Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.
Advertisements

Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Uddelegering af opgaver til personalet. Hvem tænker hvad om uddelegering? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Mål, delmål og progression - Ressourceforløb den
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
YF Trænerudvikling 2016 Opsummering Målsætning Når man arbejder med målsætninger og mål, skal man være klar over, hvilken type mål der arbejdes.
Introduktion af VDSL2 med frekvensplan 35b (“Vplus” – “Supervectoring”) 1 VULA Videreudvikling – møde 6. november 2015 Vers. 1.0.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Virksomhedens udvikling
Modul 6: Personlig salgscoaching
Fordybelse i et projekt
Vejledning: selvbetjeningssystem
LOKALDEMOKRATI OG UNGEPOLITIK
Instruktion til mødeledere
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Handleplaner psykiatri
Den gode læge Yngre Lægers politik
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Forberedelse til eksamen
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
FÆLLES målstyring i matematik
Politisk kommunikation
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
En god start på lægelivet
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Ansøgning for dummies.
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Statusrapport Vejledning
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Dialogforum Vil du være med til at præge Psykiatrisk Center Amager – så meld dig ind i centerets Dialogforum. Du er også velkommen at dele dine input.
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Future Vejle inspiration
Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke det? HNV-score Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Vejledning i at finde materialet til afdelingsmødet på vores hjemmeside Da vi har erfaring med, at der er et stort ressource spild ved at sende alt materialet.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
DABYFO kreds Vestsjælland Onsdag den 15. maj 2019
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Vejbelysning – med og uden LED
Undervisningsplanlægning
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Rationel klinikdrift Et bud

Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid

Rationel klinikdrift God økonomi

Rationel klinikdrift Stor uddelegering

Rationel klinikdrift Høj faglighed

Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid God økonomi Stor uddelegering Høj faglighed

Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter Rationel klinikdrift sat på formel

Øgning i rationaliteten Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter

Fald i rationaliteten Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter

Et eksempel Ansættelse af et ekstra personalemedlem vil umiddelbart medføre øgede udgifter. Men også give mulighed for mindre arbejdstid pga. aflastning Eller mulighed for større indtjening Eller mulighed for større faglighed

Brainstorm ”På hvilke områder i min daglige klinikdrift ser jeg muligheder for eller evt. bydende behov for, at tage fat på at udvikle en mere rationel klinkdrift??” Skriv gerne flere labels, men kun et område på hver label!

Arbejdsgangsanalyse Analyser først den aktuelle situation. Sæt labels op i rækkefølge med oplysning om funktion. Slut med en hvid label der opsumerer, hvilke ydelser der indgår. Lav forslag til nye arbejdsgange ud fra følgende regler (gerne flere forslag) 1. Så få labels som muligt. 2. Så få røde labels (læge) som muligt. 3. Tænk kreativt, prøv at se nye muligheder 4. Skær ind til benet, hvad er nødvendigt, - vi gør mange ting af gammel vane 5. Husk, at patienten nogen gange kan gøre en del af arbejdet! 6. Husk en hvid slutlabel der opsumerer, hvilke ydelser der indgår Hvordan sikres implementeringen af de nye arbejdsgange? 1. Hvem tager den endelige beslutning? 2. Hvem laver en beskrivelse af proceduren? 3. Hvornår skal ændringerne iværksættes og hvem er ansvarlig? 4. Hvornår skal vi mødes for at evaluere og hvem indkalder? 5. Kan det bære et projekt? Tænk fremad, planlæg møder i god tid, hold alle orienteret undervejs.

Inspirationskatalog om rationel klinikdrift Udfyld, hver i sær, det uddelte skema med en ide fra egen praksis, som du synes er rationel for klinikkens drift. I LUP-gruppen snakkes de enkelte ideer igennem og gruppen udvælger 1 – 2 ideer der bør fremhæves. Hver LUP-gruppe præsenterer de 1 – 2 gode ideer for alle. Alle ideerne indsamles og lægges i et inspirationskatalog på

Har du styr på dit LUP-projekt? Projekter halter ofte på 2 punkter: ”Usmarte” mål Manglende / mangelfuld evaluering

Er dit mål SMART…. Specifikt Målbart Acceptabelt / attraktivt Realistisk Tidsbestemt

EKS: Diabetes forløbsydelse Specifikt: Alle læger i praksis anvender forløbsydelsen Målbart: Alle læger indrullerer patienter Acceptabelt / attraktivt: Alle kan se fordelen? Realistisk: Har vi tid og kræfter? Tidsbestemt: Målet opnået 31/

Hvordan vil du evaluere… Nu er målet blevet SMART og dermed evaluerbart. Brug kvalitetscirklen til at planlægge evalueringen.

Projektopgave Når målene er SMARTE og evalueringen er planlagt, kan du sætte i gang med projektet. Brug din LUP-gruppe, hvis du får problemer. Start hellere i morgen end dagen før LUP 5..

Hjemmeopgave og LUP-gruppeopgave Hjemmeopgave: Afprøv arbejdsgangsanalyse- metoden sammen med dit personalet. LUP-gruppeopgave: Del jeres erfaringer med arbejdsgangs- analysen. Del jeres erfaringer omkring projektet, hvor langt er I?