Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)"— Præsentationens transcript:

1 Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)
De glemte unge vi husker alt for godt Analyse og anbefalinger Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)

2 ͂ Udfordringerne 1 ud af 5 1 ud af 5 9 ud af 10
1 ud af 5 unge har ikke gennemført en ungdomsuddannelse eller er i job syv år efter grundskolen. 1 ud af 5 Ungdomsuddannelse 1 ud af 5 1 ud af 5 unge eller ca unge pr. årgang går på et tidspunkt i mindst et forberedende tilbud (ekskl. 10. klasse). Unge i forberedende tilbud 9 ud af 10 9 ud af 10 kontanthjælpsmodtagere under 30 år har grundskolen som højst fuldførte uddannelse. Kontanthjælp Der ikke er nogen entydig effekt af forberedende tilbud i forhold til at få unge i gang med en ungdomsuddannelse. (SFI 2015) ͂ Effekt af forberedende tilbud Vejledning og støtte Ukoordinerede funktioner Delt myndighedsansvar Ujævn adgang til SPS og ordblindeundervisning Forberedende tilbud Forskelligartet finansiering Uklar progression Vanskeligt at koble det praksisnære og det alment faglige 4.000 unge i hver årgang får aldrig hverken studie- eller erhvervskompetence

3 Det handler om unge - mennesker
De unge Det handler om unge - mennesker unge, der er i grundskolens udskoling unge, der har – eller burde have – afsluttet grundskolen, men ikke er startet på en ungdomsuddannelse eller er i ordinær beskæftigelse unge, der er startet på en ungdomsuddannelse, men er faldet fra unge flygtninge og indvandrere, som har brug for yderligere uddannelse

4 Ekspertgruppens anbefalinger
Erstat 95-procent- målsætningen med 100- procent-målsætning, som rummer alle unge Styrk den tidlige indsats i udskolingen Skab en sammenhængende kommunal ungeindsats Tildel én kontaktperson pr. ung Placer et klart ansvar i overgangene mellem uddannelser Etablér en ny Forberedende Uddannelse Placer et entydigt myndighedsansvar hos kommunerne Etabler en enstrenget styrings- og finansieringsmodel Skab en ny selvstændig institutionsform for den Forberedende Uddannelse Beskæftigelsesfokus og involvering af erhvervslivet er gennemgående på tværs af ekspertgruppens anbefalinger Understøt kapacitetsopbygning, etabler opfølgnings- værktøjer og inddrag eksisterende god praksis i implementeringsstrategien NY MÅLSÆTNING EN KOMMUNAL UNGEINDSATS NY FORBEREDENDE UDDANNELSE KAPACITETSOPBYGNING OG OPFØLGNING En ny målsætning, der rummer alle unge… …som understøtter en sammenhængende kommunal ungeindsats… …sammen med en ny Forberedende Uddannelse… ...sammen med fokus på kapacitetsopbygning, opfølgning og implementering Titeldias

5 Ekspertgruppens anbefalinger - om en ny målsætning
100-procent-målsætningen: Alle unge skal med. 90 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre mindst en ungdomsuddannelse, og de unge, der ikke gennemfører en ungdomsuddannelse (10 procent), skal opnå erhvervskompetence via bl.a. beskæftigelse. Erstat 95-procent- målsætningen med 100- procent-målsætning, som rummer alle unge Unge som er uden for målsætningen Unge som har fået erhvervskompetencer via beskæftigelse Unge som har gennemført mindst én ungdomsuddannelse 83% + 0% 90% + 10% Titeldias 95-procent-målsætningen status målt efter 8 år 100-procent-målsætningen ambition efter 8 år Beskæftigelse som en vej til erhvervskompetence

6 EN KOMMUNAL UNGEINDSATS
Ekspertgruppens anbefalinger - om en kommunal ungeindsats EN KOMMUNAL UNGEINDSATS Ændret kommunal praksis og evt. justering af relevant lovgivning Ændret lovgivning Styrk den tidlige indsats i udskolingen Skab en sammenhængende kommunal ungeindsats Tildel én kontaktperson pr. ung Placer et klart ansvar i overgangene mellem uddannelser Støttefunktioner Vejledning Erhvervsbro Kontaktperson Uddannelsesvejledning Opfølgning på UPV Afsøgningsforløb Brobygningsforløb Introduktionsforløb Én samlet funktion for alle virksomhedsrettede aktiviteter for de unge Entydig virksomhedskontakt Praktikforløb Virksomhedsmentorer SSP PPR SPS Turboforløb Misbrugsindsats Mentorer Læsevejleder Titeldias Jobvejledning Erhvervspraktik, eud8, eud9 og erhvervsklasser i udskolingen, erhvervsbro, virksomhedsmentor

7 EN KOMMUNAL UNGEINDSATS Den kommunale ungeindsats
Ekspertgruppens anbefalinger - om en kommunal ungeindsats EN KOMMUNAL UNGEINDSATS Mentor Støttekontakt ? ? ? UU-center Erhvervsklasse Jobcenter I DAG SSP Egne veje Styrk den tidlige indsats i udskolingen Skab en sammenhængende kommunal ungeindsats Tildel én kontaktperson pr. ung Placer et klart ansvar i overgangene mellem uddannelser PPR SPS Misbrugscenter Den kommunale ungeindsats ! Kontakt-person Virksomhedsmentorer Afsøgningsforløb Læsevejledning Misbrugscenter Erhvervsklasse Turboforløb Jobvejleder Brobygning Titeldias FREMADRETTET SPS SSP PPR Uddannelsesplan

8 NY FORBEREDENDE UDDANNELSE
Ekspertgruppens anbefalinger - om en ny Forberedende Uddannelse Optag forudsætter målgruppevurdering eller visitering Skolen afgør, hvem der kan optages Andre særlige krav for optagelse Bestemt af Uddannelsesplan Frit optag for målgruppen NY FORBEREDENDE UDDANNELSE FREMADRETTET I DAG Produktionsskole OBU TAMU egu Højskole Daghøjskole Fri fagskole STU KUU FVU Erhvervs- linjen Almen- linjen Ny forberedende uddannelse Produktions- skole- linjen avu Etablér en ny Forberedende Uddannelse Placer et entydigt myndighedsansvar hos kommunerne Etabler en enstrenget styrings- og finansieringsmodel Skab en ny selvstændig institutionsform for den Forberedende Uddannelse Titeldias Erhvervsbro, praktik i op til otte uger på alle moduler, det lokale erhvervsråd/erhvervsnetværk i bestyrelsen

9 NY FORBEREDENDE UDDANNELSE
Ekspertgruppens anbefalinger - om en ny Forberedende Uddannelse NY FORBEREDENDE UDDANNELSE Produktionsskolelinjen 2/3 produktion, 1/3 teori Almenlinjen 2/3 teori, 1/3 praksis Erhvervslinjen 2/3 praktik, 1/3 teori Modul 3 K-niveau 3 Modul 2 K-niveau 2 Almene fag K-niveau 2 Modul 1 K-niveau 1 Almene fag K-niveau 1 Basismodul FVU niveau Afsøgningsforløb Basismodul Faglig introduktion Etablér en ny Forberedende Uddannelse Placer et entydigt myndighedsansvar hos kommunerne Etabler en enstrenget styrings- og finansieringsmodel Skab en ny selvstændig institutionsform for den Forberedende Uddannelse Titeldias

10 FORBEREDENDE UDDANNELSE
Ekspertgruppens anbefalinger - om en ny Forberedende Uddannelse FORBEREDENDE UDDANNELSE I DAG FREMADRETTET Lovgrundlag Mange love Én rammelov Institutionsstruktur Forskellig forankring af tilbud i forskellige institutionstyper eller institutionssamarbejde Én institutionsform som ramme for faste forløb med progressionsmål og mulighed for individuel tilpasning og større inddragelse af erhvervsliv Institutionsstørrelse Meget varierende institutionsstørrelser og kollegiale miljøer En afbalanceret størrelse for ungemiljøer og kollegial udvikling Geografisk fordeling Variation på tværs af institutionsformerne. Det gør sig for nogle tilbud gældende, at det er tilfældigt, om tilbuddet er tilgængeligt i et lokalområde Der sikres en national uddannelsesdækning med en geografisk fordeling af institutioner, som rummer flere funktioner Medarbejdere Institutioner med ildsjæle, lærere ,dygtige praktikere Institutioner med ildsjæle, lærere, dygtige praktikere og miljøer, der over tid kan udvikle en samlet professionalitet Produktionsskole Ren værkstedsbaseret uden centralt fastsatte slutmål og mulighed for egen afholdelse af prøve i almene fag Værkstedsundervisning integrerer almen undervisning i praksis, og linjen bygges op med løbende progression KUU Institutionssamarbejde Funktionen indgår i den Forberedende Uddannelse egu Ingen fast forankring, individuel og et skrøbeligt sikkerhedsnet ved manglende praktikplads Den praksisbaserede læring i erhvervslinjen integrerer almen undervisning i praksis, der skabes fast forankring via hold, og der er mulighed for at fortsætte forløb i for eksempel produktionsskolelinjen ved manglende praktikplads FVU/avu Almindelige undervisningsforløb; typisk uden praksisnærhed. Forløb kan gentages, selvom der er ingen eller begrænset progression Undervisningen i almene fag i almenlinjen gøres praksisnær og skal bygge på konkrete og virkelighedsnære situationer/indhold. Linjen bygges op med løbende progression, og ved manglende progression kan mål og linje justeres OBU Selvstændigt uddannelsestilbud på VUC Ordblindeundervisning bliver en mulighed som en integreret del af den unges forløb på alle linjer SPS Forskelligartet mulighed for SPS (for eksempel ikke muligt på avu) Mulighed for SPS på alle linjer Titeldias Side 10

11 KAPACITETSOPBYGNING OG OPFØLGNING
Ekspertgruppens anbefalinger - om kapacitetsløft og implementering KAPACITETSOPBYGNING OG OPFØLGNING Understøt kapacitetsopbygning, etabler opfølgnings- værktøjer og inddrag eksisterende god praksis i implementeringsstrategien Medarbejderne er den egentlige ressource Opbyg stabile rammer og styrk en samlet faglig udvikling Titeldias Understøt implementeringen på alle niveauer

12 Den kommunale ungeindsats
Ekspertgruppens anbefalinger - samlet set Optag forudsætter målgruppevurdering eller visitering Skolen afgør, hvem der kan optages Andre særlige krav for optagelse Bestemt af Uddannelsesplan Frit optag for målgruppen Mentor Støttekontakt ? Produktionsskole OBU TAMU egu Højskole Daghøjskole Fri fagskole STU KUU FVU ? ? UU-center Erhvervsklasse Jobcenter I DAG avu SSP Egne veje PPR SPS Misbrugscenter Den kommunale ungeindsats BESKÆFTIGELSE Produktions- skole- linjen Erhvervs- linjen Almen- linjen Ny forberedende uddannelse TAMU Højskole Daghøjskole Fri fagskole STU ! Titeldias Kontakt-person Virksomhedsmentorer Afsøgningsforløb Læsevejledning Misbrugscenter Erhvervsklasse Turboforløb Jobvejledning Brobygning PPR FREMADRETTET SPS SSP UNGDOMS- UDDANNELSE Uddannelsesplan


Download ppt "Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google