Workshop Cooperative learning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Ørestad Skoles værdier
Præsentation af materialer på personalemøde
5 IT-didaktiske principper
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Struktur: ”Quiz og byt”
Når lærere samarbejder med forældre
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Undervisningsplanlægning
Strukturer velegnet til…
Folkeskole-reformen August 2014.
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Darum skole 4. november 2013.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Erhvervsfaglige kompetencer
Den brændende platform
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vejledning i projektarbejde
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
Cooperative Learning Workshop 4
Cooperativ learning - også kaldet CL
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Læring og inklusion i skolen
  Onsdag den 20. august – Temadag for kliniske undervisere og ledere på de kliniske undervisningssteder tilknyttet Ergoterapeutuddannelsen.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Lærerprofessionen.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Gruppevejledning på tæt hold
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Sauntehus Cooperative Learning.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Workshop Cooperative learning Forfatter UKL

dagsorden Introduktion af CL Arbejde i par og teams med strukturer Plenum Afrunding Spørgsmål Forfatter UKL

Pædagogiske principper I uddannelsens forløb ……. Lære at handle på helt nye måder. En af de mest hensigtsmæssige måder at lære det på er gennem erfaringer, oplevelser, refleksioner og fysiske aktiviteter (Grundprincip nr. 2, motivation) Her beskrives en læringscirkel, som den er beskrevet af David Kolb

UV skal sikre at alle deltagerne bliver medansvarlige og bidrager. (Grundprincip nr. 3) ERFA-princip: Baseres på en struktur, hvor deltageres erfaringer nyttiggøres, og hvor der skabes situationer, som giver mulighed for nye erfaringer (Princip nr. 12, Uddannelsesprincipper) Pædagpoiske principper forpligter os på som undervisere, at soldaten skal præstere mere end tilstedeværelse. Det er jævnfør dette princip altså ikke længere i orden, at AL undervisning gennemføres lærercentreret. Soldaten skal være en del af undervisningsaktiviteten. Han skal bidrage aktivt for sig selv og andre.

Tænk-Par-Del 1 min: Hvor I tænker over hvordan man kan inkludere alle deltagere i undervisningen 2 min: Hvor I diskuterer med sidemanden (par) 5 min i teamet: på at diskutere de ting i er nået frem til i makkerparene. Prøv at blive enige om to gode ideer Forfatter UKL

Tænkning bag CL CL er en overordnet betegnelse for undervisning, hvor eleverne samarbejder efter bestemte principper med henblik på læring(46 strukturer) Læringssynet er konstruktivistisk Eleverne skal ikke lære èn af gangen, når læreren har tid, men samtidig. Og hver eneste elev i klassen skal engageres. Strukturerne skaber motivation Intensitet i læreprocesser Konstruktion af viden i fællesskab Elever inddrages aktivt og systematisk i læreprocessen for sig selv og andre Forfatter UKL

Forfatter UKL

Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse Fire principper Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse Strukturerne garanterer principperne Forfatter UKL

Klasseværelse A Klasseundervisning m. LÆ i centrum (80% af tid) Al kommunikation gennem LÆ Ikke meget taletid pr. elev (20% / elever) Personlig risikofyldt at deltage Individuelle opgaver Elever står ”i kø” for at få hjælp Forfatter UKL

Klasseværelse B Gruppearbejde Ansvarsfordeling diffus For styrende – for passiv Social og faglig status smitter af Man kan melde sig ud Hvem taler ? Forfatter UKL

Klasseværelse C CL strukturer, styret på tid Interaktion mellem elever Ansvar er indbygget i struktur Alle formulerer sig aktivt (25 – 50 % af tid) Struktur gør aktiv deltagelse til en naturlig adfærd Forfatter UKL

xx min Hvert team får en eller to strukturer I par: Find et eksempel på, hvordan I ser den pågældende struktur anvendt Del mellem par: feed-back Fremlæg kort i plenum Forfatter UKL

SPIL-principperne ? Forfatter UKL

Indhold + struktur  Undervisningsaktivitet Strukturerne fremmer forskellige former for læring Forfatter UKL

De seks læreprocesdomæner Teambuilding Classbuilding Viden og færdigheder Tænkefærdigheder Kommunikative færdigheder Videndeling (I UIP opereres med indlæringsområder) Forfatter UKL

CL - Strukturer Viden En-for-alle Mix-par-svar Flip-over-stafet Et spgm. Alle i team skal vide svaret Mix-par-svar Opsummering eller rep. LÆ styrer progression Flip-over-stafet Rep. Af stof Forfatter UKL

CL-strukturer Færdigheder Par-tjek Chef-sekretær (3 mand frem) Tjek med parret ved siden af Chef-sekretær (3 mand frem) På skift parret Team-par-solo Anvende Expert puslespil ”BSO-aktiviteter” Forfatter UKL

CL-strukturer Tænkefærdigheder (sortere, analysere, prioritere, evaluere, kombinere, forme og teste hypoteser, argumentere, konkludere, reflektere) Expert-puslespil OP-TI-SI-MU Sortering 5-punktsbefaling Forfatter UKL

Tænkefærdigheder Tænk-par-del Team-erklæring Tænke selv og forholde sig til andres løsningsforslag (RECCE) Team-erklæring Analytisk/kritisk, problemløsende eller innovativ tænkning (Vurdering af løsning ifm placering af poststade) Forfatter UKL

Tilpas til forsvaret / HBU Systemet er udtænkt til folkeskole (børn og unge) og rettes mod ”klasseværelset” Derfor: TÆNK UD AF BOKSEN! Kombineres med andre UV-metoder 50 – 80 % med CL (anb. af forfatter) Stop-strukturer ved ”forelæsninger” Forfatter UKL

Hvordan starter jeg i min kommende DEL / UAFD (Modstand) Kollegialt samarbejde Månedens struktur(er) Cooperative coaching Hvad gør vi på RESOFKUR? Forfatter UKL

Forslag: TÆNK i læringsstile Strukturér således: Forpligtende Hvordan finder man en ”metode” ? TÆNK i læringsstile Strukturér således: Forpligtende Aktiverende Inkluderende Verbal Refleksiv Forslag: Cooperativ læring Forbedret UIP metode ”Din metode” Så underviserens første overvejelser bør inddrage (klik) Kolb’s læringscirkel. Metoden jeg vælger skal tilgodese flest mulige læringsstile. Dernæst må underviseren vælge de aktiviteter og strukturer, (klik) der naturligt indebærer forpligtende relationer, aktiverer alle enten ved tænkning, tale eller handling, inkluderer aktiviteten i selve læreprocessen (meta-læring/at lære at lære), gør samtale mellem elever nødvendig, og endelig giver mulighed for refleksive processer både under og efter læringsforløbet. Forfatter UKL 22

4MAT – den komplette model som anvendt på RESOF På løjtnantsskolen tager vi udgangspunkt i læringscirklen, der har de samme udfaldsrum som FOKUS. CL er et værktøj, der hjælper os igennem læringscirklen. Strukturer skal varieres og styres benhårdt på tid. Forfatter UKL 23