Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse"— Præsentationens transcript:

1 Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Baggrund: Et ønske om, at foreningen har en politisk vision om ”Det gode skolelederliv” funderet på viden/facts. Et ønske om, at vi via projektet kan medvirke til at forbedre den enkelte leders vilkår og understøtte udviklingen af det personlige lederskab.  NLS Ledarforum konferens Stockholm 29. September 2010 Løgstør 5/ Claus Hjortdal 1

2 Det gode skolelederliv
Nøgleord: Identitet Trivsel Positiv dagsorden Styrkelse Kodeks for god skoleledelse Sætte en positiv dagsorden. Vi vil ikke gå ud med et billede, der viser, at vi ligger ned og at det at være skoleleder er frygteligt. Den offentlige ledergruppe, der har flest tilfredse ledere. Sidste lille undersøgelse viser at det er over 85%. Samtidig ser vi flere der går ned med stress. Sætte fokus på, samt styrke skoleledernes identitet Sætte fokus på, samt styrke skolelederrollen og forbedre skoleledernes trivsel Sætte en positiv dagsorden for arbejdsliv, rekruttering og fastholdelse af ledere Sætte fokus på en styrkelse af rammer og vilkår for udøvelse af skoleledelse Sætte handling på Kodeks for god skoleledelse Løgstør 5/ Claus Hjortdal

3 Kodeks for god skoleledelse
1. at afklare sit ledelsesrum og påtage sig lederskabet 11. at værne om folkeskolens og det demokratiske samfunds værdier 2. at påtage sig ansvar for, at skolen efterlever lokale, kommunale og nationale politiske mål 10. at udvise professionel og personlig integritet 9. at sikre sammenhæng mellem ressourcer, mål og resultater 3. at skabe en åben og kommunikerende skole 8. at sikre kvaliteten i udvikling og ledelse af skolens personale 4. at se sin skole som en del af det kommunale fællesskab og den offentlige sektor som helhed 7. at have udsyn og arbejde strategisk med skolens udvikling 5. at sikre kvaliteten i skolens lærings-, omsorgs-, og dannelsesprocesser 6. at sikre skolens fokus på resultater og effekter Skoleledernes Fællesrepræsentation 2007 Løgstør 5/ Claus Hjortdal

4 Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal
Det gode skolelederliv 4 kommune projektet: Greve, Frd.berg, Ikast/Brande og Randers. 2.workshop netop nu Mandag Morgen. Ledelse af professionsfaglige. Er i gang CBS/UCC og strategisk ledelse. Søgte 15 ledere – der meldte sig 72! Så 25 spørgeinterwievs Lederlivsvurdering. Ligger på hjemmesiden Evaluering af ledelsesmodel Århus/andre kommuner. Det arbejder vi på BKF og Ledelse af ledere. 1 konferencer i jan/feb i Kbh. Enighed om fremtidigt samarbejde i fb m 360 gr Mit etiske ståsted. I bladet Advisory board Herunder årsmødet Selvevaluering med EVA. Kursustilbud. Herom senere Boblere: Bog, film, EVA Mit etiske ståsted Advisory Board Dafolo Løgstør 5/ Claus Hjortdal

5 Det gode skolelederliv
Afklaret ledelsesrum Påtaget sig lederskabet Overkommer ledelsesopgaven Kontekst Offentlig sektor Kommunal forvaltning Den aktuelle styringstænkning og autoritative værdier i kommunen Ledelses- rummet Ledelseskraft Handler om: At træde i karakter som leder – kommunikative værktøjer Ledelsesmagt Handler om: Mandat Regler, instrukser mv. Styringsværktøjer Balance Output Produktivitet Kvalitet Medarbejdertilfredshed Personlige værdier og dyder Være troværdig Være synlig Være anerkendende Være handlekraftig Løgstør 5/ Claus Hjortdal

6 Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal
Det gode skolelederliv EVA Mit etiske ståsted Advisory Board Dafolo Løgstør 5/ Claus Hjortdal

7 Det gode skolelederliv
Løgstør 5/ Claus Hjortdal 7

8 Det gode skolelederliv
Fremmere: Et god samarbejde i ledelsesteamet byggende på tillid, åbenhed og respekt Engagerede og kompetente medarbejdere Tydelig opgave og ansvarsfordeling Hæmmere: Manglende sammenhæng mellem opgaver og tid Manglende kompetencer til at løse en udlagt opgave Utydelighed i ledelsen og uafklarede roller i ledelsen Svensk: Främjere: Ett bra samarbete i ledningsgruppen, som bygger på förtroende, öppenhet och respekt Engagerade och kompetenta medarbetare Tydlig uppgift och ansvar Hämmere: Brist på samband mellan arbetsuppgifter och tid Brist på kompetens för att lösa en uppgift Tvetydighet i ledarskap och olöste roller i ledarskapet Løgstør 5/ Claus Hjortdal 8

9 Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal
Det gode skolelederliv Formålet med selvevalueringsforløbet er at I i ledelsesteamet: Tilvejebringer en fælles og systematisk viden om hvordan I oplever jeres skolelederliv Sætter en proces i gang der understøtter refleksion og handling så I kan udvikle et godt skolelederliv. 3 faser: Fase A: Praksis som vi ser den nu – beskrivelse Fase B: Praksis som vi ser den nu – analyse og vurdering Fase C: Praksis som vi vil udvikle – visioner og mål EVA Mit etiske ståsted Advisory Board Dafolo Løgstør 5/ Claus Hjortdal

10 Det gode skolelederliv
Selv-evalueringsværktøj 3 faser: Fase A: Praksis som vi ser den nu – beskrivelse Fase B: Praksis som vi ser den nu – analyse og vurdering Fase C: Praksis som vi vil udvikle – visioner og mål Svensk: Främjere: Ett bra samarbete i ledningsgruppen, som bygger på förtroende, öppenhet och respekt Engagerade och kompetenta medarbetare Tydlig uppgift och ansvar Hämmere: Brist på samband mellan arbetsuppgifter och tid Brist på kompetens för att lösa en uppgift Tvetydighet i ledarskap och olöste roller i ledarskapet Løgstør 5/ Claus Hjortdal 10


Download ppt "Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google