Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Men hvad med motivationen?
Motiver, motivation og barrierer.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Unipolar depression – Patienter og pårørende 7. Session - sygdomsforløb - forebyggelsesplan.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
At betragte kvindens bryster er godt for mandens helbred
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Ordenes betydning Alkoholiker
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
PL møde med praksisfeltet
Relationer og recovery Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om relationers.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
SIKKERHED ONLINE.
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
Kursus for personer med demens og pårørende
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller Opsamling Motion/Tilmelding til idrætsdagen Afholdelse af kontaktlærersamtaler undervejs!

At du får større indsigt i, hvad der motiverer dig til at handle og lære – hvordan opnår jeg mine mål? At du får større indsigt i, hvilke grundlæggende behov vi som mennesker har. At du bliver mere bevidst om, hvordan du som kommende SSH´er kan bidrage til at motivere borgere. At du kan udvise motivation, engagement og ansvarlighed i samarbejdet med elevkammerater.

Drivkraften, der får os til at handle som vi gør ↓ Handler for at opnå noget ↓ Der skal være noget der motiverer os for, at vi får lyst til at lære

Medfødt drift Alle har lyst MEN Motivation ikke nødvendigvis den samme Forskelligt hvad der ligger til grund for motivation Påvirket af motivationsfaktorer

Nysgerrighed Interesse Selvtillid Behov for anerkendelse

Belønning Straf Konkurrence Spændende undervisningsmiljø

Selvrefleksionsopgave. Skriv gerne stikord ned. 10 min. Tænk tilbage på sidste gang, du var meget motiveret for noget. Hvad var det? Hvilken form for motivation drev dig? Drøft dine overvejelser 2:2 imens i går rundt på skolen/udenfor

Arbejd selvstændigt med udleveret oplæg omhandlende Torben Kellers foredrag. Skriv gerne stikord ned. Drøft dine overvejelser i grupper af 3-4 personer

Gennemgå e-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Tegn en tom Maslows behovspyramide og skriv om dig selv under de forskellige behov Beskriv derefter, om der er nogle behov, som du ikke får opfyldt eller gerne vil have mere fokus på? Hvad skal der til, for at behovet bliver opfyldt, eller du får mere fokus på det?

Hvad har jeg lært i dag? Hvad tænker du om de forskellige læringsstile, som du har skullet gøre brug af i dag? Hvordan kan du bruge dagens viden i arbejdet med mennesker? Spørgsmål til dagens tema

For at ændre en vane, kan man gå gennem følgende faser: Før overvejelsesfasen. Overvejelsesfasen. Forberedelsesfasen. Handlingsfasen. Vedligeholdelsesfasen. Tilbagefaldsfasen.

Her er man ikke engang begyndt at overveje en forandring. I denne fase, kan man informere om sundhed, motion og helbred, uden at hentyde til den andens person og de tænkelige sundhedsmæssige problemer personen er i. sundhedsprofilen

Man får øjnene op for sin ageren/adfærd/kropslige problemer og overvejer potentielle forandringer. Fx, gennem jeres sundhedstest. I fik resultater for jeres fysiske sundhedsprofil. Kost, motion, rygning, alkohol (sundhedstesten)

Man vil nu have et ønske om at ændre sin adfærd i den nærmeste fremtid. Der skal udarbejdes realistiske mål for en fx motionsform. Man kan tale om muligheder for motion og ulemperne ved de forskellige former.

Nu begynder selve omlægningen af vanen. Så denne fase kan være en langvarig proces, der går fra begyndelse af omlægningen til at omlægningen er blevet den nye vane. Venner og familie kan her hjælpe gennem interesse for omlægningen. Høre om hvordan det går, spørge ind til hvordan det opleves for personen osv. Man kan hjælpe med at strukturerer hverdagen, så den nye handling passer ind i det gamle liv.

Her er den nye adfærd blevet en så stor del af ens hverdag, at denne nu er den nye vane. Her kan man tale om, hvad der motiverede i første omgang til at ændre livsstil. Samtidig kan man fortsat vise interesse for den andens nye livsstil. Hvorfor er det en god ide, at tale om hvad der motiverede til at ændre vane?

Man falder tilbage til gamle vaner. Hvis denne fase opstår, kan man indlede samtaler med personen der ønsker at ændre en vane, hvad der gik godt første gang og hvad der kan gøres for at tilbagefald ikke sker igen? Kilde: Bevægelse og idræt, kap.1 Det er vigtigt at man udviser interesse, støtte og vejledning i denne fase.

Vane:Ændre vanenIkke ændre vanen Fordele Ulemper

Vane:Ændre vanenIkke ændre vanen FordeleFå pæne negle man kan smøre neglelak på. Ingen ømme fingerspidser. Kan bruge neglene til at åbne dåser med Skal ikke tænke på det. Kan fortsætte med en hyggelig vane. UlemperSkal finde noget andet at gøre når man er nervøs keder sig Bliver ved med at have grimme ”korte” fingre. Kan næsten ikke få neglelak på. Det gør nogen gange ondt.

Du skal nu finde en vane/livsstilsændring du oprigtigt gerne vil ændre på. Udfyld dit eget dilemmaskema på et stykke papir Gå sammen 2 & 2, og fortæl om fordele og ulemperne ved at fortsætte vanen eller ændre den. Vi drøfter på klassen.

Du skal nu igen, finde dit papir med dilemmaskemaet frem. Hvilken form for motivation har du for at ændre vanen/livsstilen?: Lyst? Vækst? Angst? Ydre? Indre?