Bachelorprojektvejledning? Hvad er professionsfaglig vejledning?
Hvad er vejledning? Vejledning er et socialt møde Vejledning er dialog Vejledning er talt eller skrevet sprog Vejledning er støtte til de studerendes læring lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
SFL’s 4 grundlæggende antagelser SLF står for ’Systemisk, Funktionel Lingvistik’ Sprogbrugen er funktionel og formålet er at kommunikere socialt Sproget er skal skabe og rumme betydning Sprogbrugen er kontekstuel og påvirkes af de institutionelle, kulturelle og sociale omgivelser Sprogbrug er en semiotisk proces som består af en mængde valg lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Vejledning er faglig prioritering 5 fagområder Biomedicinsk laboratorieanalyser; 12 ECTS points Sundhedsvidenskabelige fag; Naturvidenskabelige fag; 7 ECTS points Samfundsvidenskabelige fag; ½ ECTS point Humanistiske fag ½ ECTS point 2 videnformer Teoretisk 15 ECTS points Klinisk 5 ECTS points lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Vejledningen styres af læringsudbyttet Vejleder i professionsbacheloruddannelserne Selvstændigt arbejdende studerende 16 læringsudbytter fra studieordning for bioanalytiker: 2 læringsudbytter for viden 7 læringsudbytter for færdigheder 7 læringsudbytter for kompetencer lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Hvad handler vejledningsdialogen om? lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Vejledning og kontekst - gruppespørgsmål Efter at have lyttet til oplægget om kontekst, skal I i gruppen drøfte: Hvilken kontekst inddrager I i jeres vejledning? Hvordan inddrages kontekst? Skriv eksempler på konkrete spørgsmål, du stiller, når en kontekst danner rammen omkring det, du siger Begrund, hvorfor det er vigtigt Hvordan kan disse begrundelser indgå i en beskrivelse af, hvad vejledning er – i forhold til de studerende. Giv tre bud. lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Sprogbrug i dialoger lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Hierarkisk vejledningsgenre lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Vejledning og sprog - gruppespørgsmål Hvilken betydning skal Birtes gennemgang af sproget have på jeres vejledning fremover? Hvilke strategier skal der ligge bag ved jeres vejledning? Hvordan vil du spørge de studerende i din vejledning så du opnår det, du gerne vil? Bruger du nogle metaforer (sproglige billeder) som gør det nemmere at forstå dig og det stof, som I taler om? Der findes tre kommunikative kompetencer, som vi bruger sammen med studerende: At spørge, at lytte og at informere. Hvor ligger din styrke. Hvilken betydning kan det have for vejledningen? Hvordan kan jeres samtale om sproget i vejledningen indgå i en beskrivelse af, hvad vejledning er – i forhold til de studerende? Giv tre bud. lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Undervisning og vejledning Undervisning er didaktisk tilrettelagte instruktioner eller eller andre faglige områder for en større gruppe Undervisning er en formidling af det stof, de metoder, og eventuelt de praksisser, som anerkendes og anvendes af andre fagpersoner indenfor professionen Vejledning tager udgangspunkt i de måder, som de studerende forstår fagligheden på, og spørger derfor de studerende ud om denne forståelse Vejledning skærper de studerendes måde at læse og forstå fagmål på og deres evne til at skabe sammenhænge og argumentere inden for fagets terminologi lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Vejledning som læring Stilladsering Rekruttering – vejlederens evne til at stimulere de studerendes opmærksomhed Reducering af frihedsgrader Retningsfastholdelse Markering af kritiske træk Frustrationskontrol Demonstrationer af metoder til opgaveløsninger lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Forskellige sproglige læringsgenrer lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Stilladserende læring lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Kan genre skabe forudsigelighed? En genre er genkendelig og forudsigelig. En genre får mening fra situationen og den sociale kontekst En genre er mulig at tolke ved hjælp af regler En genre består af mange hierarkier, som skal passe sammen som russiske dukker eller Pandoras æsker En genre er gentagne mønstre for sprogbrug, som er karakteristisk for vores måde at forstå kulturen og vores dialogiske tilgang til samtaler En genre kobler det private med det offentlige, enkelttilfælde med det, som gentages lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Vejledning og læring - gruppespørgsmål Hvordan stiller du spørgsmål, som stimulerer de studerendes læring? Hvad tænker du om læring? Hvilke spørgsmål kunne du stille studerende, der kommer til dig og spørger, om de er på rette spor? Hvilke spørgsmål kunne du stille studerende, der kommer og spørger om de kan bestå på det, de laver? Hvilke spørgsmål kunne du stille, når de studerende i en gruppe er uenige om den fremgangsmåde, de benytter? Hvilke spørgsmål kunne du stille studerende, der spørger dig, hvordan du ville gøre dette her? Hvordan kan disse lærende samtaleformer indgå i en beskrivelse af, hvad vejledning er – i forhold til de studerende lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012
Øvelse i vejledning om vejledning Fordel de 3 roller: vejleder, fokusperson & observatør Fokuspersonen fortæller, hvordan hun plejer at vejlede Vejlederen stiller flere forskelligspørgsmål til, hvad hun opnår ved at vejlede på den måde Vejlederen spørger, om fokuspersonen kunne tænke sig at ændre på sin vejledning, så den bliver mere professionsrettet. Vejlederen spørger hvordan det skal ske og hvornår. Observatøren fortæller, hvad hun så i denne vejledning: hvordan var relationen, sproget og de emner, der blev taget op. lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012