Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College."— Præsentationens transcript:

1 På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College Sjælland

2 24.09.2016 Slide 2 - Et oplæg på kryds og på tværs  Metoder og arbejdsformer  Ansvar og synkron undervisning  Profiler  Sammenfatning: Organisationsdidaktisk Model

3 24.09.2016 Slide 3 metoder og arbejdsformer

4 24.09.2016 Slide 4 Ledelsen IT-afdelingen Underviserne ansvar og synkron undervisning

5 24.09.2016 Slide 5 Ledelsen Uddannelsestilrettelæggelse Tværinstitutionel ledelse Tilstedeværelse af nødvendig it Prioritere synkron undervisning Prioritere komptenceudvikling Diskutere mening med lærerne

6 24.09.2016 Slide 6 It-afdeling Understøttelse af telepresence Tværinstitutionelt samarbejde Udviklingen af en kultur for vedligeholdelse af synkron undervisning

7 24.09.2016 Slide 7 Lærerne Undervisningens gennemførelse progression Samarbejde og fælles kooridinering Øve grundlæggende færdigheder Udvikle en synkron, rutiniseret, teamorienteret planlægningskultur

8 24.09.2016 Slide 8 Sammenfatning: Organisationsdidaktisk Model

9 24.09.2016 Slide 9

10 24.09.2016 Slide 10 3 profiler Didaktikeren Dannelseslæreren Den fagprofessionelle

11 24.09.2016 Slide 11

12 24.09.2016 Slide 12 ” … hverken en stigmatisering eller heroisering, men peger fremadretttet på at forskellige underviserprofiler har behov for forskellige former for støtte og vejledning” Undervisere er forskellige og har behov for forskellige former for støtte i forbindelse med udviklingen af en synkron underviserkultur. Nogle undervisere har lettere ved at omstille deres normale undervisningsrutiner til et synkront læringsmiljø. At pege på forskellige typer kan vi sætte fokus på at støtte og vejledning i forbindelse med etableringen af en synkron underviserkultur skal være differentieret og ikke i kursusform ’for de mange’.

13 p rofiler Fælles for dem er, at de alle besidder en høj faglighed – og alle er levende optaget af udviklingen i deres faglige genstandsfelter. Derimod adskiller de sig i forhold til syn på underviserrollen, på elevrollen, på hvad faget skal og hvordan underviser og elever arbejder med denne faglighed. 24.09.2016 Slide 13

14 24.09.2016 Slide 14 Didaktikeren Faglighed udspiller sig i didaktiske kontekster Ønsker inspiration Ikke optaget af it-færdigheder på forhånd (didaktik før værktøjer) Optaget af forholdet mellem ‘stof og elev’ Differentiering og elevperspektiver Team

15 24.09.2016 Slide 15 Dannelseslærereren Det faglige indhold er det centrale Ikke optaget af it-færdigheder på forhånd (teknologi er ikke noget i sig selv; middel) Optaget af at alle er med – synkron didaktik (stor fokus på de andre lokationer) Mindre udfordret synkront – elevernes dannelse Global underviser

16 24.09.2016 Slide 16 Den fagprofessionelle Det faglige indhold er central (personligt/fagligt) Eleverne møder fagligheden gennem læreren Ajour med den nyeste viden Mindre fokus på didaktik Udfordret ift udviklingen af en synkron didaktik og i forhold til it-færdigheder Bedst tilpas i traditionel undervisning


Download ppt "På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google