Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Professionel Fælles Pædagogisk Praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Professionel Fælles Pædagogisk Praksis"— Præsentationens transcript:

1 Professionel Fælles Pædagogisk Praksis
Erfaringer fra vuggestuen Kongehuset og Labyrinten

2 Overblik Proces Bump Vedligehold Mål

3 Proces Faste rammer TOPI Årets bog Læreplans temaer Pædagogiske værdier Den røde tråd Fokuspunkter Pejlemærker Årets opgaver Markedspladser(inspiration fra andre i klyngen) Temauger og perioder Vælge metoder Marte Meo Dialogisk læsning Læreprocesser Didaktisk model Hiim & Hippe SMTTE Tegn på læring Omsætte i praksis Marte Meo terapeut Personalemøder Stuemøder Gangmøder Klyngemøder Forældrerådsmødet Studieture Pædagogiske dage Fælles refleksion Vidensdeling efter kurser KbhBarn Pejlemærke og fokuspunkts aktiviteter Workshop Skrivedage Processen gennemløbes jævnligt og der tilføjes yderligere aktiviteter efter behov

4 Vuggestuen Kongehuset
Årets opgaver Årets opgaver 2017 Vuggestuen Kongehuset Januar Februar Marts Praksisfortælling til refleksionsfællesskabet Tilsynsbesøg. Ansvarlig Lars og Julie B/Dorthe Trivselsvurdering – skemaer Oplæg til forældrerådet om årets pejlemærke/temauge Fastelavn, købe tønder og indhold til dem Sprogtest (Charlotte, hvis der er nogle 2,10-3,2 børn) Oplæg til forældrerådet om årets lærerplanstemaer/temauger. D.21-02 Dialogisk læsning, evaluering og dokumentation, minimum en periode om året med årets bog Lave bøgerne til børnehavebørnene Nyhedsbrev til forældrene Afholdelse af temauge om ”okker gokker” så alle er klat til at se teater Teatertur/bus med Labyrinten 14. kl.9,30 opleve stykket ”okker gokker” Aktiviteter med de store børn på tværs i institutionen - onsdag Forældresamtaler Rytmik forberedelse og start En skrivedag for hver stue. Løbende evalueringer over pædagogisk praksis på stuemøderne, og nedskriv det i jeres stue bøger. Ansvarlig alle

5 Vuggestuen Kongehuset
Årets opgaver Årets opgaver 2017 Vuggestuen Kongehuset April Maj Juni Nyhedsbrev til forældrene Afholde forældresamtaler Lave børnene til børnehavebørnene færdigt Blomsterdag torsdag d. 18 kl.15,00 Sommerfest Sprogarbejde med de børn der har særligt brug for det Sprogarbejde med de børn der har særligt brug for det Årets fest i Vuggestuen Kongehuset. Den (også kaldes Melodi grand prix fest)ansvarlig Dorthe fra VK En skrivedag for hver stue. Dialogisk læsning Sommerfest forberedelser til Evaluering af temaperioden med ”okker gokker” Evt. afholdelse af temauge p-møde , forberede forældremøde Forældremøde Løbende evalueringer over pædagogisk praksis på stuemøderne, og nedskriv det i jeres stue bøger. Ansvarlig alle Løbende evalueringer over pædagogisk praksis på stuemøderne, og nedskriv det i jeres stue bøger. Ansvarlig Alle

6 Vuggestuen Kongehuset
Årets opgaver Årets opgaver 2017 Vuggestuen Kongehuset Juli August September Evt. afholdelse af temauge Il Pailo løb i Villa Valby. Den sidste fredag i august Ansvarlig Karoline og Julie F, fra VK. Afholde forældresamtaler Dialogisk læsning Ture ud af huset Nyhedsbrev til forældrene Trivselsvurdering – skemaer Rytmik forberedelser og start En skrivedag for hver stue. Løbende evalueringer over pædagogisk praksis på stuemøderne, og nedskriv det i jeres stue bøger. Ansvarlig alle Løbende evalueringer over pædagogisk praksis på stuemøderne, og nedskriv det i jeres stue bøger. Ansvarlig alle

7 Vuggestuen Kongehuset
Årets opgaver Årets opgaver 2017 Vuggestuen Kongehuset Oktober November December Evt. afholdelse af temauge Skriftlig evaluering af fokuspunktet 16-17, Værdien af den fri leg. (lærerplaner) Afholde forældresamtaler Skriftlig evaluering af temauge, Værdien af den fri leg. (lærerplaner) Indkøb af materiale til julegaver Nyhedsbrev om julehygge Skriftlig evaluering af pejlemærket 2017, ”Sociale relationer” Dialogisk læsning Lave julegaver Skriftlig evaluering af temaugen ”Sociale relationer”(pejlemærker) Bag for en sag torsdag Planlægning af julehygge julesange om træet, klippe klister Julefrokost for børnene onsdag d kl.11,00 i Alrummet Julefrokost for voksne i VVKA fredag En skrivedag for hver stue. Løbende evalueringer over pædagogisk praksis på stuemøderne, og nedskriv det i jeres stue bøger. Ansvarlig alle Løbende evalueringer over pædagogisk praksis på stuemøderne, og nedskriv det i jeres stue bøger. Ansvarlig alle

8 BUMP Forandring Modstand Vaner Selvledelse Procestænkning

9 Vedligeholdelse Fundamentet er lagt
Procesledelse mildne stop i processen Skrive dage Tilpasning Vidensdeling efter kursus Uddannelse Kurser der understøtter metoder og værdier Som løfter hele personalegruppen

10 Enhver fugl synger med sit næb
Alle skal have ejerskab på sit arbejde Have ansvarsområder Alle skal/og må f.eks. formidle pædagogiske tanker og evaluering , og ikke strømlinet, men fokus på indholdet og ikke skrivestilen. Alle uanset uddannelse og titel skal klædes på til de forskellige opgaver/ udfordres ud af sin comfortzone

11 Mål Fokus på primær opgave Give børn den bedste mulige start på livet
Sætte det bedste hold, rokader af personalet Give børnene og mandskabet en spændende og afvekslende dagligdag

12 Citater fra mandskabet
”Formidle det pædagogiske budskab så medarbejderen tager ejerskab i processen” ”En kollega er i gang med Marte Meo uddannelsen , men vi er ligesom alle sammen i gang med Marte Meo” ”God til at udse de forskellige forcer/kompetencer hos det enkelte personale – og have tillid til at de opgaver som gives udføres ;uden at der skal tjekkes unødigt op på det” ” hvis man gerne vil have os til at arbejde i processen eller til at udvikle den eller tage imod nye ideer, så bliver vi nogle gange trukket ud af vores comfortzone, men man bliver også klædt på til disse nye udfordringer f.eks. Marte Meo” ”Vi har en leder som går foran, som en kaptajn, som viser os vejen, og hvilke muligheder vi har for at komme i havn”


Download ppt "Professionel Fælles Pædagogisk Praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google