SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Advertisements

SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
F.K.Bølgen Børnemiljøvurdering Børnemiljøvurdering. Alle dagtilbud skal i år udarbejde en skriftlig børnemiljøvurdering( BMV )- derefter mindst.
Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
2 JUNE 2014 COWI POWERPOINT PRESENTATION 1 Evaluering af etableringen af Familieambulatorierne.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Søren Smidt UCC  De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur.
Trongårdsskolens kor v. Mette Hauberg & Lajla Hornshøj Velkommen og præsentation v. Stine Arnfred Ét stort skoledistrikt - spørgsmål Forskudt klassedannelse.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Natur og naturfænomener
Fordybelse i et projekt
Det vildeste bogmonster.
Et pilotprojekt på naturskolen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Tænketankens vision i en skolekontekst
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Professionel Fælles Pædagogisk Praksis
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Lektionsstudier i praktik - temamøde om praktik – 15 sep 2015
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Tendenser i forældresamarbejdet
Karl Henrik Flyums model
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Demokrati og medborgerskab
Børne- og undervisningsudvalget den
Innovation i humanistiske fag
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Velkommen til Risskov Skole
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Personaletræf Brogården 2018
Indsæt billede af din skole
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn Efter Frode Boye Andersen: Tegn er noget vi bestemmer... Evaluering, kvalitet og udvikling i omegnen af SMTT-tænkningen DLH-Århus 2000

Der er ikke nogen rækkefølge! Stjernens spidser er forbundet indbyrdes Der er ikke noget begyndelsespunkt Man bevæger sig frem og til bage mellem punkterne, til der er tegnet et gyldigt billede af den ønskede udvikling Kriterierne for indholdet er: At der er overensstemmelse mellem punkterne At punkterne støtter hinanden optimalt (eks: at tiltag støtter vision) At tegnene er operationelle (konkrete) og iagttagelige som udtryk for visionen Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Sammenhæng Beskriv sammenhængen (kontekst) ved at beskrive baggrunden (vilkårene). Vuggestuens læreplaner. Begrundelserne (værdier). Hvilken pædagogik ! Den ønskede udvikling Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Sammenhæng - Samarbejde: Hvilken vuggestue skal vi kontakte? Liste fordeling.. Hvordan skal projektet (udviklingsarbejdet) sælges? I samarbejde med personalet og/eller forældre med det formål at de fortsætter arbejdet helt eller delvist. Alene i samarbejde med børnene - for sideløbende med eller efter endt projektperiode at overbevise personalet og/eller forældrene om værdien af arbejdet Hvor ofte skal vi møde op? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Mål Beskriv målet som en vision Visionen er en forestilling om en ønsket fremtidig situation Beskrives så konkret som muligt Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Mål: Kvalifikationer ifm udviklingsarbejder Kompetencer Samarbejdet med børn, pædagoger og forældre. Dokumentation og formidling Evaluering Observation (analysere, diskutere og reflektere) Kompetencer Igangsætning af udviklingsarbejde /samarbejdet Viden og færdigheder om babytegn Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tegn Beskriv på forhånd tegn som kan sandsynliggøre, at vi bevæger os i retning af visionen Rækken af tegn kobler visionen til handling Tegn er ”billeder” af den ønskede udvikling, som vil kunne iaggtages i praksis Man kvalificerer sine tegn ved at spørge: ”På hvilken måde xxx-tegnet kommer til konkret udtryk i praksis Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Evaluering Beskriv på forhånd hvordan det vil være muligt, at evaluere om udviklingen bevæger sig i den ønskede retning Undersøg undervejs og efter forløbet Undersøg ved beskrivelse og refleksion: - Hvad har vi opnået, med det vi har nået? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tiltag Beskriv de planlagte tiltag og handlinger På barnets niveau På stue/afdelings niveau På institutions niveau Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tiltag hvordan Børne- og kulturforsker Flemming Mouritsens (Mouritsen, 1996) tredeling af kultur er velegnet til at beskrive, hvordan børn lærer forskellige udtryksformer: Kultur for børn – børnene præsenteres for både kendte og nye udtryksformer. Kultur med børn – børn og voksne samarbejder om at skabe kulturelle udtryk.  Kultur af børn – børnenes egen skabelse af kultur, som den f.eks. kommer til udtryk i spontan sang og leg. Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tiltag: Viden: Hvilke bøger, artikler, netsider og You tube film vil vi læse og se (se forslag nederst ) Hvilke foredrag om babytegn kunne være interessante at høre? (Gæstelærer) Hvilke institutioner der bruger babytegn kunne være interessante at besøge? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tiltag: Færdigheder: Hvilke babytegn skal vi kunne? /Hvilke babytegn vil være de vigtigste at for vuggestuebørnene at kunne? Hvilke sanglege med babytegn vil vi kunne? Hvilke dramaaktiviteter vil vi kunne? Hvilke billedbøger vil vi kunne læse op? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Tiltag: Produkter: Plakater med billeder og/eller babytegn? Bøger med billeder og/eller babytegn Billeder og film på nettet Konkreter til drama- og sanglege Udklædning til drama- og sanglege Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

Hiim og Hippe - en didaktisk model TEGN Læringsforud-sætninger Vurdering/ evaluering Rammefaktorer – vilkår MÅL: Hvad vil vi opnå Læreprocesser: Læringsrum og tilrettelæggelse Indhold: Hvad vil vi gøre