Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre"— Præsentationens transcript:

1 Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Sprogpakken Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre Tilknyttet litteratur til denne diasrække: Løw, Ole: (2010): Pædagogisk vejledning. København, Akademisk Forlag s

2 Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Lineære antagelser Lineære spørgsmål afklare Strategiske spørgsmål korrigere Dommer Detektiv Ledende og konfronterende spørgsmål Spørgsmål om problem/situation Orientere vejleder Påvirke vejledte Spørgsmål om adfærd og forskelle Hypotetiske og observatør spørgsmål Forsker Guide Cirkulære spørgsmål undersøge Tilknyttet litteratur til denne diasrække: Løw, Ole: (2010): Pædagogisk vejledning. København, Akademisk Forlag s Refleksive spørgsmål forandre Cirkulære antagelser

3 Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Lineære spørgsmål stilles for at indkredse vejledtes problem eller dilemma. De grundlæggende spørgsmål er: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan, hvorfor? Karl Tomm bruger metaforen "detektiv" om spørgerens måde at forholde sig på. Cirkulære spørgsmål udforsker relationer og forskelle og sætter ting i sammenhæng. Fokuseringen på forskelle skal ses i sammenhæng med definitionen på information: "Information er den forskel, der gør en forskel" (Bateson, 1991, s. 457). Vi skaber og vedligeholder forskelle, når vi deltager i det sociale liv. Derfor er spørgsmål til tanker, handlinger, forskelle og sammenhænge nyttige. Karl Tomm bruger metaforen "forsker" om spørgerens måde at forholde sig på ved cirkulære spørgsmål.

4 Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Refleksive spørgsmål fremmer ændring ved at mobilisere den vejledtes egne problemhåndterende ressourcer. Karl Tomm bruger metaforen "guide" om spørgerens måde at forholde sig på. Strategiske spørgsmål stilles for at påvirke den vejledte. Vejlederen prøver indirekte gennem spørgsmål at fortælle, hvordan den vejledte burde handle. Karl Tomm bruger metaforen "dommer" om spørgerens måde at forholde sig på.

5 Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Analyseark til observatøren – hvilke spørgsmålstyper bruger intervieweren? Lineære Hvem? Hvor? Hvornår? Hvor længe? Cirkulære Hvordan hænger det sammen? (forskelle) Hvad skete? (adfærd) Refleksive Hvorfor? (modsætninger) Hvordan i fremtiden? (fremtid) Strategiske Hvad vil du gøre konkret? (konfronterende) Hvorfor gør du ikke sådan? (ledende) Analysearket kan benyttes af en observatør til en vejledning med efterfølgende feedback.


Download ppt "Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google