Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afClara Bjerre Redigeret for ca. et år siden
1
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012
2
Udgangspunkt LærerElev Mediepædagogisk udfordring Undervisning Skolens organisations kultur Fagdidaktisk projekt Uformelle læringskompetencer
3
http://horsholm-medieplan.wikispaces.com/
4
De fem benspænd Hvordan understøttes pædagogisk praksis? Hvordan udfordres den pædagogiske dagsorden? Hvordan udfordres fagforståelsen? Hvordan udvikles nye måder at lære på? Hvordan udvikles arbejdet med digitale ressourcer og læremidler?
5
Det mediepædagogiske projekt Undervisningens medialisering: mediepædagogik og didaktik Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler
6
Mediedidaktik Fagdidaktik Almen didaktik
7
Udviklingsperspektiv VidensformerPædagogisk iscenesættelsePraksisfokus 1. ordensviden: Digitale medier som supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer 2. ordensviden: Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer 3. ordensviden: Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af mediepædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter 4. ordensviden: Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur
8
Eks.: Informationskompetence Medialiseringen udfordrer grundlaget for informationssøgning - og dermed begrebet informationskompetence Web 2.0: Interaktiv og brugergenereret, konvergens og remediering Nye tilgange og strategier - fra kvalifikationer og kompetencer til eksperimenter og innovation Informationsforståelse og (digital) dannelse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.