på seminariet Tankegange og indhold

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Undervisningsplanlægning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Individuel uddannelsesplan
Evaluering.
Fællesmøde – torsdag den 13. september
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
At udforske sin egen praksis
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Inspiration til reformarbejdet
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Lis Suhr Klinisk lektor
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
”Blog som læringsplatform”
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
SIP 4 Virksomhedspraktik
Prøven i Natur/teknologi
SMTTE MODELLEN ET PÆDAGOGISK OG DIDAKTISK ARBEJDSREDSKAB
Didaktiske planlægningsmodeller
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

på seminariet Tankegange og indhold Praktikforberedelse på seminariet Tankegange og indhold 9. Januar 2013/KRHO

Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del af forberedelsen? Processer Produkt Ressourcer

Teori - praksis AP T P t T – kaldet ’Store-T’ – repræsenterer teoretikernes teori t – kaldet ’Lille-t’ – repræsenterer praktikerens teori om egen praksis – praksisteorien P repræsenterer praktikerens praksis AP repræsenterer andres praksis Hans Jørgen Kristensen

Praksisteori Enhver lærer har en ”praksisteori” om undervisning, og denne teori er subjektivt den stærkeste faktor for lærerens egen pædagogiske praksis. Vejledning med lærere må derfor tage udgangspunkt i den enkelte lærers særegne teori og forsøge at få læreren til bevidst at formulere og udvikle den og derigennem gøre den modtagelig for forandring.   Handal og Lauvås: På egne vilkår side 19

Praktikforløbet Før Status Begreber Værktøjer Undervisningsplan Lærerfaglig problemstilling Under Iagttagelse Erfaringsdannelse Trepartssamtale Efter Videndeling Flere begreber Didaktikrapport Respons International dimension

Praktikforberedelse Produktkrav Ressourcer Arbejdet frem mod praktikken Plan for trepartssamtaler

Produktkrav Før Status Begreber Værktøjer Undervisningsplan Lærerfaglig problemstilling Under Iagttagelse Erfaringsdannelse Trepartssamtale Efter Videndeling Flere begreber Didaktikrapport Respons International dimension Succeskriterier At der forligger et dokumenteret planudsnit med et klart didaktisk ræsonnement en begrundelse for valg af udsnit, der medtænker udsnittets eksemplaritet en klart defineret lærerfaglig problemstilling, som man ønsker at udforske i praktikken dokumenterede metodeovervejelser angående udforskningen

Det didaktiske ræsonnement Mål Kundskaber Færdigheder Forståelse Proces/metode Indhold

Lærerfaglig problemstilling Konkrete spørgsmål f.eks. vedrørende Undervisningens planlægning og gennemførelse Klasseledelse Andre læreropgaver Formuleres i tilknytning til det planudsnit der er særlig fokus på i didaktikrapporten

Ressourcer Værktøjskassens indhold primo forberedelsen: Et begreb om undervisning Modeller Begreber om undersøgelsesmetoder Erfaring med at gøre iagttagelser og skabe empiri Begreb om forståelse Begreb om forforståelse Begreber om læring og transformation af forforståelse Indsigt i den praktiske didaktiks kompleksitet Øvelse i brug af PowerPoint Begyndende erfaring med brug af IWB Begreb om dannelse Begreber om begrundelser for at holde skole Viden om effektiv undervisning Viden om didaktisk viden (videnskabsteori) Fagdidaktikske begreber Begreber om evaluering/vurdering Indsigt i CL Øvrige begreber ( de studerendes begrebsliste)

Vurdering/evaluering Rammefaktorer Modeller Mål Vurdering/evaluering Rammefaktorer Proces Indhold Læringsforudsætninger

Modeller

Modeller TEGN MÅL SAMMENHÆNG TILTAG EVALUERING SMTTE - modellen

Begreber om læring

En skelnen mellem ros og feedback Viden om virkning af feedback Begreber om evaluering/vurdering Feedup Feedback Vurdering af læring Vurdering for læring En skelnen mellem ros og feedback Viden om virkning af feedback

Viden om didaktisk viden (videnskabsteori) Dette er ikke en pibe!

H20 O H H Ikke et vandmolekyle! Viden om didaktisk viden (videnskabsteori) H20 Ikke et vandmolekyle! O H H

Viden om effektiv undervisning Danskerne Akademi Per Fibæk Laursen Per Fibæk Laursen, Didaktik og Kognition, s 48

Fagdidaktikske begreber Skott, Jess og Hansen, Matematik for lærerstuderende - DELTA

Arbejdet frem mod praktikken Fortsat arbejde med didaktiske og faglige begreber Udarbejdelse af plan og planudsnit Feedback på planer Arbejde med ræsonnementer Formulering af lærerfaglig problemstilling

*) Anvendes ikke direkte i praktikforberedelsen Litteratur: Bjørndal, Cato R.P. Det vurderende øje Handal, Gunnar og Per Lauvås* På egne vilkår Laursen, Per Fibæk Didaktik og Kognition Slemmen, Trude Vurdering for læring i klasserummet Muchinsky og Schnack Pædagogisk Opslagsbog Fagdidaktisk litteratur *) Anvendes ikke direkte i praktikforberedelsen