Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til Risskov Skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til Risskov Skole"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til Risskov Skole
Velkomstmøde for forældre til skolestartere 2019

2 Kort om Risskov Skole 850 elever. Godt 100 ansatte: Lærere, pædagoger, teknisk-service og adm.medarbejdere, kantine og ledere. Nærmeste leder til hver afdeling. Dagtilbudsleder kontor på skolen. Fælles administration og teknisk service. Skolen er over 90 år gammel. Udvidelser i gang – nybyggeri og renoveringer. Afdelingsopdelt. Indskolingens nye bygning for klasserne. SFO i samme lokaler. Ca elever. Indvies primo februar 2019. Lærere, børnehaveklasseledere og pædagoger arbejder tæt sammen. Ligeledes ledelsen. Vision: Lærelystne og kreative børn med indsigt og udsyn. En stærk skole i lokalsamfundet. Forældrenes naturlige skolevalg.

3 Folkeskolens formål Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

4 Uddybning samarbejde med forældrene
kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse lyst til at lære mere oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter

5 Formål for dagtilbud »§ 7. Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv. Stk. 5. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre børn en god overgang fra hjem til dagtilbud. Dagtilbud skal endvidere i samarbejde med forældre og skole sikre børn en god sammenhængende overgang mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres grundlæggende kompetencer og lysten til at lære.

6 De 6 læreplanstemaer Alsidig personlig udvikling Social udvikling
Kommunikation og sprog Krop, sanser og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fællesskab

7 Storbørnsgruppen Ture, hvor børnene bliver udfordret på deres udholdenhed og motorik Børnene bliver introduceret til regellege Samlinger, hvor de arbejder med turtagning, lytte, vente og være i centrum Konflikthåndtering, tåle at tabe og være en god ven Introduktion til tal, former, farver og bogstaver

8 Overgangen – sammenhængen
Ledelsen i distriktet har et tæt samarbejde med det formål at skabe en tryg sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Vi har procedurer for overlevering – i samarbejde med forældrene sender dagtilbuddet overgangspapirer til skolen og i særlige situationer har vi et overleveringsmøde.

9 Konkrete initiativer Pædagogisk leder på besøg i børnehaverne mellem 1. april og 1. maj 1.maj KVAS vital skemaet afleveres til skolen på hvert enkelt barn 7. maj Områdedag –SFO og institutionerne om formiddagen. Klassedannelser midt i maj – klasselister sendes ud til forældre og daginstitutioner 13. juni – Åbent hus for børn og forældre i 0.klasserne kl Forældremøde om aftenen kl Fra 1.juni og indtil sommerferien besøger 0.klasses lærerne og pædagogerne kommende skolebørn i deres børnehaver. 20. juni kl Åbent hus i SFO for forældre og børn. 20.maj og frem til sommerferien - overleveringssamtaler ift. enkelte børn hvor forældre, daginst. og skole deltager. Oktober 19. Evalueringsmøde mellem daginst. og skole. Løbende evaluering af klassesammensætningen

10 Klassedannelse Foreløbige tal: 85 elever til skolestart på baggrund af distriktets elever pt. Hvis det holder  4 klasser. Klassedannelsen er skolelederens ansvarsområde Foregår i praksis i samarbejde mellem dagtilbud og skole Klasser er læringsgrupper. Klasserne kan justeres i løbet af 0.klasse. Årgangssamarbejde – styrker også det sociale og giver mange relationer.

11 Og så til SFO´en SFO starter 1.aug. Samme pædagog som er i undervisningen – daglige kontakt med klassepæd. Stort set alle børn 0-3.årg. går i SFO Kører program for at introducere børnene til skolen og SFO fra 1. aug. 0.årg. tæt på de voksne – guides hele tiden – slipper mere og mere. Læringssyn – børn lærer hele tiden – både i den frie leg og i kan- og skal-aktiviteter. Mål og indhold - temaer Kan- og skal-aktiviteter Priktest og sociogrammer


Download ppt "Velkommen til Risskov Skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google