Bachelorprojektvejledning?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Klasserummets dynamik og psykologi – samspil og dialog i læringsrummet
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra formel til funktionel undervisning
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Darum skole 4. november 2013.
Analyse af praksis.
Konsensusprocessen.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Relationer – børn og voksne
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
- et udviklings- og dialogværktøj
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Vejledning på modul 5 med udgangspunkt i en forestilling om vejledningsgenre.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Øvelse 1: First Impressions
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
SUF - gevinstrealisering
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Rita Buhl 22. september 2018.
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Inspirationsworkshop med fokus på
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Bachelorprojektvejledning? Hvad er professionsfaglig vejledning?

Hvad er vejledning? Vejledning er et socialt møde Vejledning er dialog Vejledning er talt eller skrevet sprog Vejledning er støtte til de studerendes læring lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

SFL’s 4 grundlæggende antagelser SLF står for ’Systemisk, Funktionel Lingvistik’ Sprogbrugen er funktionel og formålet er at kommunikere socialt Sproget er skal skabe og rumme betydning Sprogbrugen er kontekstuel og påvirkes af de institutionelle, kulturelle og sociale omgivelser Sprogbrug er en semiotisk proces som består af en mængde valg lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Vejledning er faglig prioritering 5 fagområder Biomedicinsk laboratorieanalyser; 12 ECTS points Sundhedsvidenskabelige fag; Naturvidenskabelige fag; 7 ECTS points Samfundsvidenskabelige fag; ½ ECTS point Humanistiske fag ½ ECTS point 2 videnformer Teoretisk 15 ECTS points Klinisk 5 ECTS points lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Vejledningen styres af læringsudbyttet Vejleder i professionsbacheloruddannelserne Selvstændigt arbejdende studerende 16 læringsudbytter fra studieordning for bioanalytiker: 2 læringsudbytter for viden 7 læringsudbytter for færdigheder 7 læringsudbytter for kompetencer lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Hvad handler vejledningsdialogen om? lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Vejledning og kontekst - gruppespørgsmål Efter at have lyttet til oplægget om kontekst, skal I i gruppen drøfte: Hvilken kontekst inddrager I i jeres vejledning? Hvordan inddrages kontekst? Skriv eksempler på konkrete spørgsmål, du stiller, når en kontekst danner rammen omkring det, du siger Begrund, hvorfor det er vigtigt Hvordan kan disse begrundelser indgå i en beskrivelse af, hvad vejledning er – i forhold til de studerende. Giv tre bud. lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Sprogbrug i dialoger lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Hierarkisk vejledningsgenre lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Vejledning og sprog - gruppespørgsmål Hvilken betydning skal Birtes gennemgang af sproget have på jeres vejledning fremover? Hvilke strategier skal der ligge bag ved jeres vejledning? Hvordan vil du spørge de studerende i din vejledning så du opnår det, du gerne vil? Bruger du nogle metaforer (sproglige billeder) som gør det nemmere at forstå dig og det stof, som I taler om? Der findes tre kommunikative kompetencer, som vi bruger sammen med studerende: At spørge, at lytte og at informere. Hvor ligger din styrke. Hvilken betydning kan det have for vejledningen? Hvordan kan jeres samtale om sproget i vejledningen indgå i en beskrivelse af, hvad vejledning er – i forhold til de studerende? Giv tre bud. lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Undervisning og vejledning Undervisning er didaktisk tilrettelagte instruktioner eller eller andre faglige områder for en større gruppe Undervisning er en formidling af det stof, de metoder, og eventuelt de praksisser, som anerkendes og anvendes af andre fagpersoner indenfor professionen Vejledning tager udgangspunkt i de måder, som de studerende forstår fagligheden på, og spørger derfor de studerende ud om denne forståelse Vejledning skærper de studerendes måde at læse og forstå fagmål på og deres evne til at skabe sammenhænge og argumentere inden for fagets terminologi lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Vejledning som læring Stilladsering Rekruttering – vejlederens evne til at stimulere de studerendes opmærksomhed Reducering af frihedsgrader Retningsfastholdelse Markering af kritiske træk Frustrationskontrol Demonstrationer af metoder til opgaveløsninger lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Forskellige sproglige læringsgenrer lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Stilladserende læring lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Kan genre skabe forudsigelighed? En genre er genkendelig og forudsigelig. En genre får mening fra situationen og den sociale kontekst En genre er mulig at tolke ved hjælp af regler En genre består af mange hierarkier, som skal passe sammen som russiske dukker eller Pandoras æsker En genre er gentagne mønstre for sprogbrug, som er karakteristisk for vores måde at forstå kulturen og vores dialogiske tilgang til samtaler En genre kobler det private med det offentlige, enkelttilfælde med det, som gentages lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Vejledning og læring - gruppespørgsmål Hvordan stiller du spørgsmål, som stimulerer de studerendes læring? Hvad tænker du om læring? Hvilke spørgsmål kunne du stille studerende, der kommer til dig og spørger, om de er på rette spor? Hvilke spørgsmål kunne du stille studerende, der kommer og spørger om de kan bestå på det, de laver? Hvilke spørgsmål kunne du stille, når de studerende i en gruppe er uenige om den fremgangsmåde, de benytter? Hvilke spørgsmål kunne du stille studerende, der spørger dig, hvordan du ville gøre dette her? Hvordan kan disse lærende samtaleformer indgå i en beskrivelse af, hvad vejledning er – i forhold til de studerende lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012

Øvelse i vejledning om vejledning Fordel de 3 roller: vejleder, fokusperson & observatør Fokuspersonen fortæller, hvordan hun plejer at vejlede Vejlederen stiller flere forskelligspørgsmål til, hvad hun opnår ved at vejlede på den måde Vejlederen spørger, om fokuspersonen kunne tænke sig at ændre på sin vejledning, så den bliver mere professionsrettet. Vejlederen spørger hvordan det skal ske og hvornår. Observatøren fortæller, hvad hun så i denne vejledning: hvordan var relationen, sproget og de emner, der blev taget op. lektor, ph.d. Birte Kaiser Bioanalytikeruddannelsen, 24. maj 2012