Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStine Søndergaard Redigeret for ca. et år siden
1
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
2
Oplæget vil omhandle: Læringsrum
Institutionaliseret uddannelse af ledelse og akkrediteringskonsulenter Strukturerede læringsforløb på arbejdspladsen (refleksive processer) Et nyt perspektiv på at opnå en følelse af nødvendighed
3
Uddannelse af akkrediterings-konsulenter d. 1-2. april
Trin 6 (Kotter): Styrkelse af medarbejdernes kompetencer Sørg for nødvendig medarbejderuddannelse Uddannelse (Wenger): Kodificering af viden der skal meningsforhandles til et tingsliggjort emne Et selvevalueringsredskab eller papirarbejde der kan vinges af i et skema Hvordan planlægges interventioner der får medarbejderne til at forholde sig til praksis? Uddannelse af akkrediterings-konsulenter d april 103 standarder 452 indikatorer
4
Møder (som ambassadør)
Opslagstavle (overordnede budskaber) (Krav og henvisninger) Plancher: (Kompleks viden, helt ny viden) Brug evt. farver, tegninger, vittigheder
5
Læringens fire faser Den erfaringsbaserede læreproces
Refleksion Viden Handling ”At praktisere konstant” ”At studere” Udsættes for refleksion Ny viden, mere hensigtsmæssige handlemønstre Værdier & grundlæggende antagelser Kilde: Hildebrandt & Brandi. Lærende organisationer (Kolb, Lewin, Dewey, Schön)
6
Fire trin i kvalitetsudviklingsprocessen - svarende til akkrediteringsstandardens indikatorer
Standard Ernæringsscreening: Indlagte patienters ernæringsmæssige risiko vurderes (Hvad vil vi?) Plan (Hvad gør vi?) Do (Når vi målet?) Study (Hvad skal justeres?) Act P - Trin 1 Er der retningsgivende dokumenter om hvordan vi skal arbejde? A – Trin 4 Udvikler/forbedrer vi praksis? D – Trine 2 Kendes og følges de retningsgivende dokumenter? S – Trin 3 Dokumenteres der, og hvad siger data? Kilde: Region Nordjylland, uddannelse af akkrediteringskonsulenter
7
Kotter forandringsledelse
Måder at hæve nødvendighedsniveauet på Change management, lineær, strukturel, universel model 8 trin for fejl Fremkald en krise Tillad fejl at udvikle sig Sæt mål så højt at de ikke kan opfyldes Send informationer der demonstrerer svaghed Ledelse / lederskab Ledelse Planer skaber Budgetter Formel struktur Organisering Bemanding 10-30 % Lederskab Vision skaber Strategier Kulturen Skabe tilslutning Motivation 70-90 %
8
Hvordan kan vi gå til ”problemet” fra en anden vinkel?
Hvordan styrkes drivkraften? Inspiration: Den anerkendende position Mobilisere drømme og forhåbninger Skabe viden om nuværende bedste praksis Hvordan kan nuværende bedste praksis bruges som trædesten? Det unikke i organisationen Et dynamisk organisatorisk rum , et levende social system Plan/virkelighed Videnskabsteoretisk: Hvilket sprog benyttes til at begribe organisationen? En kombination – for at skabe motivationen Hvad vil om to år få jer til at sige – ’Godt vi fik Den Danske Kvalitets Model?’
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.