Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet"— Præsentationens transcript:

1 Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Leg og dannelse Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet

2 Leg og læring Legen er pædagogisk relevant Snævert læringsbegreb
Hvis børn ‘lærer noget’, når de leger Snævert læringsbegreb Læring udvikler bestemte færdigheder og kompetencer Opstilles mål for og testes Leg: Gøre læring spændende og effektiv Legende tilgang til læring Legen som middel til læring Bredt læringsbegreb Læring bidrager til formålet med uddannelse “Fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse” (§7) Leg: Forberede til at leve som menneske i samfund Legen som proces der danner Legen som mål i selv

3 Leg og dannelse Legen er som skabt til dannelse
Frihed, lyst og formål i sig selv I legen: Gøres erfaringer, der danner I legen: Skabes noget, der ikke eksisterede før Dannelse: Blive menneske gennem andre (formål) Ændre måden at forholde sig på til sig selv, andre og verden Ændre indstilling, holdning, værdier, mindset, tankegang Understøtte “nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse” (§8) Overskride sig selv og involvere sig med større verden Kræver frihed: Ikke tvang eller ubevidst Gøre erfaringer: At verden er anderledes Læring: Være i stand til noget (mål) Udvikle færdigheder og kompetencer gennem læring Fx sociale kompetencer: Hvordan håndterer sociale situationer

4 Dannelse gennem leg Dannelse i dagtilbud Dannes som kropsligt væsen
Selvoverskridelse i fokus Erfarer at være et selv og at være del af noget større I omgang med nære omverden og med konkrete mennesker Dannes til mennesker gennem leg Grundlæggende erfaringer af at forholde sig til verden Som kropsligt, social og tænkende væsen Dannes som kropsligt væsen Sansemotoriske lege, bevægelseslege, legepladslege Erfare at forholde sig som et kropsligt selv til den fysiske verden Kropslig overskridelse (måder at være krop på)

5 Dannelse gennem leg Dannes som socialt væsen
Sociale fantasilege, symbolske lege, dramatiske lege, fysiske lege med andre Erfarer at forholde sig som socialt selv til den sociale verden Social overskridelse (være en anden) Overskrider sig selv gennem legen Leger at være en anden sammen med andre et anderledes sted Gør erfaringer gennem legen Erfarer at forholde sig anderledes til sig selv, andre og verden Erfarer at blive del af legens større univers og fællesskab Dannes som social væsen Oplever at være sammen og skabe sammen med andre Venner er dem man leger med

6 Dannelse gennem leg Dannes som kreativt væsen
Fantasilege og forestille sig at noget er anderledes Erfarer at forholde sig som tænkende selv til den kognitive verden Kognitiv overskridelse (forestille sig anderledes) Leg er børns måde at være kreative på Overskridelse gennem fantasi Forestiller sig at tingene er anderledes Kreativitet Kombinere elementer, der eksisterer adskilt, i kraft af en lighed Forholde sig åbent til det nye: Indfald og idéer, etc. Legen som kropslig kreativitet Kombination af begreber og genstande/personer Fx ‘jeg er moren’ og ‘grenen er et sværd’ Fantasiunivers skabes af kombinationen Fx legeuniverset af kombinationen ‘hest’ og ‘pind’

7 Fremme dannelse gennem leg
Kræver frihed Frihed betyder ikke Fri for pædagoger eller voksne Fri for rammer eller strukturer Frihed betyder Fri for formål uden for sig: Legen er formål i sig selv Leger for at lege: Ikke for at lære noget bestemt Holdes åbent: Hvad der skal ske, og hvad der læres Give tid og rum Spontan process, kræver tid at indfinde sig Ikke planlægges, helst ikke afbrydes Blik for tegn på dannelsesprocesser Stemninger der åbner for at verden er større Munterhed (åben) og begejstring (større)

8 Fremme dannelse gennem leg
Tage med på dannelsesrejser til større verdener Åbne forskellige verdener Som børn kan bruge i deres leg Kulturelle, sociale, praktiske, faglige verdener etc. Åbne kreative verdener Som kan inspirere børn til at kombinere anderledes Kunst og kultur, fantasi- og forestillingsverdener etc. Demonstrere måder at forholde sig eksemplarisk på Forholde sig på en måde der åbner for det nye Åben for andres og egne indfald og idéer Spille ind med det, man kan: Spille, synge, tegne, fortælle, etc. Lege, joke eller pjatte med børnene Kræver ikke bestemte kompetencer, men mod

9

10


Download ppt "Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google