rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning
teorier om og anvisninger for… undervisning
undervisning og ”planlægning”
”undervisning” og planlægning ”en specialiseret kommunikationstematisering, der er kendetegnet ved den intention at ville forandre personer”
planlægning gennemførelse evaluering
hvad (didaktik) hvordan (metodik) hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2
Jank, Werner & Meyer, Hilbert 2002/2006: Didaktiske Modeller. Gyldendal.
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2 formelle mål uformelle mål nationalt kommunalt lokalt/skolen klassen eleven
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2 metoder læremidler variation differentiering
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2 makroniveau mesoniveau mikroniveau formålet skolens vision aktuel plan
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2 Hvem er de, de der, der skal lære det, der skal læres? deltager- forudsætninger
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2 hvorfor er vi dér, hvor vi er? hvor kunne vi være? hvor burde vi være?
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2 progression? tid/rum
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2
hvad hvordan hvorfor hvem hvorhenne hvornår hvad2 forløbet i forhold til helheden evaluering som afsæt for kommende undervisning