Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rita Buhl 22. september 2018.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rita Buhl 22. september 2018."— Præsentationens transcript:

1 Rita Buhl 22. september 2018

2 Om at samarbejde med forældre i vejledning…
En station på Efterskoleforeningens Vejlederkonference september 2015 v/ Rita Buhl Rita Buhl 22. september 2018

3 Destinationens landskab…
Familien udgør en tidlig og vigtig arena for karrierelæring. Her påbegyndes grundlaget for at træffe valg i livet, fx valg om uddannelse og job Samarbejdet mellem familie og vejleder/skole kan bidrage til denne læring Men hvordan kan forældre guides som læringsarena? Hvordan kan vejledere samarbejde med familien, så samarbejdet bliver en ekstra ressource og ikke en ekstra opgave? Rita Buhl 22. september 2018

4 Vi tager afsæt i publikationen ’Forældreguiden – sådan lærer dit barn at træffe gode valg’
En lille let tilgængelig bog skrevet til forældre, men også brugbar for vejledere/lærere Opdelt i 2 dele: Beskrivelse af hvad børn og unges valg påvirkes af og familien som læringsarena Konkrete idéer til hvordan forældre kan støtte deres børns karrierelæring, og hvordan de kan samarbejde med vejleder eller andre forældre om det Rita Buhl 22. september 2018

5 Familien som arena for karrierelæring - Hvad ligger til grund for menneskers måde at træffe valg?
Linda S. Gottfredson: ” Mens afgrænsninger foregår i en proces, hvor unge mennesker gradvis udelukker overvejelser om erhverv, som vurderes som uacceptable, indgås kompromiser gennem processer, hvor de begynder at fravige deres mest foretrukne alternativer til fordel for mindre passende, men mere tilgængelige.” ( Gottfredson I: Højdal og Poulsen 2007, s. 127) Valget bliver et ‘biprodukt’ af individets ønske om at blive accepteret og høre til i vigtige sociale sammenhænge (ex. familien) Familiens værdier får således en stor betydning for individets valgprocesser – på godt og ondt… Rita Buhl 22. september 2018

6 Hvad ligger til grund for menneskers måde at træffe valg?
Bill Law: Grundlaget for at træffe valg er en progressiv læreproces, som påbegyndes fra individet kommer til verden – påbegyndes altså i familien… At opdage (sensing – finding out) Se, høre, mærke, få indtryk, informationer og kontakter At ordne (sifting – sorting out) Sammenligne, bemærke, opdage sammenhænge, forskelle og ligheder At fokusere (focusing – checking out) Vide hvem og hvad man skal være opmærksom på og hvorfor Mærke og tjekke hvad er virkelig vigtigt At forstå (understanding – working out) Vide hvordan noget fungerer og hvilke handlinger, der synes at føre til hvad Forklare, foregribe Rita Buhl 22. september 2018

7 Familien som arena for karrierelæring – et ‘habitat’, der udgør et værdsat og troværdigt fællesskab?
Law beskriver, hvori fællesskabs-interaktion består Han lister 5 udvekslings elementer: Forventninger – deltagernes indbyrdes forventninger og pres Feedback – det billede den enkelte får af sig selv i lyset af den feedback vedkommende får i fællesskabet Support/opbakning – den opmuntring/gå-på-mod den enkelte kan få fra deltagere i et fællesskab Modellering – den konkrete eksemplificering deltagerne i fællesskabet udgør Information – den oplevelsesbaserede information, som kommunikeres direkte eller indirekte, når der finder konversation sted i et fællesskab Titel på præsentationen 22. september 2018

8 Samarbejdet mellem familie og vejleder/skole kan bidrage til den unges karrierelæring
Det ‘gode’ samarbejde beror bl.a. på: En symmetrisk relation mellem de voksne i den unges liv, dvs. undgå ’ekspert-novice’ og ’kunde-leverandør’, begge hæmmer det ligeværdige forhold  En opmærksomhed på et dominerende begreb om forældreinddragelse, der bygger på information fra vejleder til forældre  Ressourcer går til spille, når kun vejlederens viden bliver anvendt. Forældre sidder inde med vigtig viden  Rita Buhl 22. september 2018

9 I har fået et postkort med 5 gode råd af mig Hvordan kunne det se ud, hvis det var til forældrene?
Et nyt karrierebegreb handler om at leve ’et godt liv’ – karrierelærings formål er at bidrage hertil! Vær opmærksom på, at det første uddannelsesvalg kun er ét ud af mange valg, der træffes i livet At træffe valg handler også om, at lære at tage beslutninger, klare overgange, kende muligheder, have kendskab til sig selv og kunne indgå i sociale relationer Sammen kan man mere -søg og værn om fællesskaber, og støt den unge i at gøre det samme Tal med og lyt til den unge -det giver den unge mulighed for at lære at lytte og fortælle Spørg ind imellem dig selv og familien, hvad det vil sige at lykkes – foretag ‘værdi-tjek’ Rita Buhl 22. september 2018

10 Samtaler på stationen…
I er nu forældre og skal prøve at give vejlederen en fornemmelse af, hvad I kan bidrage med i samarbejdet Giv et eller to ‘gode råd’ til vejlederen, der ønsker at samarbejde med jer Skriv dem på planchen ‘Kærlig hilsen forældrene’ Eller I er nu vejledere og skal prøve at udarbejde et ‘postkort’ til forældre Giv bud på, hvad der skulle stå på postkortet Skriv dem på planchen ‘Kærlig hilsen vejlederne’ Rita Buhl 22. september 2018

11 Litteratur Buhl 2014: Familien som læringsarena for karrierelæring. Unge på Tværs laeringsarena-for-karrierelaering/ Buhl og Skovhus 2011: Forældreguiden. Sådan lærer dit barn at træffe gode valg. VIA Systime Buhl m.fl. 2010: At bygge bro i vejledning. Perspektiver på relation, metode og samarbejdes betydning i vejledningssammenhænge. VIA Systime Højdal og Poulsen 2007: Karrierevalg. Teorier om valg og valgprocesser. S&E (nu Schultz) Watts m.fl. 2006: Uddannelses- og erhvervsvejledning. Teori og praksis. S&E (nu Schultz) Rita Buhl 22. september 2018


Download ppt "Rita Buhl 22. september 2018."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google