Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Workshop 5.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Forældremøde X årgang.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation / it.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hvad siger medarbejderne?
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Relations kompetencer
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker

Fremlæggelse af observationer Pause Kompetence udvikling Kompetenceudvikling øvelse Frokost Kompetence coaching Kompetence postkort Evaluering

Fremlæggelse af observationer Gå sammen 2 og 2 Fremlæg for hinanden Anvend anerkendende aktiv lytning Anvend jeres coaching redskaber Tag udgangspunkt i spørgsmålene

Observation Børnehuset Hjortøgade Konteksten (hvor er vi? Hvem er tilstede? Aldersgruppe o.a) Observation: LEG Hvilken slags leg (regel, rolle eller rammeleg?) Observer voksen-barn relation/barn-barn relation Barnets nærmeste udviklings zone (imitation, objektivering, tilegnelse)

Hvad er kompetenceudvikling? Kompetenceudvikling er udvikling af ny viden, færdigheder og/eller holdninger hos medarbejderne. Mennesker udvikler sig, hver gang de prøver noget nyt. Når en medarbejders muligheder for at handle udvides, kan man derfor tale om kompetenceudvikling. Kompetenceudvikling er en forøgelse, supplering eller forandring af medarbejderens eksisterende kompetencer. --

Hvorfor kompetenceudvikling? Ifølge Finansministeriet.. Ledere og medarbejdere udgør statens vigtigste ressource. Det er i kraft af det arbejde, der udføres af de ansatte, at resultaterne opnås. Kompetenceudvikling af statens ansatte er derfor en afgørende forudsætning for, at statens institutioner løbende kan forny og udvikle sig, og at en professionel og fleksibel opgavehåndtering sikres. På et arbejdsmarked, hvor kvalifikationskravene er under konstant forandring, bliver det stadigt vanskeligere at forudse, hvilke kvalifikationer der vil blive brug for i fremtiden. Det medfører, at viden ikke længere er "langtidsholdbar".

Medarbejdernes kompetenceudvikling må derfor løbende udvikles og have en karakter, som både sikrer en bedre håndtering af nuværende og kommende arbejdsfunktioner — og på sigt giver medarbejderne mulighed for at anvende deres kvalifikationer på det øvrige arbejdsmarked. (Kompetenceudvikling Finansministeriet, www.fm.dk)

Begrebet Kompetence: Begrebet kompetence relaterer til den adfærd, de egenskaber og handlinger, der er relevante i et givent job/nødvendige for at løse en given opgave. En kompetence kan således fx. være: kvalifikationer færdigheder erfaringer konkret viden personlighed motiver interesser evner aspekter af ens sociale rolle

Kompetence definitioner: Det vi har brug for = kompetencekrav Det vi kan = tilstedeværende kompetencer Det vi mangler at få udviklet = kompetenceudviklingsbehov

Strategisk og systematisk kompetenceudvikling ifølge Bupl: Vi bliver bedre, jo mere vi øver os, får mere erfaring med tiden og lærer af hinanden. Vi udvikler os hele tiden - også ubevidst. Ofte besidder vi en masse kompetencer som af en eller anden grund ikke bliver brugt - hverken af en selv eller andre. At arbejde systematisk og strategisk med kompetenceudvikling er at blotlægge, hvilke kompetencer vi behøver, at synliggøre og udnytte dem vi har, og udvikle dem vi mangler. Dermed opnås det bedste match mellem institutionens overordnede mål og det enkelte individ. (www.Bupl.dk) Skaber kompetence udvikling arbejdsglæde?

Undersøgelsen ”Hvad skaber arbejdsglæde” udført af Udviklingskonsulenterne i Århus Kommune i 2008 med frontmedarbejdere i kommunen: - Kompetenceområder: ved at udføre det man er god til øges arbejdsglæden. - Åbenhed over for hinanden, arbejde på tværs af stuerne. - Til og fravælge det som er relevant, udvælge det som er vigtigst for arbejdspladsen. - At kunne gøre en forskel - At have muligheden for at LYKKEDES i sit arbejde og at have indflydelse på sit arbejde.

Kompetence udviklings øvelse: Tegn en tændstiks mand på en flipover. Giv den et navn. Skriv dine kompetencer på, både fra tidligere og hvad I nu har erhvervet jer på kurset. Hæng den op. Brug 5-10 min på at kigge på hinandens.

Kompetence coaching: Lav en coaching-session 3 og 3: FP: vil gerne have coaching på hvordan han/hun kan nå sine kompetence mål. Coach: start med kontrakt, guid FP igennem mulige måder at nå sine kompetence mål. Observatør: hvad skete der? Skift roller så alle tre kommer igennem.

Husk! Kontrakten Anerkendende aktiv lytning (nysgerrighed) Glemme egne hypoteser Nøgleord Spejling Spørgsmålstyper: Detektiven, Antropologen, Fremtidsforskeren, Kaptajnen. Afslutning: hvad kan du tage med dig fra samtalen? 

Kompetence-postkort: Tænk på en fremtid, hvor du befinder dig i dit drømmejob. Hvor du gør endnu mere af alt det, som du gør godt allerede i dag. Hvordan trives du i dette fremtidige arbejdsliv, hvilken opmærksomhed, omsorg og udfordring får du fra dine kolleger, og hvilke muligheder giver det dig, at der er endnu mere, der lykkes for dig? En måde konkret at lave drømmearbejde på, er ved at skrive et brev eller et postkort til dig selv. Forestil dig nu at der er gået fem år fra i dag. Det er sommerferie, og du sidder nu og skriver et postkort til dine kolleger på din arbejdsplads.

postkortet beskriver du i nutid: Hvordan er det at møde på job? Hvordan udfolder dagen sig? Hvordan bruger du dine styrker og kvaliteter - det du sætter pris på ved dig selv? Hvad har du/I gjort for at det kunne lykkedes? 

Kompetence øvelse 3 Fortæl 3 succeshistorier: 2 og 2. En personlig succesoplevelse fra dit uddannelses forløb. En personlig succeshistorie fra dit arbejdsliv/studiejob/praktik. En personlig succeshistorie fra dit fritidsliv/famileliv.

Sidemanden beskriver de kompetencer, som kommer frem gennem historierne. Kan sidemanden se en ”rød tråd” gennem historierne. Så bytter I roller.

KOMPETENCEAFKLARING: Kompetenceafklaring opnår du ved at reflektere tilbage: Uddannelse Arbejdsliv/studiejob Fritid/familie Hvorfor valgte du som du gjorde? Hvad lærte du? Hvad kan du bruge denne viden til?

Tak for nu! God Påske og vi ses igen d. 16 april, til det resterende af 6 ugers forløbet!