Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektionsstudier i praktik - temamøde om praktik – 15 sep 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektionsstudier i praktik - temamøde om praktik – 15 sep 2015"— Præsentationens transcript:

1 Lektionsstudier i praktik - temamøde om praktik – 15 sep 2015
Ella Jørgensen Peder Rostgaard

2 Praktikkens formål § 11 Praktikken har, ligesom fagene og professionsbachelorprojektet, til formål at skabe kobling mellem teori og praksis med henblik på, at den studerende erhverver teoretisk funderede praktiske færdigheder i at forberede, gennemføre og evaluere undervisningsforløb. (Praktikhåndbogen, s. 31) Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

3 Vi står en (gammel) udfordring!!
Forestillingen i læreruddannelsen er, at vi gennem praktik kvalificerer den studerendes kompetencer til planlægning og refleksion i mødet med den erfarne underviser. Forskning viser, at vejledningssamtaler mellem praktiklærer og lærerstuderende ofte har karakter af instruktion, at didaktiske planlægningsmodeller og fagdidaktiske overvejelser fra læreruddannelsen ikke bringes i spil, og at studerende bliver bedt om at ”prøve af og blive klogere”. Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

4 Uddannelsesplanen Uddannelsesplanen er et uddannelses-didaktisk dokument, dvs. et dokument, hvor skolen beskriver hvorledes den vil organisere de studerendes praktikstudie med henblik på at de studerende tilegner sig de kompetencemål, der gælder for praktikniveauet. Derved understreger uddannelsesplanen forståelsen af skolen som et uddannelsessted, hvor studerende uddannes i faget praktik. (Praktikhåndbogen, s. 35) Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

5 Kompetenceområder/-mål
I det, som vi har undersøgt, har vi taget udgangspunkt i kompetenceområde 1. §11 i bestemmelserne peger på en afgørende sammenhæng mellem færdigheds- og vidensmål via kravet om kobling mellem teori og praksis Kompetence (s. 46 i PH): Vi tager udgangspunkt i kompetenceområde 1 Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

6 Førvejledning Førvejledning er vejledning, før et undervisningsforløb finder sted. I førvejledningen kan praktiklæreren og den praktikansvarlige lærer spørge til de studerendes begrundelser og overvejelser. Aktuelle spørgsmål kunne f.eks. være: Hvilke intentioner har de studerende med det planlagte forløb? Hvad er målet for forløbet? Hvad skal der foregå? Hvad er elevernes forudsætninger? Hvordan skal forløbet evalueres? Hvilke langsigtede mål har de studerende for deres arbejde i skolen? Hvad er de studerendes egne læringsmål? (Praktikhåndbogen s. 9) Fokus er altså den ønskede sammenhæng mellem teori og praksis og mhp. at bidrage til at styrke denne sammenhæng har vi så set på, hvordan praktikvejledningen - herunder mere præcist førvejledningen (planlægningsdelen) - kan organiseres hensigtsmæssigt. Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

7 Lektionsstudier - 1 Den særlige japanske tradition for kollegial sparring gennem lektionsstudier (Lesson Studies - i artiklen benævnt LS) breder sig for tiden gennem litteratur, netværk og konferencer fra Asien til Europa og USA. Lektionsstudier er navnet på en professionel udviklingsproces, hvor lærere systematisk undersøger egen praksis med henblik på at gøre deres undervisning endnu mere effektiv. Det centrale i lektionsstudier er en gruppe læreres samarbejde om et lille antal studielektioner. (Rostgaard et al., s. 91) Den ultrakorte udgave af, hvad LS går ud på – for de lærere, som ikke ved det på forhånd. Vigtigt at fortælle, at det er noget, vi har stor erfaring med (af forskellig slags)... Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

8 Lektionsstudier - 2 Faser i lektionsstudier
- Valg og beskrivelse af målet med lektionen - Planlægning af lektionen - Gennemførelse af lektionen - Evaluering af lektionen og refleksion over udbyttet - Revidering af lektionen - Undervisning i den reviderede lektion - Evaluering og refleksion over den reviderede lektion - Deling af resultaterne (Rostgaard et al., s. 91) Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

9 Tre udgaver af arbejdet med lektionsstudier i progression
De studerende arbejder kollegialt sammen i gruppe og gennemfører lektionsstudier. De studerende og ”frivillige lærere” arbejder kollegialt sammen og gennemfører lektionsstudie De studerende gennemfører èt lektionsstudie i deres ordinære praktik i samarbejde med praktiklærer PH.d studerende Kaj Østergaard interviewer de studerende og de udtrykker klart og tydeligt, at lektionsstudier i samarbejde med lærere i skolen har kæmpe værdi ift. deres egne lektionsstudier i grupper og at praktikken, selvom de har prøvet lektionsstudier tidligere – slet ikke gav samme oplevelse af ligeværd og udbytte Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

10 Vi lærer noget som lærere….
Lesson Study har været et interessant projekt at være med i for os som matematiklærere. Det har givet mulighed for at gå i dybden med både planlægningen og evalueringen af èn lektion i en grad, som vi ikke har mulighed for i dagligdagen, ligesom det har været interessant at prøve at planlægge en lektion i samarbejde med andre… Det har været interessant at samarbejde med studerende, på lige fod, om et konkret projekt, hvor vi byder ind med hver vore forcer. … Vi ser potentiale i Lesson Study både som samarbejdsform mellem studerende og lærere, og lærere imellem.” (Janne Jønsson og Randi Hansen, oktober 2013). Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

11 Hvordan kan vores nye forskning bruges af jer?
Vi har undersøgt, om forståelse af og konkret tilrettelæggelse af praktik i læreruddannelsen kan kvalificeres ved, at den omfatter èn studielektion, der planlægges i samarbejde mellem praktiklærer og studerende. Analyse af lyd- og videooptagelser fra vejledningssamtaler mellem grupper af studerende og deres praktiklærere viser, at lektionsstudieformatet fremmer en struktureret samtale om planlægning af undervisning og en fælles professionel refleksion over valg. Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

12 Lektionsstudieskabelon – eksempel
En skabelon kan fx indeholde følgende punkter (Mogensen): Dato: Klasse: Fag: Underviser: Observatør(er): Lektionens titel: Kompetenceområde: Fagligt (del)område: Faglig(e) arbejdsform(er): Læringsmål for lektionen: Nøglebegreber: Plan for lektionen (med tidsangivelse): Iscenesættelse, motivation, nøglespørgsmål, udfordringsopgave: Tegn på læring: Materialer, it-program, arbejdsark etc.: Tips til underviser: Husk, bemærk, det er godt at … Se udfyldt udgave af lektionsplan på side 99 i artiklen Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

13 Hvordan har vi undersøgt? - optagelse af 6 samtaler…..
LS-formatet Når der direkte eller indirekte refereres til den anvendte LS-skabelon for samtalen Planlægning Når der tales om planlægning med udgangspunkt i specifikke didaktiske kategorier (sammenhæng, elevforudsætninger, mål, tegn, tiltag, evaluering) Ligeværdighed Når drøftelser viser ikke-dømmende udsagn som fx ”kunne man…?” eller ”skulle vi...?” eller deltagere bruger sproglig indoptagelse af andres udsagn Opsummering/konklusioner /beslutninger Når praktiklæreren eller studerende opsummerer eller drager en konklusion på baggrund af en kortere eller længere diskussion - eller tager en beslutning Perspektivering/refleksion Når der anlægges et metaperspektiv eller en mere overordnet refleksion over status eller mulig udvikling Gode råd og anvisninger Når der formuleres råd eller anvisning - evt. med begrundelse i (større) faglig viden eller (praktisk) erfaring Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

14 Resultater fra vores undersøgelse
Vores undersøgelser antyder, at brug af en LS-skabelon i vejledningsmøder i praktikken har følgende konsekvenser: De studerende deltager mere aktivt i forhold til at forme proces og indhold i mødet Praktiklæreren ændrer rolle fra at være leder og rådgiver til at blive deltager i en ligeværdig dialog Der sker et skift i fokus fra ”hvad eleverne skal gøre” (aktiviteter) til ”hvad eleverne skal lære” (mål) Den fælles professionelle refleksion over mulige valg i undervisningsplanlægning fremmes og giver grobund for flere og også flere alternative idéer Ella: Praktiklærer og studerende taler ( mod forventning) lige meget, men det er alligevel forskelligt hvordan: SUL – meget stor variation – hvad er vi aktuelt optaget af – studerende som lærer – ingen styring af hvad tid og samtale bruges til – mest feedback til enkeltpersoner og fokus på enkelte børn Måden de taler på er forskellig – fra lange dialoger fra praktiklærer eller studerende der ”hører sig selv blive klogere eller har et bud på hvad godt er” og kun få deltagere til alle deltagere, små korte dialoger, meget skift og fælles fokus på ”det vi skal have planlagt på bedste vis” 2. Peder – eksempler på udtryk for ligeværdighed trods bedømmelse – professionsudvikling i åbenhed og invitation 3. Peder – der er stor varialtion i hvad man gør i grupperne, men flere didaktiske kategorier fra SMTTE modellen – nu med nye reform sikkert helt anderledes 4. Ella – Refleksionen er jo det, som er fundamentet i uddannelsen §11 teori/praksis og i den fortsatte udvikling/udveksling af erfaringer på skolen At blive klogere på sig selv, at udfordret i mulige valg, at blive stillet et spørgsmål af studerende, som man tænker over i erfaringsbanen, men nu bliver synlig via et spørgsmål ( eks. Mette der spørger ind til, om man skal fortælle dem hvad eleverne skal gøre eller om man skal sætte øvelser i gang så de selv finder ud af det… Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

15 Konklusion/overvejelser
Ikke lektionsstudier hele tiden, men i udvalgte sammenhænge Både mentor og praktiklærer kan være involveret på forskellige måder Lektionsstudieforløbet bør integreres i uddannelsesplanen DISKUSSION På hvilke måder forestiller I jer, at LS kan bruges? Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

16 Afsluttende bemærkninger
Struktureret samarbejde om planlægning af en enkelt lektion bidrager til at udvikle studerendes og måske også læreres professionskompetence. Formaliseret samarbejde baseret på samtaler om lektionsstudier fremmer ligeværdighed i kollegial samtale, giver systematiske drøftelser af didaktiske tiltag og accept af hinandens kvalificerede bidrag til udvikling af undervisningen. Planlægningen i praktikken bliver på denne måde reelt et fælles anliggende og anledning til at de studerende oplever samarbejdet værdifuldt og udbytterigt. Med den nye praktikordning, hvor det er den enkelte praktikskole, der udarbejder uddannelsesplanen for praktikforløbet kan et lektionsstudieforløb med fordel indgå som et element i denne plan. (Rostgaard et al., s. 109) Lektionsstudier i praktik 21. september 2018

17 Henvisninger Rostgaard, P & Jørgensen, E & Mogensen, A: Lektionsstudier giver større udbytte gennem fælles planlægning. I: Liv i skolen nr. 1/2015, s Praktikhåndbog LU13. Læreruddannelsen i Århus Mogensen, Arne (2015): Lektionsstudier i skolen: Kollegial sparring gennem fælles studier. Dafolo Lektionsstudier giver større udbytte gennem fælles planlægning. Liv i Skolen 1/2015 Lektionsstudier i praktik 21. september 2018


Download ppt "Lektionsstudier i praktik - temamøde om praktik – 15 sep 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google