Team Undervisning En introduktion til teamets arbejde med Refleksiv praksislæring, Studieaktivitetsmodellen og Canvas v/ Hanne Westerkam & Karen Rask Mortensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
FlexVid Følgeforskning
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Generel introduktion DIT-systemet Udvikling og testning Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Observation af din/andres undervisning –
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Regional strategi og kompetenceudvikling
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Fra novice .. imod ekspert!
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
LÆRING, DER SES!.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Inklusion og Specialviden
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Faglærer konference d. 16. og 17. maj 2017
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Modul 3.3 – At arbejde med læring
SUF - gevinstrealisering
Styringsmæssige afsæt
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
i VIA University College og University College Nordjylland
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Velkommen til fagligt samspil
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Vækst og højtuddannet arbejdskraft
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Team Undervisning En introduktion til teamets arbejde med Refleksiv praksislæring, Studieaktivitetsmodellen og Canvas v/ Hanne Westerkam & Karen Rask Mortensen, okt. 2016

Teamet der ønsker navneforandring! Til: fx Team Bibliotek og Læring …? Mødtes første gang 21/10-15 5-6 fysiske møder indtil nu Kommunikerer også i Mendeley-gruppe Dagsordener + referater mm på: S:\Bibliotek\TEAMS\Team Undervisning Har IKKE lavet kommissorium endnu… Fokus på E-læring og UCN’s læringstilgang

Jørgensen, L.A., 2016. UCN strategi 2016-2020: Fælles faglig udviklingsdag i UCN tirsdag d. 23.8.2016. [præsentation] Aalborg: University College Nordjylland.

Vores uskrevne kommissorium E-læring med fokus på Canvas Refleksiv Praksislæring Inkl. Studieaktivitets- modellen UCN Biblioteket

Refleksiv praksislæring En introduktion til UCN’s læringstilgang Fra: UCN, n.d. Refleksiv praksislæring: En introduktion til UCN's læringstilgang [præsentation].

En ny læringstilgang Sætter ord på, hvad du får, og hvad du kan forvente, når du tager en uddannelse på UCN. Og hvad vi forventer af dig som studerende. Læringstilgangen er samtidig en fælles faglig reference på tværs af UCN: Alle uddannelser, efter- og videreuddannelse og forskning og udvikling. UCN, n.d. Refleksiv praksislæring: En introduktion til UCN's læringstilgang. [præsentation].

Fokus på læring Der lægges vægt på Forskellige læringsaktiviteter Progression Fra viden via færdigheder til kompetencer Adresserer, at samspillet mellem teori og praksis kombineret med personlige refleksioner er kernen i alle vores uddannelser. UCN, n.d. Refleksiv praksislæring: En introduktion til UCN's læringstilgang. [præsentation].

Fokus på praksis Det helt centrale omdrejningspunkt er praksis. Det gør vi på tre måder: Praktik Virkeligheden ind i undervisningen Samarbejde med praksis (eks. i projekter) Gennem hele uddannelsen møder du læringsaktiviteter knyttet til praksis UCN, n.d. Refleksiv praksislæring: En introduktion til UCN's læringstilgang. [præsentation].

Dau, S. , [2016]. Fyraftensmøde Refleksiv Praksislæring Dau, S., [2016]. Fyraftensmøde Refleksiv Praksislæring. [præsentation] Aalborg: University College Nordjylland.

Dau, S. , [2016]. Fyraftensmøde Refleksiv Praksislæring Dau, S., [2016]. Fyraftensmøde Refleksiv Praksislæring. [præsentation] Aalborg: University College Nordjylland.

Kjærgaard, T. , [2016]. Refleksion, handling og dialog Kjærgaard, T., [2016]. Refleksion, handling og dialog. [præsentation] Aalborg: University College Nordjylland.

Studieaktivitetsmodellen Historie Videngrundlag /Inspiration? Grundskabelon – Indholdselementer Den studerende - studieaktivitetsmodellen

Historie Bologna-processen (europæisk samarbejde - fælles rum for videregående uddannelser i Europa) : et krav at alle danske videregående uddannelser anvender ECTS-point (måleenhed for den arbejdsbyrde der ligger til grund for at nå læringsmålene) 2012: studentertilfredshedsundersøgelse fra professionshøjskolerne -> kun 36 % af de studerende anvender mere end 35 timer pr. uge på studierene Danske Professionshøjskoler (Interesseorganisationen) Formandskab / rektorkollegium / en række udvalg UPU (Uddannelsespolitisk udvalg) 2011 / 2012: udarbejder en model for studieaktivitet => studieaktivitetsmodellen 2013: Rektorkollegiet beslutter at studieaktivitetsmodellen skal implementeres på samtlige uddannelser ved professionshøjskolerne – senest januar 2014 UCN strategi 2015 – 5 strategiske indsatser - Udvikling af UCN læringstilgang -> refleksiv praksislæring -> studieaktivitetsmodellen bliver et centralt element i denne.

Videngrundlag / inspiration? Ingen redegørelser / litteraturlister eller anden indikator på grundlaget Sandsynligvis bl.a. inspireret af Steen Becks model over de 4 læringsrum Tænkt i en gymnasial kontekst Afsender (uddannelsen) – modtager (gymnasieeleven) Et studie består af fire kategorier af forskelligartede studieaktiviteter / arbejdsformer Det fulde udbytte kræver at eleven er aktiv i alle 4 kategorier

Inspiration? Beck, S. and Beck, H.R., 2005. Arbejdsformer. In: S. Beck and HR. Beck, eds. 2005. Gyldendals studiebog. Kbh.: Gyldendal. pp. 33-41.

Grundskabelon Rektorkollegiet, 2013. Rektorkollegiets plan for national udbredelse og implementering af studie-aktivitetsmodellen på professionsbacheloruddannelserne. København: Professionshøjskolerne University Colleges Denmark.

Indholdselementer Vandrette akse: Hvem deltager i studieaktiviteten? Lodrette akse: Hvem tager initiativ til studieaktiviteten? Krydsning af de 2 akser: 4 kategorier af studieaktiviteter DELTAGELSESASPEKTET Kategori 1 og 4: Begge parter deltager. Kategori 2 og 3: Den studerende arbejder på egen hånd. INITIATIVASPEKTET Kategori 1 og 2: Underviseren tager initiativet. Kategori 3 og 4: Den studerende tager initiativet til studieaktiviterne. Rektorkollegiet, 2013. Rektorkollegiets plan for national udbredelse og implementering af studie-aktivitetsmodellen på professionsbacheloruddannelserne. København: Professionshøjskolerne University Colleges Denmark.

Studieaktivitetsmodellen - UCN University College Nordjylland, 2015. Refleksiv praksislæring: UCN’s læringstilgang. [pdf] University College Nordjylland. Avaliable at: < http://ucnintern.ucn.dk/om-ucn/rpl/Documents/h%C3%A6fte%20-%20refleksiv%20praksisl%C3%A6ring.pdf > [Accessed 15 September 2016].

Studieaktivitetsmodellen - UCN University College Nordjylland, 2015. Refleksiv praksislæring: UCN’s læringstilgang. [pdf] University College Nordjylland. Avaliable at: < http://ucnintern.ucn.dk/om-ucn/rpl/Documents/h%C3%A6fte%20-%20refleksiv%20praksisl%C3%A6ring.pdf > [Accessed 15 September 2016].

De studerende Illustration af, hvilke studieaktiviteter, lærings- og arbejdsformer, der knytter sig til en professionsbacheloruddannelse. Overblik over, hvor mange timer uddannelsen forventer, at der anvendes på de forskellige studieaktiviteter. Tydeliggøre for den studerende, at et studie ved en professionshøjskole svarer til en 40 timers arbejdsuge. Danske Professionshøjskoler University Colleges Denmark, 2014. Studieaktivitetsmodel: Forventninger til de studerende gøres tydeligere. [Online]. Available at: <http://www.uc-dk.dk/da/presse-og-debat/pressemeddelser/88-nye-ukategoriseret/489-forventninger-til-studerende-gøres-tydeligere.html> [Accessed 5 April 2014] Den studerende bør ved modulstart sammen med læringsmålene modtage den udfyldte grafiske model inkl. timetal for aktiviteterne i de 4 kategorier. Rektorkollegiet, 2013. Rektorkollegiets plan for national udbredelse og implementering af studie-aktivitetsmodellen på professionsbacheloruddannelserne. København: Professionshøjskolerne University Colleges Denmark.

Animationsfilm om Refleksiv praksislæring Tre minutters animationsfilm om Refleksiv praksislæring Link: https://www.youtube.com/watch?v=AGcksjkzF_k&feature=youtu.be Kan også afspilles herunder ved at markere og trykke afspil:

Hvad gør UCN biblioteket? RPL og fremtiden ”Alle uddannelser i UCN skal bygge på RPL – dette er en beslutning jeg mener der er taget på chefniveau. Ift. Studieaktivitetsmodellen så er dette også et krav, men nationalt”. (Medlem af læringsaktivitetsgruppen i UCN, 2016) 2 SKAL-opgaver! Hvad gør UCN biblioteket?

Program for dagen Oplæg: Refleksiv Praksislæring og Studieaktivitetsmodellen (HAW & KRM) 12.45 - 13.20 Workshop: Studieaktivitetsmodellen 13.25 – 14.00 Introduktion til workshop: Line Produktion af plancher Kaffe & kage (tages med i nye grupper) og fernisering Oplæg: Canvas 14.15 – 14.25 Workshop: Fagområderne i Canvas 14.25 – 15.00 Introduktion til workshop: Helle Præsentation af udfyldte padlets på skærm Kahoot   – hvad har vi lært J 15.00 – 15.15 Oplæg v. Peter og Louise 15.15 – 15.30

Test Jeres viden www.kahoot.it Tast spillets Game PIN Vælg: Enter Vælg teamnavn Angiv teamets medlemmer I er nu klar til at spille 