Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning."— Præsentationens transcript:

1 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning

2 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 ”Jeg har aldrig kendt mage til land, hvor folkets sindelag i den grad er af ensartet kaliber og højde som her. Man møder ingen særlige evner eller kvalifikationer, ingen der udmærker sig ved ekstraordinære studier eller erhverv. Alle er nogenlunde ens.” Molesworth, Brittish ambassador to Denmark år 1692

3 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Evne til at udnytte erfaringer,viden og kvalifikationer Er knyttet til handling og ikke kun det at have Kompetence er ikke alene bundet til en person, men også et resultat af en interaktion mellem individ og omgivelser Afhængigt af meningen og motivationen med arbejdet Kompetencer

4 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Hvem skal vurdere? Hvordan sikre en retfærdig (nuanceret) kompetenceafdækning? Hvornår er der tale om kvalifikationer vs kompetencer? Hvordan få beskrevet potentialet i et menneske? Hvad er kontekstafhængigt og hvad er ikke? Skal det være karaktergivning eller beskrivelser? Hvem skal vedligeholde profilerne? Er kompetenceafdækning nødvendigt for at afdække kompetencebehov? Hvad skal det bruges til? Udfordringer ved kompetenceafdækning

5 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 (Ubevidst inkompetent) Ubevidst kompetent Bevidst kompetent Bevidst inkompetent Ubevidst inkompetent Kan ikke Vil ikke Nye udfordringer Demotivation Erfaring Læring Feedback Kompetencestigen

6 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Joharis vindue Det andre serDet andre ikke ser Det du ser Det du ikke ser

7 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Kompetencebjerget Færdigheder Viden Værdier Selvopfattelse Personlighedstræk Motivation Kan bruge officepakken Statonom uddannelse Familie vs. Job Selvsikkerhed (refleksioner) Er rolig Arbejdsopgaver, løn, Karakter Karakteren Adfærd Opmærksom på kolleger Tanker og følelse Tryg, vil væk

8 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Jobtilfredshed Antal år i samme job 12345678910

9 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Hvad giver mig mening i mit arbejde? Hvad brænder jeg for? Hvad interesserer mig? Hvilke opgaver motiverer mig? Hvilke evner og talenter har jeg? Spørgsmål til kompetenceafdækning

10 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Udviklings Behov Arbejdsfunktioner Karriere Markedsværdi Personlig udvikling Kan Skal Vil Må

11 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Regnskab, jura, økonomi, EDB, sagsbehandler, skriftlig formulering, stabilitet, sekretær, embedsmand, Rigsantikvar, personalechef Humor, selvorganiserende, sætte sig mål, arbejde på tværs og adhoc, initiativrig, dynamisk, kreativ, utraditionel (Klods Hans), lyttende, give/modtage feedback, tovholder, fleksibel, service- og kundeorienteret, personaleudviklingschef Gl. kvalifikationskrav Nye kompetencekrav Karakter vs. karakteren

12 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 1.”Faglige veje” -Sagsbehandler -IT -Servicering (kunder/internt) -Kommunikation -Administrativt (løn, personale…) -……… 2.Personligt -Proactiv adfærd -Holde mange bolde i luften -Støtte hvor der er behov -Tovholder -…………. HK kompetenceudvikling

13 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Kompetencebehov på forskellige niveauer Mål/udford ringer Nye opgaver Opgaver vi skal afgive Kompetence tilførelser Konkrete kompetence tiltag Organi sation Gruppe Individ

14 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 ”Klogest er den som ved hvad hun ikke ved” Jan Rosenfeldt Gajol poesi

15 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Søren deler sin viden Søren fortæller og refererer pointer, når han har været på konference Søren interesserer sig for Peters arbejde Søren stiller spørgsmål Søren stiller sig til rådighed for sparring Søren kommer med oplysninger, informationsstumper, artikler, rapporter mm., som Peter kan bruge i sit arbejde Søren er virkelige klog. Men hvordan bidrager han til Peters udvikling? (1)

16 SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Søren kommer med andre perspektiver og skæve vinkler Søren peger på interessante folk og miljøer, som Peter kan have glæde af Søren deler sit netværk Søren tillader Peter at kigge over skulderen Søren tillader Peter at kommentere sit arbejde – og tager hans kommentarer alvorligt Søren er virkelige klog. Men hvordan bidrager han til Peters udvikling? (2)


Download ppt "SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google