Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil."— Præsentationens transcript:

1 Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil

2 Prøver og eksamen EUX - merkantil
Prøveudfordringer EUX: Gym-fag og de store opgaver (SSO og EP) Kan vi nå det faglige stof? Er vi enige om hvad der kan forventes? Hvordan får vi de gode historier i overtal? GYM-fagene i Vejle/Frederikshavn-modellen EUX merkantil

3 Tiltrækning af elever –eux vs. andre gym.udd.
Evaluering af EUX Evalueringen viser Det er for tidligt at drage entydige konklusioner – særligt merkantilt. Tiltrækning af elever –eux vs. andre gym.udd. Synergi mellem erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag Det er for tidligt at drage entydige konklusioner om, hvorvidt eux bidrager til at realisere de intenderede resultater. Eux har potentiale til at bidrage til, at en anden type unge vælger en erhvervsuddannelse. Eux-eleverne placerer sig på flere parametre mellem htx-elever og eud-elever (karakterer fra grundskolen, forældrebaggrund, alder). Ca. halvdelen af eux-eleverne svarer, at de ville have valgt en gymnasial uddannelse, hvis de ikke kunne vælge eux. den forudsatte synergi mellem erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag realiseres ikke. EUX merkantil

4 Opnåelse af de faglige mål i de gymnasiale fag.
Evaluering II Evalueringen Opnåelse af de faglige mål i de gymnasiale fag. Sammenhæng og progression i de gymnasiale dele Realisering af synergi mellem erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag. Der er tegn på, at det er udfordrende at nå de faglige mål i de gymnasiale fag. Eux-eleverne har signifikant lavere karakterer i dansk og matematik fra grundskolen end htx-elever og får også signifikant lavere karakterer i de gymnasiale fag end htx-elever. Evalueringen peger på at følgende forhold har betydning for elevernes mulighed for at nå målene: manglende sammenhæng og progression i de gymnasiale dele, ikke mindst i grundforløbet den forudsatte synergi mellem erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag realiseres ikke. EUX merkantil

5 Aftagernes vurdering bliver spændende
Evaluering III Fastholdelse Aftagernes vurdering bliver spændende Videregående uddannelse/værdien af EUX-beviset ? Det vides ikke, om eux kan bidrage til, at flere unge fastholdes på erhvervsuddannelserne. Samlet set er eleverne generelt tilfredse med deres eux-forløb. Det er uklart om eux kan bidrage til, at flere unge gennemfører en erhvervsfaglig uddannelse eller en videregående uddannelse. EUX merkantil

6 Spørgsmål til inspiration
Problemstillinger vi kan se på (forslag): Hvordan didaktiserer vi den stejle læringskurve der er behov for i EUX? Hvordan styrkes samarbejdet mellem fagene? Hvordan bliver helhedsorientering en pædagogisk motorvej? Hvad er identiteten for EUX merkantil i centrum mellem HHX, eud merkantil og HF business? EUX merkantil


Download ppt "Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google