Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Mødepakke for øverste chef på virksomheden
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Værdigrundlaget i Greve
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Grænser for rummelighed
NOEA/Aalborg Universitet
Projektlederens rolle(r)
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Ungebasen.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
3. februar 2010 Festival om arbejdsfastholdelse og rummelighed.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Velkommen til modul 3 Undervisning af arbejdsmiljøgrupper og ledere ifm medarbejderundersøgelsen.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Konflikter og kommunikation
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Sådan arbejder den gode TR
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Hvad er vigtigst? Tillidsvalgtes opgaver
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Vidensbaseret praksis i botilbud
Mere MOST - mindre fravær
Fælles ledelsesgrundlag
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Introduktion til ”Tidlig indsats”
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Tag snakken – bryd vanerne
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde Når vi kan tale sammen, kan vi som arbejdsmiljøgruppe bedre løse arbejdspladsens udfordringer

Rolle og ansvar Det er arbejdsmiljøgruppens opgave at sætte fokus på sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. I forbindelse med denne undersøgelse betyder det, at AMG skal sikre, at der tilrettelægges en god dialog- og opfølgningsproces. Det betyder ikke, at arbejdsmiljøgruppen skal lave alt det praktiske arbejde, men medvirke til at sikre et godt arbejdsmiljø og have fokus på tilløb til arbejdsmiljøproblemer, så de kan forebygges. Der er ikke op til arbejdsmiljøgruppen at vurdere, kritisere eller være enig eller uenige i de forskellige svar og holdninger - så forbliv nysgerrig, anerkendende og respektfuld. Får Arbejdsmiljøgruppe og leder adgang til enkeltbesvarelser – nævnt tidligere – er det VIGTIGT at man ikke konfronterer medarbejdere med deres konkrete besvarelser. Vær nysgerrig og respektfuld – med ønske om at forstå for at kunne ændre/hjælpe. Alle ledere har ansvar for et sikkert og sundt arbejdsmiljø, uanset om de er med i en arbejdsmiljøgruppe

Etik og ansvar Arbejdsmiljørepræsentanter kan få adgang til fortrolige oplysninger Fortrolige oplysninger skal forblive fortrolige, uanset hvem der gerne ”lige vil vide noget” . Fortrolige oplysninger kan være svære at rumme. Vigtigt at I som arbejdsmiljøgruppe ved at I kan møde det undervejs - og at I har talt om hvordan I vil takle de oplysninger Fortrolige oplysninger, skal der som alle andre problemstillinger handles på – men de skal fortsat behandles fortroligt. Oplysninger er givet i tillid fra kollegaer til jer som tillidsvalgt og leder – så aldrig en konfrontation med kollegaer der har beskrevet et problem Den tillid er en forudsætning for et godt og udviklende arbejdsmiljø. Fortrolige oplysninger - er fortrolige for evigt.

Styrk samarbejdet og relationen i arbejdsmiljøgruppen Tal sammen om rammer, retning og resurser: Få aftalt hvordan I supplerer hinanden i arbejdsmiljø arbejdet Hav tydelige rammer for hvordan I arbejder med fortrolighed Få aftalt og afstemt hvad jeres mandat er, så I fremstår troværdig Få et realistisk billede af, hvor meget tid I kan afsætte Meld ud i god tid, hvad der skal ske og hvornår. Brug de kanaler I ved der fungerer Meld ud i organisationen, hvor meget tid I forventer at bruge på dialogmøde m.m. Overvej om I har mulighed at trække på resurser andre steder, kig på både interne og eksterne muligheder Vær åben over for at justere og korrigere planerne, så de er i overensstemmelse med den hverdag I lever i

Tal videre, når I kommer hjem Har I en case fra jeres egen verden, som kunne være et eksempel på hvor etikken er blevet udfordret? Hvad tror I, kunne blive jeres udfordringer i forhold til etik og fortrolighed? Hvor synes I, der er potentiale for at udvikle samarbejdet i AMG’en?