Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brancheskolernes forandringsproces

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brancheskolernes forandringsproces"— Præsentationens transcript:

1 Brancheskolernes forandringsproces
Muligheder og perspektiver Tema 4: Kvalitet og udbud Muligheder og perspektiver

2 Muligheder og perspektiver
Kvalitet og selvstyre Balancen: Decentralt: Frihed / Processer Systematik & Evaluering Centralt: Mål /Rammer Kontrol / Viden Muligheder og perspektiver

3 Kvalitet – et komplekst samspil
Kvalitet ses som samspil mellem mål (omsat til undervisning og resultater) og rammevilkår/forudsætninger proces og resultater måling og systematik sikring og udvikling det centrale og det decentrale niveau Muligheder og perspektiver

4 Kvalitet - styringsområder
Central styring især om: - Uddannelsessystemets og uddannelsernes mål - Uddannelsesprocessernes rammevilkår Decentral styring især om: - Undervisningsprocesser - Brugerinvolvering Muligheder og perspektiver

5 Et muligt kvalitetsflow
Muligheder og perspektiver

6 Muligheder og perspektiver
Kvalitet - metodikker Centralt: Institutionelle styringer : optagelsesregler, eksamen, censor, lærerkvalifikationskrav Akkreditering, Auditering Institutionsudvikling – institutionskvalitet (proceskonsultation) Krav om åbenhed, gennemsigtighed, markedsstyring Aftalemodel – fremme af særlige politiske mål Resultatkontrakter med institutionerne Muligheder og perspektiver

7 Muligheder og perspektiver
Kvalitet - metodikker Centralt: Styring via fastlagte kriterier m. indikatorer og data til verificering Tal om resultater: karakterer, overgangsfrekvenser, frafalds% Centrale bruger/aftager evalueringer Råd, som undersøger og vurderer ( EVA) Tilsyn Muligheder og perspektiver

8 Muligheder og perspektiver
Kvalitet - metodikker Decentralt : Systematik og åbenhed i kvalitetsarbejdet Valg af anerkendt metode (f.eks. EFQM eller BSC) Bruger- og aftager undersøgelser, uv.miljøundersøgelser Personaletilfredsheds-undersøgelser Selvevaluering Opfølgningsplaner Benchmarking Samarbejde mellem skoler om udvikling af systemer Muligheder og perspektiver

9 Kvalitetssstyring – et eksempel
Flerårsaftale om kvalitet og kompetence: tilskud Udvikling af lærerkompetencer: IT, Løbende faglig udvikling, pædagogiske kompetencer, Virksomhedskontakt – tal for besøg, praktikpladser etc Kvalitetssystematik – beskrivelse og indhold Professionalisering af ledelserne Skolerne afrapporterer 1 gang årligt en selvevaluering. Muligheder og perspektiver

10 Muligheder og perspektiver
Kvalitet i fremtiden Systematisk og ensartet informationsindsamling Ressourceregnskab = gennemsigtighed i anvendelsen af de tildelte ressourcer Brugerdeklarationer Formaliseret dialog mellem skoler og centralt styre Puljestyring der følger særlige politiske mål Muligheder og perspektiver

11 Muligheder og perspektiver
Udbudsstyring Styring af institutionsstruktur, udbud og sammenhæng i uddannelsestilbuddet: Central godkendelse af oprettelser, sammenlægninger og lukning Økonomiske incitamenter Dimensionering af uddannelserne, regler om optag, adgangsbegrænsning Udbudsstyring – godkendelse, forsøgsret Rådgivende udvalg Muligheder og perspektiver

12 Muligheder og perspektiver
Kvalitet og udbud ???? Overvejelser om Kvalitets- og evaluerings arbejdets form (tilsyn, selvevaluering & dokumentation, rådgivende udvalg, brugerundersøgelser) Systematik – eet system for alle skoler eller flere Indhold : faglighed, pædagogik, resultater, Involvering: brugere, ansatte, lokalsamfund m. fl. Udbuddets sammenhæng med erhvervslivets og samfundets behov, styring af institutionsstruktur og uddannelsesudbuddet Muligheder og perspektiver


Download ppt "Brancheskolernes forandringsproces"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google