Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler"— Præsentationens transcript:

1 Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Oplæg v. docent Morten Rask Petersen Big Bang, Odense, 3. april 2019

2 Disposition Hvad er en profillinje? Evalueringens struktur
Hvad findes der af profillinjer? Forskellige strukturer for samme mål? Fremtidsperspektiver for lærere med naturfagsprofil Diskussion 25. maj 2019

3 Hvad er en profillinje? En profillinje skal ses inden for bekendtgørelsen for læreruddannelsen Læreruddannelsen er bygget op om fire primære komponenter (§4) nemlig: i) lærerens grundfaglighed (60-80 ECTS), ii) undervisningsfag ( ECTS), iii) praktik (30 ECTS) og iv) bachelorprojekt (10-20 ECTS). Når vi ser på nationalt og på europæisk plan, findes der således ikke en klar afgrænsning af, hvad en naturvidenskabelig profillinje er. 25. maj 2019

4 Hvad er en profillinje? For at komme tættere på en egentlig definition, har vi derfor taget udgangspunkt i de lokale fortolkninger på de enkelte danske professionshøjskoler af sådanne profillinjer. En naturvidenskabelig profillinje er en specialiseret professionsbacheloruddannelse til lærer, hvor valget af undervisningsfag er begrænset til de naturvidenskabelige fag, og hvor matematik er obligatorisk som undervisningsfag. 25. maj 2019

5 Evalueringens struktur
Fase 1: Kortlægning Foregår via styredokumenter, lovgrundlag og internationale rapporter Interview med nøglepersoner på profillinjerne Fase 2: Undersøgelse af oplevede effekter mm Fokusgruppeinterview med repræsentanter for ledelse, koordination og undervisning Indhentning af studieadministrative data Interview med nuværende og tidligere studerende Fase 1: Fremtidsværksted Workshop for erfaringsudveksling og videndeling med formålet at kvalificere profillinjerne fremadrettet 25. maj 2019

6 Hvilke profillinjer findes der i naturfag?
25. maj 2019

7 Hvilke profillinjer findes der i naturfag?
25. maj 2019

8 Forskellige strukturer – samme mål?
Alle profillinjerne har som mål at fremhæve samspillet mellem naturfagene indbyrdes og mellem naturfag og matematik Det er også et mere eller mindre eksplicit mål at uddanne specialiserede lærere, der kan noget mere end hvad man kan med en almindelig læreruddannelse 25. maj 2019

9 Fremtidsperspektivet for profillinjelærere
Lærere fra profillinjerne er meget eftertragtede – ikke mindst efter indførelsen af den fællesfaglige naturfagsprøve. Flere steder er der en forventning fra læreruddannelsen om at lærere fra profillinjen kan gå direkte ind og varetage en styrende og udviklende rolle i et naturfagsteam Der ser ud til at være en tendens til at profillinjelærere vil mere – eksempelvis CPH Honours eller Sci-Tek værkstedsbånd 25. maj 2019

10 Generalister eller specialister – oplæg til diskussion
I den internationale litteratur fremstår den danske læreruddannelse allerede som en specialist uddannelse, idet man specialiserer sig i bestemte fag, men bliver man mere en naturfagsgeneralist eller er der tale om en mere specialiseret lærer, når didaktikken undervises på tværs af undervisningsfagene? Bliver lærere med naturfagligt eller matematisk undervisningsfag degraderet til andenrangslærere, når man uddanner lærere gennem profillinjer? 25. maj 2019

11 Tak for opmærksomheden
Andre input? Tak for opmærksomheden 25. maj 2019


Download ppt "Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google