Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad taler vi om, når vi taler om undervisning? ’Strukturmodellen’, Jank, Werner, Hilbert Meyer: Didaktiske modeller, Gyldendal 2006.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad taler vi om, når vi taler om undervisning? ’Strukturmodellen’, Jank, Werner, Hilbert Meyer: Didaktiske modeller, Gyldendal 2006."— Præsentationens transcript:

1 Hvad taler vi om, når vi taler om undervisning? ’Strukturmodellen’, Jank, Werner, Hilbert Meyer: Didaktiske modeller, Gyldendal 2006

2 Ikke en planlægningsmodel Men et bud på, hvad det er, vi planlægger, gennemfører og evaluerer

3 ’Relationsmodellen’ Hiim, Hilde/Hippe, Else: Læring gjennem opplevelse, forståelse og handling, Universitetsforlaget, Oslo 1993 er en planlægningsmodel Relationen mellem: –Mål –Indhold –Metode –Rammer –Deltagerforudsætninger –Evaluering

4 Undervisningen som en kompleks relation mellem 5 ’strukturer’ Målstruktur Indholdsstruktur Handlingsstruktur Processtruktur Socialstruktur

5 Strukturernes 2 dimensioner Ydersiden, der er umiddelbart synlig Indersiden, der ikke er umiddelbart synlig, en ’didaktisk logik’ –Vi taler mao. om 5 didaktiske logikker, der alle indgår i relationer med hinanden –Det didaktiske arbejde, der udføres ’bag forhænget’ før, under og efter mødet med elever/deltagere –Ydersiden som didaktiseringen, det konkrete handlingsresultat af overvejelserne

6 Målstrukturen Yderside: retningslinjer og aftaler Inderside: undervisnings- og læringslogik (styring og tilegnelse) –” … alle hensigter, motiver og erkendelsesinteresser, der har betydning for handlinger i undervisningen …” Grundlæggende forestillinger om meningen med undervisning (dannelse) Undervisningsmål: lærer Handlingsmål: de studerende

7 Indholdsstrukturen Yderside: undervisnings- og lærestoffet Inderside: de komplekse reduktioner af sagslogikken, der er nødvendige for at fremme tilgængeligheden (indholdets ’psyko-logik’)

8 Handlingsstruktur Yderside: de enkelte lærer- og elev- /deltagerhandlinger Inderside: handlingslogik som grundideen i handlingsstrukturen (’plottet’) i fx spørgetimen, foredraget, casekonstruktionen, holddiskussionen

9 Processtruktur Yderside: sekvensering af og inden for undervisningsfaser (vertikalt og horisontalt), fx først det og dernæst det inden for spørgetimen, derefter det og så det i foredraget … Inderside: proceslogik som ideen med sekvenseringen af og inden for undervisningsfaser (vertikalt og horisontalt) –Metodiske ’linjeføringer’, undervisningens ’rytme’, fx fra stram lærercentrering til deltagercentrering eller omvendt fra indlevelse til begrebsmæssig klarhed eller omvendt fra det konkrete til det abstrakte eller omvendt

10 Socialstruktur Yderside: undervisningens organisering af deltagerne: –Individuelt arbejde –Pararbejde –Gruppeundervisning –Klasseundervisning) Inderside: relationslogik: –Persondifferentiering (fx interesser, opførsel, køn, etnicitet) –Didaktisk differentiering (mål, indhold, metode) –’Hverdagens tilfældigheder’ (fx123123)

11 Altså … Undervisning består af det, alle ved: det vi kan se og høre Og så af alt det, vi kun kan tænke os til: –Undervisnings- og læringslogik –Sagslogik –Handlingslogik –Proceslogik –Relationslogik


Download ppt "Hvad taler vi om, når vi taler om undervisning? ’Strukturmodellen’, Jank, Werner, Hilbert Meyer: Didaktiske modeller, Gyldendal 2006."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google