Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013."— Præsentationens transcript:

1 Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013

2 Matchningsprojektet Matchningsprojekt i 3 faser: 1.Undersøgelse af jobcentres metoder, organisering mv. – Screening af alle landets jobcentre – Interviews med 10 jobcentre, der har fundet løsninger på matchning 2.Udviklingsproces i 16 jobcentre i BR HS & Sjælland – Afholdt workshop i hver af de 16 jobcentre – Laver opfølgning 3 - 4 uger efter 3.Anbefalinger og til andre jobcentre i BR HS & Sjælland – Anbefalingerne fra matchningsprojektet præsenteres på netværksmødet – En læringsrapport med anbefalingerne og en projektrapport om projektet 2

3 Drøftelser ved bordene 1.Har I arbejdet med at kvalificere matchning - og hvordan ? 2.Inspiration fra matchningsprojektet - hvilke løsninger kan I bringe i anvendelse? 3

4 Udfordringer med matchning 1.Jobparate – Kort sigt: Ubesatte jobordrer – Lang sigt: Viden om arbejdsmarkedets behov 2.Aktivitetsparate – Kort sigt: Tomme pladser i fx virksomhedscentre – Lang sigt: Serviceeftersyn og justering eller udskiftning af virksomhedscentrene til nye målgrupper 4

5 Anbefalinger fra matchningsprojektet 1.Til jobcentrets ledelse og medarbejdere jobformidlingen jobrådgivningen 2.Til jobcentrets ledelse strategi for virksomhedssamarbejde organisering virksomhedskontakt eksterne samarbejde 5

6 Jobformidling 1.Målrettet og systematisk kontakt til virksomhederne 2.Kvalificering af jobordren ifm. virksomhedsbesøget 3.Synliggørelse af jobordren og udsøgning af ledige i jobcentret 6 Kontakt til virksomhederneKvalificering af jobordrenSynliggørelse og udsøgning

7 Fra virksomhedsrettet indsats til virksomhedsservices Målrettet kontakt til virksomheder – som jobcentret ikke har kontakt til – i brancher i vækst, som mangler arbejdskraft – i brancher, som matcher de lediges jobønsker/kvalifikationer Skarp på formålet med virksomhedsbesøget – Virksomhedens forventninger, 80/20 reglen, rundvisning – Nyhedsbreve og folder om jobcentrets tilbud – Forventninger til den lediges kvalifikationer, responstid 7 Målrettet og systematisk kontakt til virksomhederne

8 Der skal være et kvalificeret grundlag til at udsøge ledige Dialogguide eller tjekliste – forventninger og krav til kompetencer, erfaringer, uddannelse, arbejdstid osv. Viden om de lediges jobønsker og kompetencer fra jobcentrets sagsbehandlere eller samtaler med de ledige Efteruddannelse og supervision til de virksomheds- opsøgende medarbejdere 8 Kvalificering af jobordren ifm. virksomhedsbesøget

9 Strategisk udvalgte virksomheder er besøgt, jobordren er godt beskrevet, så skal … indkomne jobordrer synliggøres – slås op på tavle eller skærm i jobcentret – registreres i virksomhedsmodul eller egen jobbørs Der være klar rolle og ansvarsfordeling for udsøgning af ledige – Den virksomhedskonsulent, der har jobordren med hjem – En medarbejder har ansvaret for udsøgning af ledige i jobnet.dk / Opera /workbase – En tovholder i det borgerrettede team / afdeling – Rullende ordreformidler 9 Synliggørelse af jobordren og udsøgning af ledige i jobcentret

10 Jobrådgivning 1.Samtalen med den ledige – motivér og understøt den lediges ansvar og ejerskab for jobsøgning 2.Kvalificér den lediges jobnet.dk-cv til udsøgning 3.Overlevér, synliggør jobåbninger o.l. og vær opsøgende over for virksomhederne i relation til de lediges jobønsker og behov 10 Samtaler, der motivererKvalificering af jobnet.dk-cvOverlevér og synliggør

11 Understøt og motivér til jobsøgning og kompetenceudvikling Sagsbehandleren læser altid den lediges jobnet.dk-cv igennem inden samtalen, og gennemgår det i samtalen Den ledige skal medbringe mindst tre jobønsker til første samtale Den ledige præsenteres for en kortfattet model over forløbet Sagsbehandlerne har en liste med aktuelle jobåbninger og krav til kvalifikationer, fx fordelt på brancher 11 Samtalen med den ledige – motivér og rådgiv om jobsøgning

12 Sagsbehandleren skal understøtte, at de ledige har et kvalificeret udsøgnings-cv i jobnet.dk og et målrettet ansøgnings-cv Manual eller tjekliste til udsøgnings-cv – faglige og personlige kvalifikationer og kompetencer Virksomhedskonsulenterne opdaterer sagsbehandlerne med relevante søgeord til jobnet.dk-cv Tilbud om CV-cafe eller kursus i at udfylde cv til udsøgning og til ansøgning Drøftelse og fælles definition af ’det gode’ udsøgnings-cv 12 Kvalificér jobnet.dk-cv til udsøgning

13 ”Vi kan ikke udsøge de ledige” Jobnet.dk kan bl.a. udsøge på: Erhvervsområde (eks. bygningsmaler) Specialkompetencer (eks. sandblæsning, gulvlakering, limfarveteknik) Erhvervserfaring (antal år) Uddannelse Kørekort Sprog Bopælskommune Krydssøgning mellem ovenstående. Der kan ikke foretages: Søgning på uddannelser og kurser, der ikke er præ-definerede i Jobnet.dk Fritekstsøgninger Krydssøgninger på forskellige fagområder (eks. erfaring som både ’butiksassistent’ og ’bogholder’) Søgning på personer, der ønsker job i udlandet. 13

14 Udsøgning af ledige i Jobnet.dk I langt de fleste tilfælde kan Jobnet.dk bruges til udsøgning af ledige. Jobnet.dk er dog ikke optimalt i forhold til udsøgning, når… … jobbet kræver specifikke kompetencer eller kurser, som ikke er præ- defineret i Jobnet.dk (Søgning giver bruttoliste - behov for manuel udvælgelse af cv’er). … jobbet kræver erfaring inden for forskellige stillingskategorier – f.eks. ’butiksassistent’ og ’bogholder’ (Søgning giver bruttoliste - behov for manuel udvælgelse af cv’er). 14

15 Udbudsorienteret kontakt til virksomheder. Den ledige er motiveret og jobnet.dk-cv’et kvalificeret Synliggør jobåbninger, løntilskuds- og praktikpladser via skærm eller jobtavle i jobcentret Overblik over jobmuligheder via jobnet.dk, jobcentrets virksomhedsmodul eller jobbørs Job- eller virksomhedskonsulenter opsøger virksomheder i relation til de lediges behov og ønsker 15 Overlevering og synliggørelse af jobåbninger

16 Aktivitetsparate - udbud Fokus på beskæftigelse fra første kontakt Synliggør progression og målet med virksomhedsrettet aktivering Overblik over virksomhedscentre og behovet for tomme pladser Serviceeftersyn af virksomhedscentre 16

17 Rammevilkår for matchning Anbefalinger til ledelsen 1.Strategi for virksomhedssamarbejdet – Virksomhedsservices og matchning 2.Organisering og koordinering – Team for virksomhedsservices – Klar rolle- og ansvarsfordeling for udsøgning af ledige 3. Virksomhedskontakten – Virksomhedsopsøgende medarbejdere uden borgerkontakt – Kampagner og virksomhedsnetværk 4. Samarbejde eksternt – Nabojobcentre, A-kasser, Erhvervscentre og uddannelsesinstitutioner 17

18 Spørgsmål ? 18

19 Drøftelser ved bordene 1.Har I arbejdet med at kvalificere matchning - og hvordan ? 2.Inspiration fra matchningsprojektet - hvilke løsninger kan I bringe i anvendelse? 19

20 Drøftelser ved bordene 1.Har I arbejdet med at kvalificere matchning - og hvordan ? – Jobformidling Efterspørgselsorienteret kontakt til virksomhederne Kvalificering af jobordren Synliggørelse og udsøgning – Jobrådgivning Motivation og rådgivning om jobsøgning Kvalificering af udsøgnings-cv Udbudsorienteret kontakt til virksomhederne 2.Inspiration fra matchningsprojektet - hvilke løsninger kan I bringe i anvendelse? 20

21 To eksempler fra matchningsprojektet 1.Jobcenter Bornholm - jobformidling v/Jan Rasmussen 2.Jobcenter Stevns - jobrådgivning v/Hans Kristensen 21


Download ppt "Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google