Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, 7.-11. Nord, 8.-11. Midt, 9.-11. Hovedstaden og Sjælland, 12.-11. Hovedstaden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, 7.-11. Nord, 8.-11. Midt, 9.-11. Hovedstaden og Sjælland, 12.-11. Hovedstaden."— Præsentationens transcript:

1 1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, 7.-11. Nord, 8.-11. Midt, 9.-11. Hovedstaden og Sjælland, 12.-11. Hovedstaden og Sjælland, 16.-11.

2 Kvalitetspatruljen 3-årigt projekt Formål: at vidensdele god praksis mellem skolerne med henblik på fastholdelse og gennemførelse dialog om muligheder i erhvervsskolebekendtgørelsen udfordre og vejlede

3 3 Fokuspunkter på skolebesøgene  Tilrettelæggelse af EUD - grundforløbspakker, mesterlære, GVU og EUX  Muligheder i erhvervsuddannelserne - trin, fag og niveauer  Pædagogik - læringsmiljø, differentiering, brug af it og initiativer omkring trivsel, kost og motion  Initiativer for fastholdelse – er under skolens handlingsplan  Skolemiljø  Praktikpladsarbejde - Skolepraktik, vfu, del- og restaftaler  Kvalitetsarbejde  Kompetenceudvikling af lærere og ledelse  Samarbejde med eksterne - UU, studievalg, egu, produktionsskoler, kommunen. 21-09-2016

4 Vejen mod målet Mål: De rigtige elever  på de rigtige steder  på det rigtige tidspunkt Kræver: Samarbejde med forventningsafstemning  mellem de aktører, der arbejder med målgruppen  mellem elev og skole

5 5 Aktørernes samarbejde før forløbene Hvad er skolens opgave, og hvad er UU’s og jobcentrets? Hvem har hvilket ansvar? Hvor mange støttepersoner, mentorer, vejledere etc. skal eleven have? Evaluering og revidering af forløb

6 6 Aktørernes samarbejde før forløbene Mål / formål, tid og sted, løbende optag Hvordan sikres elevernes motivation? Realkompetencevurdering Udvikling af ’struktureret- plan-dokument’ Indhold på forløbet  Faglige mangler  Personlige / sociale kompetencer

7 7 Ex. - samarbejde på institutionsplan Ungenetværk i Vejle Garantiskole Dialogforum Misbrug Uddannelsesråd Vesthimmerland

8 8 Elevens valg af forløb Motivation Vejledning – realisme Forventningsafstemning

9 9 Ex. - inspiration RKV mm UddannelsesCenter, Roskilde: Evalueringssamtale Køge Handelsskole: Studerendes Udviklingssamtale (SUS) Vestjydsk Handelsskole &Handelsgymnasium: Elevtrivsel og Uddannelseskontrakt EUC Syd: Vækstsamtalen- vækstmodellen Diakonissestiftelsen: Spindelvæv

10 10 Uddannelsesparathed Krav på erhvervsuddannelsen (def. af uddannelsesparathed) Uddannelsesparathed – elevens kompetencer = uddannelsesgab = indhold på brobygning

11 11 Hvad dækker uddannelsesparathed over? Hvilken grad af: Fagligt niveau - i hvilke fag? Læse- og regneniveau Står personlige/sociale problemer i vejen for læring? Elevens opfattelse af virkeligheden Relationskompetence Konflikthåndtering Stabilt fremmøde At kunne sætte sig mål Humør Ansvarlighed Evnen til at træffe beslutninger At kunne gå i dialog Initiativ Udholdenhed Vilje og evne til forandringer Vilje og evne til samarbejde Robusthedskompetence Koncentration, engagement, nysgerrighed

12 12 Forløbenes indhold Personlig- og social kompetenceudvikling Afklaring til forskellige uddannelsesretninger Praktik i virksomheder FVU, regne- læsefærdigheder (læsevejleder)

13 13 Ex. - forløb til inspiration Klar, parat, start Unge i vækst LUP-Roskilde Sønderborg Kommunes introduktionsforløb for unge Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole

14 14 Ex. - uddannelsescoach Erhvervsskolerne Aars Frederikshavn Handelsskole Syddansk Erhvervsskole Silkeborg Handelsskole Tech College Aalborg Landsforeningen for coaches på erhvervsskolerne

15 15 Ex. - samarbejde med virksomheder - Praktikpladsopsøgende arbejde Kold College Silkeborg Handelsskole Erhvervsskolen Nordsjælland Opsøgende arbejde, mange uddannelsesaftaler Vestfyns Handelsskole Tæt opfølgning på elevers ugepraktik AMU Nordjylland Folder med elever a al husannoncer

16 16 Andre muligheder - end ordinære erhvervsuddannelser EGU  Nordjyllands Landbrugsskole  Frederikshavn Handelsskole  SOSU Syd  Syddansk Erhvervsskole  Viden Djurs Individuelle eud-forløb på hovedforløbet, §15 stk.3 www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Erhvervsuddannelser/Overblik- over-erhvervsuddannelser-og-indgange/Individuelt-forloeb-paa- erhvervsuddannelserne www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Erhvervsuddannelser/Overblik- over-erhvervsuddannelser-og-indgange/Individuelt-forloeb-paa- erhvervsuddannelserne  CPH West

17 17 Ex. - flere ideer En god start  Intromessse for nye elever SOSU Silkeborg  Intro-camp: IBC, Kolding Ung- til-ung vejledning  KTS  EUC Lillebælt  IBC  Vejen Handelsskole  ZBC Følge ’alm.’ undervisning i korte dele af forløbet.

18 18 Flere ideer på EMU www.kvalitetspatruljen.dk


Download ppt "1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, 7.-11. Nord, 8.-11. Midt, 9.-11. Hovedstaden og Sjælland, 12.-11. Hovedstaden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google