceregnskaber” -herunder fastlæggelse af standarder og ”uddata” Stiller sig til rådighed med hjælp til konceptudvikling/pilotafprøvning