Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

RESULTATER OG BUDSKABER FRA DE TO BRAINSTORMINGSTEMADAGE OM DET GODE CV Oplæg v/ adm. direktør Niels Kristoffersen, mploy, den 23. oktober 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "RESULTATER OG BUDSKABER FRA DE TO BRAINSTORMINGSTEMADAGE OM DET GODE CV Oplæg v/ adm. direktør Niels Kristoffersen, mploy, den 23. oktober 2014."— Præsentationens transcript:

1 RESULTATER OG BUDSKABER FRA DE TO BRAINSTORMINGSTEMADAGE OM DET GODE CV Oplæg v/ adm. direktør Niels Kristoffersen, mploy, den 23. oktober 2014

2 HVAD BLEV DER ARBEJDET MED PÅ DE TO BRAINSTORMINGSDAGE?

3 HVAD BLEV DER ARBEJDET MED PÅ BRAINSTORMINGSDAGENE? En drøftelse og beskrivelse af de vigtigste formål med CV’et Status på arbejdet med CV’et - udfordringer og udviklingsbehov i arbejdet med CV’et Bud på centrale kvalitetskrav og kvalitetsstandarder for ”Det gode CV” Konkrete forslag til, hvordan a-kasser og jobcentre kan samarbejde om at sikre det nødvendige indhold og god kvalitet i CV’erne

4 FORMÅLET MED IMPLEMENTERINGSDAGEN

5 At præsentere resultaterne fra de to gennemførte brainstormingsdage Hvilke formål har CV’et? Hvad er status på arbejdet med CV’et i jobcentre og a-kasser? Hvad skal ”det gode CV” indeholde? Hvilke udviklingsbehov er der ift. CV’et? Hvilke samarbejdsinitiativer er der behov for ift. CV’et? At formulere forslag og anbefalinger til, hvordan a-kasser og jobcentre i et samarbejde kan videreudvikle arbejdet med ”Det gode CV”. Input og forslag fra de to brainstormingstemadage, og i dag vil blive sammenskrevet i et notat, som forhåbentligt kan danne afsæt for jeres videre arbejde med det gode CV

6 HOVEDINDTRYK OG HOVEDBUDSKABER FRA DE TO TEMADAGE

7 HOVEDINDTRYK OG HOVEDBUDSKABER FRA DE TO DAGE (I) Der er ikke pt. et fælles billede af ”det gode CV” på tværs af a-kasser og jobcentre. Der er derfor heller ikke et fælles billede af krav til indhold og kvalitet i CV’et. Der er begrænset viden om, hvordan CV’et anvendes i det ”andet” system. Og dermed ikke et klart billede af, hvordan de to systemer kan understøtte og supplere hinanden. Der er enighed om på tværs af a-kasser og jobcentre, at der er behov for at styrke arbejdet med og kvaliteten i CV’et. Der blev peget på, at CV’et ikke altid indeholder de nødvendige oplysninger, der er irrelevante oplysninger, oplysningerne kan være registreret i ikke-søgbare felter og CV’et opdateres for sjældent mv.

8 HOVEDINDTRYK OG HOVEDBUDSKABER FRA DE TO DAGE (II) De ledige kan ofte ikke se værdien eller gevinsten af at arbejde med CV’et. CV’et er en ”skal opgave” for de ledige i stedet for et værdifuldt redskab i jobsøgningen. Der blev peget på, at medarbejderne i a-kasser og jobcentre også i et vist omfang betragter CV’et som en ”skal opgave”. Vigtigt at adskille CV’et i JobNet fra det CV den ledige sender til arbejdsgiveren CV’et er pt. det eneste fælles dokument mellem jobcenter og a-kasse om den ledige, men CV’et anvendes kun i begrænset omfang som afsæt for dialog og samarbejde Der er enighed om på tværs af a-kasser og jobcentre, at der er behov for at forbedre funktionalitet, udformning mv. i CV-banken for at styrke Jobnet-CV’ets brugbarhed.

9 HOVEDINDTRYK OG HOVEDBUDSKABER FRA DE TO DAGE (III) Stor værdi i at medarbejdere og ledere fra jobcentre og a-kasser mødes og arbejder med et konkret tema – ”det gode CV” – både faglig værdi ift. at udvikle CV’et og værdi ift. at øge kendskabet til og forståelsen for hinandens opgaver og roller mv. Der blev efterspurgt flere lignende fælles faglige arrangementer, der går på tværs af jobcentre og a-kasser De to dage har givet en lang række input og forslag til udviklings- og samarbejds- aktiviteter, som der kan arbejdes videre med lokalt ude i jobcentre og a-kasser

10 DER BLEV UDPEGET FEM VIGTIGE FORMÅL MED CV’ET

11 De fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig- hed FEM VIGTIGE FORMÅL MED CV’ET

12 Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig -hed CV’et skal understøtte den lediges jobsøgning -CV’et skal hjælpe den ledige til at få overblik over egne erfaringer og kvalifikationer mv. -CV’et skal understøtte den ledige i at reflektere over jobønsker og jobsøgningsaktiviteter.

13 Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig -hed CV’et skal ”sælge” den ledige til arbejdsgiver -CV’et skal præsenterer den ledige bedst muligt -CV’et skal give overblik over den lediges erfaringer og kvalifikationer -CV’et skal være målrettet jobbet -CV’et skal indeholde de ord og begreber, som er gængse og aktuelle hos arbejdsgiverne.

14 Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig -hed CV’et som afsæt for udsøgning til job -CV’et skal give virksomheder, jobcenter og a-kasser mulighed for en effektiv udsøgning af relevante kandidater til job -CV’et skal indeholde relevante, opdaterede og søgebare oplysninger.

15 Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig -hed CV’et som afsæt for dialog og rådgivning -CV’et skal give jobcentret og a-kassen et afsæt for dialogen med og rådgivningen af den ledige -CV’et skal give mulighed for at drøfte relevante jobmål, jobsøgningsområder og jobsøgningsmetoder -CV’et skal give mulighed for at drøfte opkvalificeringsbehov hos den ledige

16 Fem formål med CV’et Understøtte den lediges jobsøgning ”Sælge” den ledige til arbejdsgiver Afsæt for udsøgning til job og formidling Afsæt for dialog og rådgivning Afsæt for vurdering af risiko for langtidsledig -hed CV’et som afsæt for vurdering af den lediges risiko for langtidsledighed -CV’et skal danne afsæt for a-kassens og jobcentrets vurdering af den lediges risiko for langtidsledighed -CV`et skal danne afsæt for tilrettelæggelse af en tidlig og forbyggende indsats. -CV’et skal indeholde oplysninger, der kan spejles op mod risikoen for langtidsledighed mv.

17 HVAD SKAL CV’ET INDEHOLDE FOR AT LEVE OP TIL DE FEM FORMÅL?

18 HVAD SKAL DET GODE CV INDEHOLDE? (I) CV’et skal indeholde en grundig og dækkende beskrivelse af den lediges kvalifikationer, kompetencer, tidligere erhvervserfaring og jobfunktioner mv. CV’et skal så vidt muligt beskrive den lediges realkompetencer -> mere fokus på hvad den ledige kan og hvor eksisterende kompetencer kan anvendes (udvid jobsøgning til alternative jobområder) CV’et skal indeholde en beskrivelse af og løbende opdateres med kurser, certifikater, IT- kompetencer, praktikker og løntilskud, mv. - CV’erne skal indeholde de aktuelle begreber (ord ift. uddannelse, kurser, certifikater mv.) CV’et skal indeholde motiverede og realistiske bud på flere jobønsker – jobønsker skal være specifikke specialbetegnelser (fx regnskabsmedarbejder, regnskabs-assisent,….) CV’et skal fra start indeholde en plan A og B for jobsøgning – skift med ledighedslængden

19 HVAD SKAL DET GODE CV INDEHOLDE? (II) CV’et skal synliggøre den lediges motivation og personlige kompetencer Den personlig beskrivelse skal være jobrelateret og jobrelevant – det skal handle om de arbejdsmæssige kompetencer CV’et skal indeholde oplysninger om tidligere sygeforløb og/eller helbredsmæssige forhold, der begrænser jobmuligheder og øger risiko for langtidsledighed CV’et skal indeholde fyldestgørende kontaktoplysninger Alle oplysninger i CV’et skal registreres de rigtige steder og på den rigtige måde i JobNet, så de er overskuelige og søgebare for virksomheder, jobcentre og a-kasser

20 FORSLAG TIL HVORDAN CV’ET KAN UDVIKLES OG STYRKES I DIALOG OG SAMARBEJDE MED DEN LEDIGE

21 UDVIKLING AF CV’ET I DIALOG MED DEN LEDIGE (I) Der skal altid foretages en individuel og kritisk vurdering af indhold og kvalitet i CV’et Den 1. fælles samtale - med den ledige, jobcentret og a-kassen - i det nye kontaktforløb kan med fordel anvendes til at optimere og kvalitetssikre CV’et A-kasse og jobcenter bør altid teste CV’ets ”hits” i jobbanken sammen med den ledige Jobønsker i CV’et bør altid sammenholdes med arbejdsmarkedsbalancen – er der tale om jobområder med gode jobmuligheder?

22 UDVIKLING AF CV’ET I DIALOG MED DEN LEDIGE (II) CV’et skal indgå i og drøftes som et fast punkt i alle samtaler – Eks.: Er der behov for opdateringer af CV’et med nye kurser, certifikater mv., Skal jobønskerne i CV’et justeres, Skal jobplan B igangsættes, mv. CV’et skal i større omfang kobles til og anvendes som afsæt for en målrettet rådgivning af den ledige – Eks.: rådgivning om gode jobområder, udbredelse af jobsøgning til andre jobområder, jobsøgningsmetoder, opkvalificering, mv. Rådgivningen af den ledige kan understøttes af oversigter over beslægtede jobområder og jobområder med god beskæftigelsesmuligheder mv.

23 UDVIKLING AF CV’ET I DIALOG MED DEN LEDIGE (III) Vigtigt at den ledige kan se værdien og gevinsten ved at arbejde med og investere i CV’et – det er den ledige selv, der skal stå for og godkende ændringer i CV’et Jobcenter og a-kasser skal sammen kommunikere og synliggøre værdien og gevinsten ved ”det gode CV” til den ledige – væk fra ”skal opgave” Værdi og gevinst tydeliggøres bl.a. ved at sætte fokus på muligheden for at blive udsøgt og formidlet til job – eks: ved tal for antal udsøgninger, formidlinger, jobåbninger mv. Vigtigt at der findes en fælles model for, hvordan jobcenter og a-kasser understøtter og rådgiver den ledige i arbejdet med CV’et – hvor langt skal vi gå og hvad skal vi tilbyde?

24 FORSLAG TIL HVORDAN JOBCENTRET OG A-KASSEN KAN SAMARBEJDE OM AT UDVIKLE OG STYRKE ARBEJDET MED ”DET GODE CV”

25 UDVIKLING AF SAMARBEJDET OM DET GODE CV (I) Jobcenter og a-kasser kan med fordel udvikle et fælles billede af ”det gode CV” og målet for arbejdet med ”det gode CV” Opprioritering af arbejdet med og brugen af CV’et i både a-kasser og jobcentre – herunder mere ledelsesmæssig fokus og prioritering Arbejdet med og brugen af CV’et kan tænkes sammen med implementeringen af den nye beskæftigelsesreform – herunder de fælles samtaler med den ledige Formidling og udbredelse af værdien af ”det gode CV” internt i jobcentre og a-kasser – det er vigtigt, at medarbejdere og ledere ser en værdi i arbejdet med ”det gode CV” Fælles standard for, hvornår CV’et har den ønskede kvalitet og det ønskede indhold mv.

26 UDVIKLING AF SAMARBEJDET OM DET GODE CV (II) Der kan med fordel udarbejdes et selvstændigt koncept for kvalitetssikring af CV’et i ft. udsøgning og formidling til job – både en indholds- og registreringsmæssig dimension Oversigter over vigtige søgeord på forskellige fagområder, der styrker grundlaget for udsøgning og formidling Aftale om en arbejdsdeling, hvor a-kassen ”starter” arbejdet med at optimere CV’et og jobcentret ”arbejder videre” – kvalitetssikring og optimering er en løbende proces Vigtigt med en fælles beskrivelse af og guide for flowet i arbejdet med at optimere og kvalitetssikre CV’et – fra CV-samtale til fælles samtaler

27 UDVIKLING AF SAMARBEJDET OM DET GODE CV (III) Fælles koncept for jobsøgningsplanen, der understøtter arbejdet med CV’et i takt med ledighedslængden (plan A og plan B) Udveksling af jobsøgningsplanen forud for fælles samtaler med den ledige Fælles kompetenceudviklingsforløb for medarbejdere fra a-kasser og jobcentre – eks. om hvad er det gode CV,? CV’et som udsøgningsredskab, CV’et som dialogværktøj mv. Lokale seminarer - a-kasser og jobcentre – der sætter fokus på videreudvikling af CV- arbejdet og implementering af beskæftigelsesreformen (plan for det videre arbejde)

28 FORSLAG TIL UDVIKLING AF CV’ET I JOBNET

29 Bedre søgefaciliteter og –muligheder, f.eks. søgning på alle ord (som i linkedin), søgning af ledige, beskæftigede, a-kasser, ledighedslængde, natarbejde mv. Opdatering af stillingsbetegnelser – de er ikke længere dækkende Integreret løsning for jobsøgningsplan og CV Mulighed for at justere og opdatere CV ifm. samtaler Hjælpetekster til den ledige, f.eks. pop-up bokse, der understøtter udfyldelsen af CV’ets felter Mulighed for flere CV-versioner for den enkelte ledige – CV’et bliver tungt, uover- skueligt og ”broget”, hvis den ledige har forskellige jobmål Mulighed for at vedhæfte filer, f.eks. jobsøgnings-CV’et mv. Mv.

30 PERSPEKTIVER FOR DET VIDERE ARBEJDE MED ”DET GODE CV” – OPLÆG TIL DEBAT I WORKSHOPPEN

31 Fælles standarder, guides og arbejdsprocesser Guide til kvalitetssikring?, fælles kvalitetskrav?, fælles kvalitetskoncept? Værdisætning af CV’et og arbejdet med CV’et Fast dialogpunkt i CV-samtale og 1. jobsamtale?, samtaleguide?, tal for formidlinger? Det daglige samarbejde om det gode CV - sammenhæng til ny reform Faste kontaktpersoner?, plan for de første 6 samtaler? Koncept for fælles samtaler? Fælles kompetenceudvikling af medarbejdere i ft. det gode CV Fælles kurser?, dialogmøder?, kurser om CV-banken?, viden om jobmarkedet? Fælles CV-kurser til de ledige Forløb, der giver rådgivning og hjælp ift. udarbejdelse af CV Fælles billede af og fælles mål for det gode CV Hvad er det gode CV?, Hvilke mål arbejder vi efter?, Prioritering af CV-arbejdet? MULIGE SPOR I VIDEREUDVIKLING AF ”DET GODE CV” SPOR 1 SPOR 3 SPOR 4 SPOR 5 SPOR 6 SPOR 2 Koncept for rådgivning og vejledning af de ledige i ft. det gode CV Aktiv brug af CV’et i rådgivning?, rådgivningsguide?, plan A og B for jobsøgning? SPOR 7


Download ppt "RESULTATER OG BUDSKABER FRA DE TO BRAINSTORMINGSTEMADAGE OM DET GODE CV Oplæg v/ adm. direktør Niels Kristoffersen, mploy, den 23. oktober 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google