Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio."— Præsentationens transcript:

1 Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio EFTER. Afsluttende samtaleguide - kursist Afsluttende samtaleguide - leder

2 Arbejdet med redskaberne – hvordan? Modtog og læste indledende guides FØR uddannelsesstart Inddrog portfolio i undervisningen Afsluttede præsentationsportfolio.

3 Modtog og læste indledende samtaleguides FØR uddannelsesstart Kursist: Hvad vil du gerne lære? Hvordan lærer du bedst? Hvilke forventninger har du til anvendelsen i praksis? Leder Hvilke kompetencer ser du gerne udviklet? Hvordan kan arbejdspladsen bruge dem i fremtiden? Hvad kan arbejdspladsen gøre for at medarbejderen får brugt sine nye kompetencer?

4 Inddrog portfolio i undervisningen Hej igen, jeg skulle lige se om jeg kunne komme på computeren hjemme fra og det kunne jeg jubiiiiiiiii Jeg kan godt mærke at vi bliver presset mere nu end da vi startede, men det er OK for mig for jeg kan godt rumme mere nu Jeg vil stadig gerne blive bedre til at sige noget i en stor forsamling. Jeg er ikke helt så skeptisk angående gruppearbejde som i starten og jeg må indrømme det giver en masse at få snakket Vi kunne godt dyrke lidt mere udstrækning eller gymnastik

5 Midtvejsevaluering Vigtigt at se lærernes egne udtalelser, det mindsker afstand mellem deltager og underviser Fra åh nej, jeg tror jeg bliver hjemme til jubii jeg kan og det er slet ikke så svært Den tvinger os til at tage stilling og reflektere over det, vi har arbejdet med Redskaberne kræver tid Glad for at være tvunget til at sætte ord på

6 Præsentationsportfolio Portefolioen skal indeholde: 1. Et billede, der beskriver det, du har været særligt optaget af på kurset 2. Et tekststykke, som du i særlig grad har fået noget ud af at læse 3. Et eller flere af de modeller, vi har arbejdet med undervejs 4. En skala, der udtrykker i hvilken grad, du vurderer at have nået de mål, du har sat dig for kurset? (formuleret i den indledende samtaleguide) 5. De to udsagn fra din egen portefolio, som du er mest tilfreds med 6. Et udsagn fra en af de andre kursisters portefolio 7. Andet som du synes er spændende. Viser det at jeg er kommet nærmere mine mål? Fortæller det noget vigtigt om mig som pædagogmedhjælper - og hvordan? Fortæller det noget som jeg ikke vidste eller har kunnet tidligere?

7 Erfaringer Redskaberne virker motiverende, disciplinerende og ansvarliggørende ved at fastholde fokus på læring og krav om refleksion i forhold til egen praksis Svarene fra IS muliggør tilrettelæggelse af undervisning tæt på lederes og kursisters ønsker og forventninger og kursisternes læringsstile i relation til uddannelsesmålene – sikrer relevans i forhold til den pædagogiske praksis Det at skriftliggøre tanker om læring virker afklarende i forhold til læringsudbytte – mindre vigtigt om det jeg skriver er korrekt formuleret

8 Erfaringer Arbejdet med den elektroniske portfolio skabte nye fællesskaber – de kyndige hjalp de mindre kyndige – mange overvandt IT-barriere og oplevede at kunne Tilgængeligheden – at alle kunne læse alle – skabte åbenhed og virkede befordrende for dialogerne om indhold, undervisningsformer, mm. Læring bliver også et fælles anliggende

9 Erfaringer De åbne dialoger om læringsstile fungerede som løbende evalueringer, så den planlagte undervisning kunne justeres og der kunne arbejdes så tæt på det meningsgivende og motiverende som muligt. F.eks. med mulighed for at vælge mellem forskellige øvelser og opgaver Med den afsluttende præsentation skabes et overblik – en individuel læringshistorier – nåhhh var det det jeg fik ud af det! Skaber også stolthed og noget konkret at komme ”hjem” med

10 Elektronisk portfolio www.demo.kvist-kolding.dk


Download ppt "Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google