Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00"— Præsentationens transcript:

1 PROGRAM mandag den 30.10.2017 Kl.9:30-10:00
Karrierelæring; fra valgfokus til læringsfokus Kl. 10:00-11:45 Hands-on Game ved - Sigrid Wilbeck, konsulent i DI - Esben Erik Friis, Hands-on-ambassadør og industriteknikerlærling på Vp Maskinfabrik A/S i Horsens - Sine Neuchs Thomsen, kommunikationskonsulent i Industriens Uddannelser Kl. 10:30-10:45 Elever og lærere holder fælles pause Kl. 11:45 Opsamling

2 Karrierelæring At træffe valg er noget mennesker må lære på lige fod med at lære at læse, skrive og regne (Bill Law, karrierelæringsteoretiker) ”Det kan sammenlignes med, hvis man beder en elev om at skrive en stil uden først at have lært om bogstaver og sætninger. Det er det der sker når vi beder eleverne om at træffe et valg - uden der har fundet karrierelæring sted” (Rita Buhl)

3 Karrierelæring Når mennesker lærer at træffe valg og tage vare på livet og en karriere. At anerkende det at træffe valg er noget, der må læres, og derfor bliver karrierelæring et grundlag for det gode valg. X Karriere handler IKKE om at starte fra gulvet og arbejde sig op i direktørstolen. Alle har en karriere, for alle har et liv. Karrierelæring handler om måder at leve sit liv på…. (Rita Buhl)

4 Undgå fokus på valget Undgå: ”Kunne det så være noget for dig?”
(Efter praktik, brobygning/introkurser, virksomhedsbesøg) ”Som professionel skal man huske ikke straks at bede den unge om at vurdere sin oplevelse, men i stedet spørge ind til den.” ”Vi forsøger at installere en lille pause før valgrefleksen og vurderingsrefleksen kommer.” Bo Klindt Poulsen Spørg ikke, om eleven Vil du så vælge den vej? Kunne det være noget for dig? Sæt fokus på hvad eleven har lært, opdaget, set, blevet optaget af Vurderingen som spørgsmålet beder om og som kan ende med et ja eller nej, kan stå i vejen for en bredere læring

5 Fra valgfokus til læringsfokus
Undgå fokus på valg og vurdering, fx: ”I skal ud at finde ud af om det er noget for jer” Sæt fokus på læring, fx: ”I skal ud at lære noget om uddannelse og job, om jer selv og det samfund, I skal ud at fungere i” Det er jo ikke valget, man foretager der nødvendigvis er så afgørende for ens fremtid. Det der er afgørende, det er hvad du lærer – og hvordan den læring får lov at indvirke på det, du foretager dig (Rie Thomsen) Typisk hvis en elev ikke kan se sig selv på den uddannelse som er i spil, kan eleven ikke se formålet med et besøg på skole; hvis jeg ikke kan se mig selv som sosu-assistent, hvad skal jeg så lave der? Ærgerligt for der er stadig noget at lære og opdage. Hvis vi bliver ved med at sige: I skal ud at se om det er noget for jer, så giver det ikke mening for eleven hvis han ikke kan se sig på den givne ungdomsuddannelse. Hvis vi siger, I skal ud at lære noget om uddannelse og job, om jer selv og det samfund I skal ud at fungere i, så bliver fokus et andet. Ved at skifte fokus fra valg til læring skal eleverne gerne opnå en kvalificering i på sigt at træffe et valg

6 Lærers oplevelse af brobygning og praktik
”Nej, vi taler ikke med dem om deres oplevelser i praktik eller brobygning, det er mere sådan: ”Nå nu er I tilbage, nu skal vi have tysk” ”Vores kolleger er lidt trætte af brobygning, praktik, og alt det der – det forstyrrer deres hverdag, siger de. Men vi er nok sådan nogle ildsjæle, som brænder for at vores elever kommer godt videre i livet.” Udsyn i Udskolinger er et forsknings- og udviklingsprojekt. Bog udgivet herom i 2016 Lærere (Udsyn i Udskolingen)

7 MinUddannelse: Ideer til aktiviteter
Forløbsoversigt (UJ klasse) - Praktik (8., 9., 10. klasse) - Skills-dagen (8. klasse) - Introduktionskurser (8. klasse) - Uddannelsesmessen - Med Åbne Øjne (7. klasse)

8 Brobygning, praktik, virksomhedsbesøg
”At udnytte potentialerne i de aktiviteter, der foregår” artikel af Randi Boelskifte Skovhus Video om karrierelæring (4 minutter)

9 Karl Tomms model for spørgsmålstyper

10 Efterbehandling - eksempler på spørgsmål
Fra ”Udsyn i Udskolingen”, film for lærere

11 På opdagelse i en virksomhed Spørgsmål man kan stille under praktik eller på virksomhedsbesøg
Hvilke arbejdsfunktioner skal udfyldes for, at virksomheden fungerer? Hvilke uddannelsesbaggrunde har de ansatte i virksomheden? Når I ansætter nye folk, hvilke kompetencer og egenskaber vægter I så? Hvor mange ansatte er I? Hvad er jeres vigtigste opgave? Hvordan finder I jeres kunder? Hvordan startede virksomheden? Fra ide til i dag? Hvilke opgaver løser du? Hvilke opgaver bruger du mest tid på? Hvad laver du om formiddagen? Hvad laver du lige inden du går hjem? Laver du det samme hver dag? Kan du selv bestemme hvad du skal lave? Skal du mest løbe, sidde, gå eller stå? Er du mest ude eller inde? Hvad er hårdt ved dit arbejde? Hvad er spændende ved dit arbejde? Hvad skal du være god til i dit arbejde? Er der andre slags arbejde i denne virksomhed? Hvad lavede du, da du blev færdig med skolen? Har du gået i andre skoler end folkeskolen? 

12 Udsyn i udskolingen Et forskning og udviklingsprojekt i
udskolingen med det formål at lære de unge i 7.-9.klasse at træffe bedre og mere kvalificerede valg. Bogen kan downloades: Hvordan skabe aktiviteter, hvor eleverne får udsyn mod livet. Det handler om at udvide deres perspektiver på uddannelse, udforske arbejdslivet og vigtigst af alt sig selv i forskellige situationer. Projekt Udsyn i Udskolingen, hvor 15 skoler (7-9. klasse) har deltaget har haft til formål at lære de unge i 7.-9.klasse at træffe bedre og mere kvalificerede valg. Baggrunden for projektet er, at uddannelsesvejledning med reformerne i højere grad blev skolens og familiens eget ansvar, idet det kun var den andel af de unge som bliver vurderet ikke udd.parate, som får individuel vejledning af UU.


Download ppt "PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google