Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MEDARBEJDER-INDDRAGELSE

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MEDARBEJDER-INDDRAGELSE"— Præsentationens transcript:

1 MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
SPRINGENDE PUNKTER OG FALDGRUBER? Tina Øllgaard Bentzen, Post Doc, Institut for Samfund og Erhverv, Roskilde Universitet

2 TRADITION FOR MEDARBEJDERINDDRAGELSE
Samarbejds- og MED-system er mere udbredt, og opleves også som mere velfungerende i den offentlige sektor sammenlignet med den private sektor (Jensen, 2004, Larsen et al., 2010). Villigheden til at inddrage og give medindflydelse er højere på offentlige arbejdspladser. Det handler bl.a. om, at offentlige ledere har færre muligheder for at belønne og sanktionere adfærd blandt medarbejderne. Offentlige ledere er derfor i højere grad nødt til at sikre sig medarbejdernes opbakning for at kunne skabe forandringer på arbejdspladsen (Jensen, 2004).

3 Rollen som Tillids-repræsentant?
Fra forhandler/talerør for kollegerne til i højere grad at være problemløser og formidler mellem ledelse og medarbejder Tættere relation med ledelsen. Højt (og stigende) tillidsniveau imellem ledelse og tillidsrepræsentanter og Tendens til, at ledelsen i højere grad ønsker at dele ansvar med tillidsvalgte (Larsen et al, 2010; Navrbjerg & Larsen, 2011).

4 Medarbejderrepræsentantens rolle-udfordring
Medarbejderrepræsentantens rolle-udfordring? - at bevare tillidsrelationer i alle rum MED-LEDER FOR-HANDLER Organisationen - Ledelsen Kollegaerne - medarbejderne Professionen - fagforeningen KOLLEGA-SUPPORTER

5 Et fælles billede af MED-samarbejdet i kommunerne?
Samarbejdet i og udenfor MED fungerer gennemgående godt, uanset at man oplever arbejdet i kommunerne som værende under et ganske betydeligt pres, og uanset at man som både leder og medarbejderrepræsentant oplever en stor og kompliceret mængde opgaver. ”Den danske model fungerer i det store hele godt.” (Fokus på den danske model i kommunerne, 2017)

6 BEHOV FOR SERVICEEFTERSYN! Et kritisk blik på samarbejdssystemet:
For ressourcekrævende Understøtter ikke altid inddragelse Understøtter ikke målet om at sætte borgerperspektivet først Fælles ambition om mindre styring tackles af arbejdstidsregler Behov for forenkling BEHOV FOR SERVICEEFTERSYN!

7 MED I det kommunale? STYRKER? UDFORDRINGER?
Mere uformelle, smidige dialoger – også imellem møder Mere tillid imellem ledelse og medarbejdere Mere strategisk fokus end før… Jo mere strategisk – des mere abstrakt for den menige medarbejder Jo mere inddragelse i ”akutte” beslutninger – des mindre tid til information af medarbejderkollegaer Centrale parter opleves ikke altid så langt i ”moderninseringen” af samarbejdet imellem parterne Mellemniveuaerne fungerer ikke altid optimalt (Område-MED) (Fokus på den danske model i kommunerne, 2017)

8 Fremtidige pejlemærker for MED-systemet?
Behov for mere forskningsbaseret viden om MED-systemets aktuelle status og behovet for fremtidig udvikling Teste udbredelse af de styrker og udfordringer der peges på I eksisterende rapporter. Opsamling af viden fra frontløberorganisationer? Evaluering af eksperimenter med nye møde- og samarbejdsformer?

9 Tina Øllgaard Bentzen, Roskilde Universitet tinaob@ruc.dk
Tak fordi lyttede! Tina Øllgaard Bentzen, Roskilde Universitet


Download ppt "MEDARBEJDER-INDDRAGELSE"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google