I mentor ordningen på elevmentor.dk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Roskilde Tekniske Skole
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Psykoedukation til unge i OPUS
Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Supervision og faglig feedback
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Kommunikation og vejledning
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med skizofreni
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At udforske sin egen praksis
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Dansk Magisterforenings mentorordning
Vejlederens kommunikation
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Sådan bruger du præsentationen
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
HVORDAN ER DET AT BLIVE BEVIDST KOMPETENT
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Ansøgning for dummies.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Fra anledning til udvikling
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

I mentor ordningen på elevmentor.dk Faglig mentor I mentor ordningen på elevmentor.dk

Definition Mentor: Historisk (ældre og) erfaren person, fx en lærer ved en højere læreanstalt, der underviser, vejleder og rådgiver et ungt menneske Nutidig En mentor er en erfaren person, som gennem rådgivning, sparring, vejledning, coaching og feedback deler ud af sin erfaring og sine kompetencer for at støtte mentees udvikling. Faglig En faglig mentor er en person der har oparbejdet faglige og personlige erfaringer, både praktiske (metoder og processer), teoretiske (råvarer og planlægning) og personlige (disciplin, overblik og tilgang) som gennem rådgivning, sparring, vejledning, coaching og feedback støtter mentees udvikling.

What’s in it for me? – hvad får jeg ud af det Din rolle som udlært Der findes pt intet kursus eller seminar, hvor man lære noget om at have elever – og hvad det medfører at skulle oplære og vejlede andre. (praktikvejleder) Det overordnede ansvar for oplæring har chefen, men oftest er det dig som ”praktikeren” der får opgaven – er du klar til det? Og hvad kræver det? Ved at være mentor for en mentee, så får du ”afprøvet” og finpudset dine kompetencer indenfor: - Afholde ligeværdige samtaler (samtaler på samme niveau – i øjenhøjde) - Vejlede i stedet for at rådgive (lad mentee selv arbejde med emner/fokus) - Være opsøgende og vedholden (fastholde aftaler og følge op) - Vise professionel interesse (give faglig feedback og konstruktiv kritik) - Blive en del af et kommende netværk (faglige forbindelser er ”guld” værd) - At få ”at gøre noget godt” fornemmelsen, hvis man kan se at det virker.

Roller Mentees rolle: Mentors rolle: Deltage vejledende i samarbejdet Deltage aktivt i samarbejdet Sætte egne mål Hjælpe med at holde fokus Være opsøgende på kompetencerne Være opsøgende på processerne Skal kunne dokumentere udviklingen Skal kunne give faglig feedback Generator – skabe noget Katalysator – igangsætte noget

Netværk Personligt - familie Kollegialt - arbejde Venner - bekendte Facebook.com Skole – andre elever Træning - motion Fritid – klubber og hobby Fagligt netværk Jobs – arrangementer – opskrifter – nye metoder/processer

Processen Mentor oprettes og godkendes Mentee (eleven) oprettes Mentee ansøger om forbindelse til mentor Mentor godkender/afviser – mentee får besked Mentor tager den første kontakt og udfylder evt. et aftale skema Mentor følger op på aftaler – påmindelser og mål Mentor og mentee laver evaluering og arbejdet fortsætter i aftalt tempo

Møderne Første møde: Præsentation af hinanden, faglige profil og lidt om hvad uddannelsen skal bruges til Mentees forventninger til samarbejdet, hvorfor meldte du dig til ordningen? Mentors forventninger til samarbejdet med mentee, hvorfor meldte du dig til ordningen Mentees nuværende faglige status – uddannelsesbogen.dk kan benyttes Fokuspunkter for Mentee (realistiske) – aftaleskema kan eventuelt udfyldes (husk kopi) Nyt siden sidst – webside, værktøj, process eller andet … afrunding af mødet Næste møde tidspunkt og varighed fastsættes i fællesskab Hellere flere små succesfulde ”trin” end store spring med større chance for misforståelser.

Gode egenskaber som mentor Lyttende Giv mentee tid til at beskrive hvad de gerne vil have sparring på, derfor afbryd ikke, men lad mentee tale helt færdigt – det kan godt tage lidt tid Empatisk Prøv at sætte dig i mentees sted, hvor kommer han/hun fra? hvilken baggrund (faglig, kulturel, social), hvilket humør er han/hun i, hvad optager ham/hende? Spørgende Spørg ind til mentees faglige kompetencer – og hvordan disse kan blive udviklet, egne eksempler/råd er til en hvis grad ok, men det er mentees refleksion over hvad han/hun mangler og hvordan de selv vil opnå kompetencerne – her skal du vejlede mere end du skal rådgive ….. Udfordrerne Mentee er godt klar over egne svagheder og styrker – og det er svaghederne du skal have vendt til styrker eller styrket. Du må gerne udfordre din mentee ved at finde andre måder/vinkler på en problemstilling – måske kan du lære udskæringerne ved at lave et puslespil? Ros når der viser sig resultater – og ros også når der er blevet gjort et forsøg.

Faldgruber … Bliv ikke personlig – i rollen som mentor, hav fokus på det faglige og på mentees faglige udvikling. (Stop op ind i mellem og spørg om det er fagligt relevant) Overhold aftaler – hvis de aflyses så find et nyt tidspunkt, ellers så er der risiko for at engagementet forsvinder – og det bliver hverdag. Hold øje med ”bedømmelsen” på elevmentor.dk – og grib ind hvis forholdet ”vakler” , få en snak og beslut i fællesskab om i vil fortsætte eller stoppe samarbejdet. Hvis jeres samarbejde ikke virker, så få det afsluttet på en god måde, accepter i fællesskab at det ikke lykkedes – men spørg gerne ind til grunden, det må ikke blive personligt -

Refleksion … Havde jeg selv godt kunne bruge en faglig mentor som H1 elev? Har jeg selv haft kolleger/klasse kammerater der kunne have haft brug for noget faglig vejledning? Hvis jeg selv skal have en elev – hvad skal du så kunne? – hvad skal de brænde for? Du kan risikerer at du selv bliver udfordret fagligt, så du skal måske opgraderes selv!

Hjælp … Sparring med en faglærer er helt i orden, vi hjælper gerne Er der noget jeg kan læse eller se på for at forberede mig til min rolle? Hvor finder jeg aftale skemaet?