Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital teknologi i undervisningen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital teknologi i undervisningen"— Præsentationens transcript:

1

2 Digital teknologi i undervisningen
Peter Yding Brunbech

3 Tre måder at bruge det på
Medskabelse Interaktion Tilgængelig-hed 20. september 2018 side

4 Tilgængelighed Vi har al verdens viden tilgængelig med et klik (og så selvfølgelig alligevel ikke…) Men hvordan skal vi selv navigere i det og hvordan vi skal lære elever at navigere i det Og hvad når tilgængelighed snarere end kvalitet bliver parameter for hvad vi vælger (hvad dukker op i Google) Samtidig bygger vi store komplekse lukkede systemer om, der skal understøtte alt på en gang (læringsmålstyring, didaktik, elevovervågning, læremidler og kommunikation) 20. september 2018 side

5 Dette er ikke en pibe 20. september 2018 side

6 Men naturligvis også gode eksempler
20. september 2018 side

7 Medskabelse Til gengæld et område, hvor IT-værktøjer til gengæld giver store muligheder, fordi vi nu kan lade elever være skabe eget indhold. 20. september 2018 side

8 Medskabelse og nærområde Absolut kronologi fx
Relativ kronologi: Tidslinjespil (spilportalen.historielab.dk) 20. september 2018 side

9 Men det kan også være fysisk via fx Fablab og Makerspaces
20. september 2018 side

10 Interaktion Hypertekst frem for Linearitet
Responsive systemer (fx basale spil) Fx dilemmaspil, hvor computeren overtager rollen som ”spilstyrer” Eller blandingsformater som fx IT-understøttede klasserumsspil 20. september 2018 side

11 Dilemmaspil 20. september 2018 side

12 Klasserumsspil 20. september 2018 side

13 VR ifølge DR Det er en stærk påvirkning, for de oplever det, som om de selv var tilstede i historien. Formidlingen med virtual reality skal selvfølgelig gøres ordentligt og på et fagligt solidt grundlag, for ellers bliver det overfladisk underholdning og blot en gimmick. Men unge mennesker tager den nye teknologi til sig uden hæmninger og kan derfor leve sig direkte ind i fortiden. Teknikken har endnu sine begrænsninger. Den er dyr og brillerne store og lidt tunge og softwaren bagved indviklet og dyr. Men han mener, at om bare fem år vil den kunstige virkelighed være en uundværlig del af historieundervisningen i skolerne, hvor man har klassesæt med VR-briller og, hvor museerne har virtual reality indarbejdet, så man kan komme om bord på et dansk skib sammen med Tordenskiold og drikke vin med Christian IV. 20. september 2018 side

14 Lag af virkelighed 20. september 2018 side

15 VR er en spændende ny mulighed der kommer mere af
VR er en spændende ny mulighed der kommer mere af. Men det vil sandsynligvis også blive det klassiske eksempel på, at teknologibegejstringen, hvor det er teknologien der bestemmer målsætninger og formål og ikke omvendt. 20. september 2018 side


Download ppt "Digital teknologi i undervisningen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google