Læsevejlederen som kamæleon.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Vejledningsforløb med læringskontrakt
IT i undervisningen.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Vision for Solbakken 2020 En vision set fra den anden side af Københavnsvej En vision, som ser potentialet i en sammenhæng mellem de to områder: Solbakken.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Projektgruppe: Kvalitetschef. Kommunikationsmedarbejder. Faglærere fra Karrosseri og Personvognsmekaniker. Brugergruppe: 5 elever på hovedforløb fra både.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Digital formativ sprogscreening på EUD
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Virksomhedernes brug af Elevplan
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
”LV-scanner” – et strategisk implementeringsværktøj Udvekslingsseminar ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder 1.
”LV-scanner” - en vej til succes i LV? Snapshots ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Viden om fastholdelse og virkningsfulde indsatser
SIP3: Differentiering Temaer
[klik og indsæt kommunenavn]
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Præsentationens transcript:

Læsevejlederen som kamæleon. 19. september 2018 Læsevejlederen som kamæleon. ZBC Ringsted – Næstved – Vordingborg HG Merkantil ZBC Næstved og Vordingborg SSI og MTM ZBC Ringsted 5 læsevejledere Ringsted (2) Næstved (2) Vordingborg (1) 1 Projektleder ZBC Ringsted – Karl Østergaard (SSI) 1 Konsulent Lektor Stig Guldberg UCC 1 interessentskole – HG Merkantil Køge – Helge Breindahl 1

Nuværende praksis for læsevejledning på ZBC. 19. september 2018 Nuværende praksis for læsevejledning på ZBC. ZBC Vordingborg – 1 læsevejleder (under udd.) HG merkantil – EUD! Under etablering. ZBC Ringsted – 2 læsevejledere – HG merkantil + EUD – oplæg på de enkelte indgange – hvad kan læsevejlederen bruges til? – opfølgning ZBC Næstved – 2 læsevejledere – HG merkantil - 2

Produkter som tænkes udviklet. 19. september 2018 Produkter som tænkes udviklet. -Screeningsværktøj -Model til afdækning af en afdelings kultur og behov fx. betinget af køn og alder -Redskaber til læsevejlederne i forhold til at kunne vejlede lærere i forskellige kulturer -Samarbejdsmodel mellem læsevejledere og faglærere m/k tilpasset den enkelte indgang -Materialer/materialesamling (digitale) tilpasset den enkelte afdelings behov i forhold til læse- og skrivesvage elever 3

Arbejdsmetoder. Spørgeskema til elev og lærer m/k 19. september 2018 Arbejdsmetoder. Spørgeskema til elev og lærer m/k Interview med elev og lærer m/k Opsamling og evaluering Inddragelse af konsulent for evaluering Forsøg med tilpasset læsevejledning af faglærere Evaluering og tilpasning af vejledningsprocedurer m/k Afprøvning / udvikling af screeningsredskab 2013? 4

19. september 2018 Hvad vil vi opnå? Opnå viden om læsevejlederen som kamæleon – tilpasning til faglærergruppen m/k Motivere og engagere faglærerne til arbejde med fagfaglig læsning og skrivning i deres fag – tænke ud af boksen Afdække difference mellem elevernes læse- og skriveudfordringer og lærerens m/k viden herom Afdække elevens faglige niveau i forskellige fag ved hjælp af screeningsværktøj for at kunne tilrettelægge særlige undervisningsforløb Styrke elevernes læse- og skrivefærdigheder for at de kan gennemføre uddannelsen 5

Forankring af resultaterne. 19. september 2018 Forankring af resultaterne. Øget fokus og viden generelt hos ledere og faglærere om læsevejledning og de udfordringer læsevejlederne møder i deres dagligdag Behov for ændrede rammer for læsevejledning med henblik på at styrke læsevejledningen generelt; evt. tilpasning i forhold til funktionsbeskrivelserne for læsevejlederne Uploade fælles værktøjer og resultater på Portalen Fronter Styrkelse af fællesskabet mellem de 3 lokaliteters læsevejledere på ZBC Læsevejlederne afvikler screeningen ved nye optag Opfølgning på screeningsresultaterne ved vejledning af faglærerne 6