Anbefalinger til arbejdet med ”Det gode CV” Oplæg til lokal dialog.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vidensopsamling om langtidsledighed Hovedstaden & Sjælland 17. april 2013 Niels Kristoffersen, mploy 1.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Understøtning af jobcentrenes matchning af ledige borgere og virksomheder 1.
Anbefalinger til arbejdet med ”Det gode CV” Oplæg til lokal dialog.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013.
Sænk fraværet i samarbejde med Jobcenteret Udviklingschef Ib Thieme Rasmussen, Jobcenter Odense.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobrotation - den bedste opfindelse siden skiveskåret rugbrød.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
__________________________________________________________________________________________________________ Dok.nr Virksomhedstilfredshedsundersøgelse.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
RESULTATER OG BUDSKABER FRA DE TO BRAINSTORMINGSTEMADAGE OM DET GODE CV Oplæg v/ adm. direktør Niels Kristoffersen, mploy, den 23. oktober 2014.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Matchningsprojektet - læringstemaer.
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde v/ Fuldmægtig Kristina Vestergaard Nielsen og Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Den langtidsledige skal til roret En individuel og jobrettet indsats for langtidsledige Oplæg på temadag i Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til fælles temadag om opfølgning på akutindsatsen og det fremtidige samarbejde d. 28. august 2013.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
- Inspiration til ledere i jobcentret
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
THY Business Breakfast.
DUBU Superbrugerrollen
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
- Spot på snusepraktikker
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Fælles ledelsesgrundlag
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Vejledning i validering
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
SUMO - analyse.
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Anbefalinger til arbejdet med ”Det gode CV” Oplæg til lokal dialog

Formål med oplægget Oplægget udspringer af den gennemførte proces om det gode CV, der har involveret et stort antal a-kasser og jobcentre i Hovedstaden og Sjælland. Processen omfattede: o To brainstormingsseminarer, der har gjort status på erfaringerne med CV- arbejdet samt afdækket syn på indhold og formål o Et implementeringsseminar, hvor jobcentre og a-kasser har peget på udviklingsbehov ift. CV-arbejdet samt givet anbefalinger hertil Oplægget belyser formål med og gevinster af det gode CV samt de potentialer, der er udpeget af jobcentre og a-kasser Oplægget kommer med 10 anbefalinger til fælles udvikling af arbejdet med det gode CV

Hvorfor arbejde med det gode CV? Formål og gevinster

Hvorfor arbejde med det gode CV? Der er ikke alle steder et fælles billede af ”det gode CV” på tværs af a-kasser og jobcentre – eller i den enkelte a-kasse/det enkelte jobcenter. Der er derfor heller ikke et fælles billede af krav til indhold og kvalitet i CV’et. Der er begrænset viden om, hvordan CV’et anvendes i det ”andet” system. Og dermed ikke et klart billede af, hvordan de to systemer kan understøtte og supplere hinanden. CV’et er pt. det eneste fælles dokument mellem jobcenter og a- kasse om den ledige, men CV’et anvendes kun i begrænset omfang som afsæt for dialog og samarbejde om den ledige Mange a-kasser og jobcentre peger derfor på, at der er behov for at styrke arbejdet med og kvaliteten i CV’et – samt at styrke brugen af CV’et til dialog og samarbejde

Fem vigtige formål med CV’et De fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig- hed

Jobsøgning Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig- hed CV’et skal understøtte den lediges jobsøgning -CV’et skal hjælpe den ledige til at få overblik over egne erfaringer og kvalifikationer mv. -CV’et skal understøtte den ledige i at reflektere over jobønsker og jobsøgningsaktiviteter. -CV’et skal målrettes konkrete job

Markedsføring Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig- hed CV’et skal ”sælge” den ledige til arbejdsgiver -CV’et skal præsentere den ledige bedst muligt -CV’et skal give overblik over den lediges erfaringer og kvalifikationer -CV’et skal indeholde de ord og begreber, som er gængse og aktuelle hos arbejdsgiverne.

Udsøgning Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig- hed CV’et som afsæt for udsøgning til job -CV’et skal give virksomheder, jobcentre og a-kasser mulighed for en effektiv udsøgning af relevante kandidater til job -CV’et skal indeholde relevante, opdaterede og søgebare oplysninger.

Rådgivning Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig- hed CV’et som afsæt for dialog og rådgivning -CV’et skal give jobcentret og a-kassen et afsæt for dialogen med og rådgivningen af den ledige -CV’et skal give mulighed for at drøfte relevante jobmål, jobsøgningsområder og jobsøgningsmetoder -CV’et skal give mulighed for at drøfte opkvalificeringsbehov hos den ledige

Vurdering Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig- hed CV’et som afsæt for vurdering af den lediges risiko for langtidsledighed -CV’et skal danne afsæt for a-kassens og jobcentrets vurdering af den lediges risiko for langtidsledighed -CV`et skal danne afsæt for tilrettelæggelse af en tidlig og forebyggende indsats. -CV’et skal indeholde oplysninger, der kan spejles op mod risikoen for langtidsledighed mv.

10 anbefalinger til udvikling af det gode CV

10 anbefalinger fra a-kasser og jobcentre til udvikling af arbejdet med det gode CV 1)Skab et fælles billede af det gode CV 2)Sæt fælles kvalitetsstandarder for CV’et 3)Skab de rette rammer for og prioriteringer af CV-arbejdet 4)Udvikl kompetencerne til CV-arbejdet 5)Værdisæt CV’ets gevinster internt i jobcenter og a-kasse 6)Kommuniker CV’ets værdi for ledige og virksomheder 7)Optimer CV’et som jobsøgningsværktøj 8)Optimer CV’et som markedsføringsværktøj 9)Optimer CV’et som udsøgningsværktøj 10)Optimer CV’et som dialogværktøj

1. Skab et fælles billede af det gode CV

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om det fælles billede af det gode CV? Det er vigtigt med enighed på tværs af a-kasser og jobcentre – og i den enkelte a-kasse/det enkelte jobcenter - om det gode CV Det er vigtigt med en fælles forståelse mellem borger, a-kasse, jobcentre om: o Formålet med og værdien af CV’et o Hvordan det gode CV ser ud o Hvordan det gode CV udarbejdes o Hvordan CV’et bruges Det er vigtigt med viden om og forståelse for, hvordan CV’erne anvendes i det ”andet” system. Og dermed en forståelse for, hvordan de to systemer kan understøtte og supplere hinanden.

Hvordan kan man konkret skabe et fælles billede af det gode CV? Etablere fora, hvor man drøfter indhold i og brugen af det gode CV, f.eks. i form af netværk eller erfa-grupper Gennemføre lokale workshops eller seminarer, der sætter fokus på videreudvikling af CV-arbejdet og implementering af beskæftigelsesreformen (plan for det videre arbejde) Arbejde med det gode CV i praksis, f.eks. via cases, hvor man i fællesskab gennemgår og udfylder et konkret CV Skabe et fælles sprog om CV’et – og arbejde med begrebsafklaring (hvad er en ”grundig” beskrivelse, hvad er ”realistiske” jobønsker m.v.)

2. Sæt fælles kvalitetsstandarder for CV’et

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om at sætte fælles kvalitetsstandarder for CV’et? Lave fælles standarder for det gode CV (hvad skal udfyldes – og hvordan?) Udarbejde et eksempel på det gode CV – eller flere eksempler som repræsenterer forskellige typer af ledige eller forskellige brancheområder Aftale en klar arbejdsdeling om at sikre det gode CV – eksempelvis: o A-kassen godkender og kvalitetssikrer første udgave af CV’et i ft. udsøgning og formidling o Jobcenteret tager over og arbejder videre med kvalitetssikringen i jobsamtalerne Betragte kvalitetssikringen af CV’et i en proces -> skal udvikles over tid sammen med den ledige

Hvad kan være konkrete fælles kvalitets- standarder for CV’et? CV’et skal indeholde en grundig beskrivelse af alle den lediges kvalifikationer, kompetencer, tidligere erhvervserfaring og jobfunktioner mv. CV’et skal så vidt muligt beskrive den lediges realkompetencer => mere fokus på hvad den ledige kan, og hvor eksisterende kompetencer kan anvendes (udvid jobsøgning til alternative jobområder) CV’et skal indeholde en opdateret beskrivelse af kurser, certifikater, IT- kompetencer, praktikker og løntilskud, mv. - CV’erne skal indeholde de aktuelle begreber (ord ift. uddannelse, kurser, certifikater mv.) CV’et skal indeholde motiverede og realistiske bud på flere jobønsker – jobønsker skal være specifikke specialbetegnelser (fx regnskabsmedarbejder, regnskabsassistent,….)

3. Skab de rette rammer for og prioriteringer af CV-arbejdet

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om rammer og prioriteringer for arbejdet med det gode CV? CV’et kan kun blive et godt værktøj for alle parter, hvis den nødvendige tid prioriteres til det Der skal tages et ledelsesansvar, der skaber en klar forventnings- afstemning i a-kasse og jobcenter om det gode CV

Hvordan kan man skabe de rette rammer for og prioriteringer af arbejdet med det gode CV? Styrke samarbejdet mellem jobcenter og a-kasser på ledelsesniveau, f.eks. via fælles ledelsesfora Afsætte ressourcer til udviklingsarbejdet – både i en opstartsfase og i det løbende samarbejde Arbejde med differentieret samarbejde – afhængigt af målgruppe og omfang (hvor stor er fællesmængden mellem a-kassen og jobcentret) Udvikle nye redskaber til at understøtte fælles kommunikation Etablere en kontaktliste mellem jobcenter og a-kasser til det daglige samarbejde om CV’et

4. Udvikl kompetencerne til CV-arbejdet

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om kompetencer til CV-arbejdet? Medarbejderne skal klædes på til at vejlede de ledige om vigtigheden af CV’et Medarbejderne skal klædes på til at rådgive/vejlede de ledige om, hvordan de skal udfylde CV’et Vigtigt at medarbejderne klædes på til at afdække den lediges realkompetencer Der skal ske en løbende kompetenceudvikling via tættere fagligt samarbejde mellem a-kasse og jobcenter

Hvordan kan man udvikle kompetencerne til CV-arbejdet? Lave kurser for medarbejdere i a-kasser og jobcentre med fokus på at optimere brugen af CV’et i henhold til de 5 formål Lave kurser i at lave et godt og brugbart CV, som opfylder de forskellige behov hos både a-kasser, jobcentre, virksomheder og den ledige selv Lave kurser i ”den gode CV-samtale” med fokus på motivation og vejledning af den ledige i brugen af CV’et Eventuelt bruge kompetenceudviklingsmidlerne i beskæftigelses- reformen til at medfinansiere kompetenceudviklingen (afhængigt af hvordan midlerne bliver udmøntet)

5. Værdisæt CV’ets gevinster internt i jobcenter og a-kasse

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om at værdisætte CV’ets gevinster internt? Hvis medarbejdere i jobcentre og a-kasser skal prioritere arbejdet med CV’et, skal der være klarhed over formålet hermed Det er nødvendigt, at medarbejderne i jobcentre og a-kasse er enige om vigtigheden af CV’et Der er behov for en øget viden om og forståelse for, hvordan CV’erne anvendes i det ”andet” system. Og dermed en øget forståelse for, hvordan de to systemer kan understøtte og supplere hinanden.

Hvordan kan man værdisætte CV’ets gevinster internt i jobcenter og a-kasse? Italesætte CV’ets 5 formål for at hæve CV’ets værdi Bruge opgørelserne fra STAR over virksomheder, der bruger CV- banken, antal udsøgninger m.v.

6. Kommuniker CV’ets værdi for ledige og virksomheder

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om kommunikation af CV’ets værdi til ledige og virksomheder? Vigtigheden og værdien af CV’et skal formidles til den ledige – det er afgørende for den lediges motivation til selv at arbejde med og kvalitetssikre CV’et (ikke en ”skal opgave”) Det er nødvendigt med en rebranding af CV’et og værdien af CV’et Både a-kasse og jobcenter skal motivere den ledige til at udfylde CV’et ordentligt Man skal øge markedsføringen af Job- og CV-banken over for virksomhederne

Hvordan kan man konkret kommunikere CV’ets værdi for ledige og virksomheder? Vise de ledige værdien af CV’et via statistik om udsøgninger, formidlinger, jobåbninger mv Teste CV’ets rækkevidde sammen med den ledige under samtalen – hvor er CV’et med i konkrete søgninger? Formidle til de ledige, at arbejdsgiveren ofte ”sorterer” de ledige efter CV’et, og at CV’et ofte vil være afgørende for om den ledige kommer til samtale og i job Formidle konkrete succeshistorier, hvor ledige og arbejdsgivere har fundet hinanden via jobnet Markedsføre overfor virksomhederne, at Jobnet giver adgang til et stort antal CV’er (pt. ca aktive CV’er), og at brugen er gratis

7. Optimer CV’et som jobsøgningsværktøj

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om at optimere CV’et som jobsøgningsværktøj? Der skal altid foretages en individuel vurdering af indholdet og kvaliteten i CV’et i forhold til jobsøgning Borgeren skal have målrettet vejledning og inspiration til arbejdet med CV’et Borgeren skal have bedre hjælp til strukturen i CV’et Borgeren skal vejledes om, at CV’et ikke er en ansøgning, men en kompetence- og erfaringsprofil Borgeren skal vejledes om, at CV’et i Job og CV-banken ikke kan anvendes direkte i den lediges jobsøgning. Der er altid behov for at udarbejde et CV, der er målrettet det konkrete job.

Hvad skal CV’et konkret indeholde for at være et effektivt jobsøgningsværktøj? CV’et skal indeholde en grundig beskrivelse af arbejdserfaring CV’et skal indeholde relevante oplysninger -> stillingsbetegnelser skal være realistiske og konkrete CV’ets personbeskrivelse skal være jobrelateret og jobrelevant – handle om arbejdsmæssige kompetencer CV’et skal indeholde oplysninger om den lediges jobønsker og motivation CV’et skal indeholde flere jobønsker -> Specifikke jobbetegnelser, herunder specialbetegnelser (fx regnskabsmedarbejder, regnskabsassistent, debitorbogholder, kreditorbogholder….)

8. Optimer CV’et som markedsføringsværktøj

Hvad har jobcentre og a-kasser sagt om at optimere CV’et som markedsføringsværktøj? Det skal sikres, at CV’er er tilstrækkeligt udfyldt - at der ikke mangler vigtige oplysninger ift. at ”sælge” den ledige bedst muligt Man skal sørge for løbende opdatering af CV’erne – eksempelvis kurser, certifikater, løntilskudsforløb, mv. Den personlige beskrivelse skal forbedres– skal primært have fokus på faglige kompetencer og irrelevante oplysninger skal ud

Hvad skal CV’et konkret indeholde for at være et effektivt markedsføringsværktøj? Alle punkter i CV’et skal være udfyldt Den lediges jobønsker skal fremgå af CV’et – og gerne flere jobønsker Den lediges kvalifikationer skal fremgå af CV’et -> Uddannelse, erhvervserfaring og jobfunktion Eventuelle ønsker til rammer for jobbet skal fremgå – hvad er vigtigt? CV’et skal løbende opdateres med kurser, certifikater, IT-kompetencer mv. CV’et skal indeholde fyldestgørende kontaktoplysninger De ledige skal informeres om vigtigheden af CV’et for jobcenterets udsøgning

9. Optimer CV’et som udsøgningsværktøj

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om CV’et som udsøgningsværktøj Der skal udarbejdes en guide til udfyldelse af CV’et – hvilke felter skal udfyldes og hvordan, for at jobcentret kan bruge det til effektiv udsøgning Der bør udarbejdes oversigter over vigtige søgeord på forskellige fagområder, der styrker grundlaget for udsøgning og formidling Allerede eksisterende CV’er, der er uegnede til udsøgning, skal identificeres og forbedres/optimeres Det skal undersøges, hvad virksomhederne efterspørger i en udsøgnings- og rekrutteringssituationen. Hvad vægter de? – hvad skal med i CV’et?

Hvad skal CV’et konkret indeholde for at være et effektivt udsøgningsværktøj? CV’et skal indeholde: erfaringer, kvalifikationer, jobønsker, ønsker til rammer for job Cv’et skal afspejle realkompetencer, -funktioner (Kompetence-CV) CV’et skal løbende opdateres med kurser, certifikater, IT-kompetencer CV’et skal indeholde de aktuelle begreber/ord ift. uddannelse/kurser, certifikater mv. CV’et kan med fordel indeholde udtalelser fra tidligere arbejdsgiver Synliggørelse af motivation/personlige kompetencer – ofte afgørende for arbejdsgiverne

10. Optimer CV’et som dialogværktøj

Hvad har a-kasser og jobcentre sagt om CV’et som dialogværktøj? CV’et skal italesættes som ”den røde tråd” i samtalerne med den ledige Cv’et skal drøftes i alle samtaler – dialog og rådgivning tager udgangspunkt i og relateres til CV’et Der skal være fokus på, hvornår der er risiko for langtidsledighed – eksempelvis: o Kvaliteten er for dårlig – manglende oplysninger, relevans o Der mangler energi i CV-arbejdet o Jobområder/-ønsker med få jobåbninger o Manglende kvalifikationer o Læse/skrive problemer

Hvad skal CV’et konkret indeholde for at være et effektivt dialogværktøj? CV’et skal tegne et samlet billede af den lediges kvalifikationer, kompetencer, erfaringer, jobønsker m.v. CV’et skal fra start indeholde en plan A, B og C for jobsøgning – der skal skiftes fra plan A til B og videre til C efterhånden som ledighedslængden stiger CV’et skal indeholde ”motiverede” og ”realistiske” bud på job og jobønsker Jobønsker i CV’et skal altid knyttes til arbejdsmarkedsbalancen

Planlagte optimeringer af CV-banken

Planlagte optimeringer af CV-banken (I) På implementeringsdagen præsenterede STAR en række planlagte optimeringer af CV-banken, som indeholder følgende overordnede elementer: o Øget brug af strukturerede data o Motivations- og hjælpeværktøjer, der kan støtte den ledige i arbejdet med CV’et og herved forbedre kvaliteten af udsøgning/match o Redesign af brugergrænsefladen for CV’et med henblik på at sikre konsistens i brugergrænsefladen ift. de øvrige del af Jobnet, bl.a. ”Min side” o Understøttelse af realkompetencevurdering så borgere, der er realkompetencevurderede, udsøges på lige fod med de der har taget uddannelsen o Integration til Jobnet for Jobkonsulenter og Jobnet for virksomheder o Integration til Jobcenter og A-kasse fagsystemer

Planlagte optimeringer af CV-banken (II) Desuden planlægger STAR en modernisering af søgemaskine og – metode: o Fritekstsøgning der dækker hele CV’et o Indsnævringsmuligheder på baggrund af strukturerede data o Mulighed for at gemme/hente en søgning i form af bestemte søgekriterier, der er udfyldt o Mulighed for at gemme/hente en borgerliste o Kvalificere geografisk søgning på tværs af kommuner o Automatisk løbende optimering af rankering af søgeresultater o Relatere kompetencer, ex. ”TIG-svejsning”